شناسهٔ خبر: 68340573 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

اولین واکسن سرطان ریه در بریتانیا تزریق شد

یک بیمار ۶۷ ساله در بریتانیا اولین واکسن سرطان ریه را با شروع آزمایشات انسانی این واکسن دریافت کرد.

صاحب‌خبر -

جمهوریت– اولین آزمایش واکسیناسیون سرطان ریه در جهان در بریتانیا آغاز شد.

جانوش راچ، بیمار ۶۷ ساله مبتلا به سرطان ریه اولین فردی است که این واکسن پیشگامانه را دریافت کرده است. او بخشی از یک کارآزمایی بالینی است که در چندین کشور در حال انجام است.

شرکت بایوان‌تک(BioNTech) که یک شرکت بیوتکنولوژی آلمانی است، این واکسن مبتنی بر فناوری آکان‌ای پیام‌رسان(mRNA) را با نام BNT116 تولید کرده است.

این واکسن با فعال کردن سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند و سپس سلول‌های سرطانی را شناسایی و با آنها مبارزه می‌کند.

سیو مینگ لی مشاور انکولوژیست پزشکی از بیمارستان‌های دانشگاه کالج لندن(UCLH) که این مطالعه ملی را هدایت می‌کند، گفت: ما اکنون وارد دوره جدید و بسیار هیجان‌انگیز آزمایش‌های بالینی ایمنی‌درمانی مبتنی بر mRNA برای بررسی درمان سرطان ریه می‌شویم.

وی افزود: سرطان ریه با برآورد ۱.۸ میلیون مرگ و میر در سال ۲۰۲۰، علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است.

واکسن مبتنی بر mRNA

این ایمنی‌درمانی آزمایشی سرطان برای درمان سرطان ریه سلول غیر کوچک(NSCLC) طراحی شده است که شایع‌ترین نوع سرطان ریه است.

این واکسن از آران‌ای پیام‌رسان استفاده می‌کند تا سیستم ایمنی بیمار را در معرض نشانگرهای تومور مرتبط با NSCLC قرار دهد. این کار به سیستم ایمنی اجازه می‌دهد تا سلول‌های سرطانی حامل این نشانگرها را شناسایی و به آنها حمله کند.

بیماران طی چند هفته تعداد زیادی تزریق را دریافت خواهند کرد که هر کدام دارای یک توالی آران‌ای منحصر به فرد است.

این واکسن آزمایشی به طور خاص برای تقویت پاسخ‌های ایمنی در برابر اهدافی که عمدتاً روی سلول‌های سرطانی یافت می‌شوند، طراحی شده است و در نتیجه خطر آسیب به سلول‌های سالم و غیرسرطانی را به حداقل می‌رساند. این با شیمی‌درمانی که اغلب همزمان به سلول‌های بدخیم و سالم آسیب می‌رساند، متفاوت است.

دکتر سارا بنفیف انکولوژیست می‌گوید: نقطه قوت رویکردی که ما در پیش گرفته‌ایم این است که هدف این درمان به ‌شدت هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی است. به این ترتیب ما امیدواریم که به مرور زمان بتوانیم نشان دهیم که این درمان در برابر سرطان ریه موثر است و در عین حال سایر بافت‌ها را دست نخورده باقی می‌گذارد.

این آزمایش اولیه، ایمنی و قابلیت تحمل واکسن BNT116 را مشخص می‌کند. این کارآزمایی بیماران مبتلا به NSCLC را در مراحل مختلف، از مراحل اولیه قبل از عمل جراحی یا رادیوتراپی تا مرحله آخر بیماری یا سرطان عود کننده شامل می‌شود.

مشارکت ۱۳۰ بیمار

این مطالعه تقریباً ۱۳۰ شرکت‌کننده را در ۳۴ مکان تحقیقاتی در هفت کشور ثبت‌نام کرده است که ۶ نفر از آنها در بریتانیا هستند. کشورهای دیگر شامل ایالات متحده، آلمان، مجارستان، لهستان، اسپانیا و ترکیه هستند.

جانوش راچ اولین بیمار این برنامه آزمایشی است که در ماه مه متوجه شد به سرطان ریه مبتلاست و بلافاصله پس از آن شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را آغاز کرد.

وی دوز اولیه از شش تزریق متوالی را در مرکز تحقیقات بالینی موسسه ملی تحقیقات بهداشت UCLH دریافت کرد و هر تزریق پنج دقیقه بعد از تزریق قبلی انجام شد و کل فرآیند ۳۰ دقیقه طول کشید.

راچ این واکسن را به صورت هفتگی به مدت شش هفته متوالی دریافت می‌کند و سپس هر سه هفته یک‌بار به مدت ۵۴ هفته به وی تزریق می‌شود.

وی در بیانیه‌ای گفت: من خودم به عنوان یک دانشمند می‌دانم که علم تنها در صورتی می‌تواند پیشرفت کند که مردم با شرکت در برنامه‌هایی مانند این موافقت کنند. من در زمینه هوش مصنوعی کار می‌کنم و آماده امتحان چیزهای جدید هستم. خانواده من نیز درباره این کارآزمایی تحقیق کردند و از من حمایت کردند.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما