شناسهٔ خبر: 68348854 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 4 شهریور

تله‌کابین تهران-شمال احداث می‌شود

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم شهریور 1354؛ پیشنهاد 400 شرکت بین المللی برای ساخت خانه در ایران

400 شرکت بین المللی برای ساختن خانه پیشنهاد داده‌اند.

200 هزار واحد مسکونی که براساس طرح ضربتی حزب رستاخیز ملت ایران، قرار است ظرف دو سال در ایران ساخته شود، به کارکنان دولت، فرهنگیان و اعضای شرکت های تعاونی مسکن و در مرحله بعد به افراد غیردولتی و کارکنان بخش آزاد واگذار و فروخته خواهد شد.

این مطلب دیروز در جلسه کمیته نظارت و پیگیری حزب رستاخیز ملت ایران که برای بررسی اقدامات انجام شده درباره طرح ضربتی حزب تشکیل شده بود، عنوان شد.

خودروی جدید «رنو» در ایران تولید می شود

تورج منصور، مدیرعامل شرکت سایپا (رنو) اعلام کرد: اتومبیل رنو با سرعت و قدرت بیشتر و مصرف بنزین کمتر در سال جاری تولید خواهد شد.

وی پیرامون تاریخچه تاسیس شرکت سایپا و چگونگی تولید اتومبیل های «رنو» و «ژیان» در ایران اظهار کرد: کارخانه «سایپا» حدود 17 سال پیش با مونتاژ اتومبیل ژیان شروع به کار کرد. در سال های 1355 و 1356 مالک شرکت، تعدادی اتومبیل ساخته شده «رنو» به ایران وارد کرد و همزمان مونتاژ «رنو 5» به تدریج در داخل کشور آغاز شد.

تولید رنو در ایران مشروط به توقف تولید ژیان بود و به این ترتیب در سال 1359 مونتاژ ژیان (سیتروئن) متوقف شد.

با توجه به قرارداد سازمان گسترش با کمپانی «نیسان» از سال 1365 شرکت سایپا تنها تولیدکننده خودرو وانت نیسان در این سال شده است. ضمن اینکه تولید «رنو 5» با موتور جدید و تغییرات داخلی در سال آینده به دو برابر افزایش می یابد. در این زمینه با مذاکراتی که انجام شد در آبان ماه سال 63 یک دستگاه «رنو 5» را با هواپیما به کمپانی «رنو» فرانسه فرستادیم تا در آزمایشگاه های فنی و تخصصی مطالعات لازم روی آن انجام شود، نتیجه مطالعات پس از 4 ماه پیشنهاد تغییر بدنه (اتاق) و موتور بود که چون تغییر بدنه مستلزم هزینه زیادی است، فعلا در برنامه تولید نیست.

چهارم شهریور 1374؛ تله کابین تهران – شمال به طول 104 کیلومتر اجرا می شود

طرح تله کابین تهران – شمال به طول 104 کیلومتر که موافقت اصولی آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده در زمینی به مساحت یک میلیون مترمربع در چالوس اجرا می شود.

مسعود تهرانچی، مدیرعامل شرکت ایران اتومبیل اظهار کرد: فاز اول این طرح از حومه کرج شروع می شود و فاز دوم این طرح از کرج به سمت تهران امتداد خواهد یافت.

وی هزینه اجرای این طرح را مشروط به انتقال تکنولوژی از طرف فرانسه و سوئیس، 80 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: 150 میلیون دلار نیز برای تهیه دکل ها، تله کابین و... نیاز است که در صورت امکان ساخت این تجهیزات از داخل تامین می شود.

چهارم شهریور 1394؛ تشریح سیاست نفتی ایران در پساتحریم

بیژن زنگنه، وزیر نفت با مقایسه شرایط کشور در دوران تحریم با سال های دفاع مقدس اعلام کرد که شرایط کنونی کشور نیز مانند دوران جنگ است؛ منتها جنگی بدون دود و خون، وی همچنین با بیان اینکه حتی هم اکنون نیز تحریم ها به شدت قبل ادامه دارد، گفت: برخی در حال جنگ با ما هستند و از افت قیمت نفت برای زیان رساندن به ایران استفاده می کنند و مذاکره در این شرایط به ضرور عزت ایران و درخواست ها برای مذاکره به معنای ضعف کشور است.

وی همچنین از بازگشت سهم یک میلیون بشکه ای نفت ایران به بازارهای جهانی بعد از حدود 7 ماه از لغو تحریم ها خبر داد.

 

نظر شما