شناسهٔ خبر: 68337841 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

علیرغم تداوم جنگ، چگونه محبوبیت نتانیاهو در اسرائیل افزایش یافته است؟/گزارشی از الجزیره

صاحب‌خبر -

شفقنا- با توجه به ادامه جنگ علیه غزه، دو قطبی شدن دوباره بر سپهر سیاسی و حزبی اسرائیل سایه افکنده است به طوری که تفاوت میان محبوبیت احزاب تشکیل دهنده ائتلاف حاکم به رهبری «بنیامین نتانیاهو» و اردوگاه احزاب اپوزیسیون به رهبری «یائیر لاپید» رئیس حزب «آینده ای وجود دارد» کاهش یافته است.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نتانیاهو محبوبیت خود را به عنوان مناسب‌ترین گزینه برای تصدی منصب نخست‌وزیری در میان اسرائیلی‌ها افزایش داده است و حزب حاکم لیکود برای سومین هفته متوالی در صدر فهرست احزاب سیاسی در کنست قرار گرفت، این امر پس از آن است که محبوبیت لیکود پس از حمله ناگهانی حماس در 7 اکتبر 2023 میلادی به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

جدیدترین نظرسنجی هفتگی منتشره در روزنامه معاریو نشان می‌دهد اگر انتخابات امروز برگزار شود ائتلاف نتانیاهو توانست 58 کرسی به دست آورد و فاصله را با احزاب یهودی مخالف که 52 کرسی به دست آوردند کاهش دهد، در حالی که احزاب عربی 10 کرسی در کنست خواهند شد.

بر اساس این نظرسنجی، نتانیاهو محبوبیت خود در میان جامعه اسرائیل تقویت کرده است به طوری که41 درصد از اسرائیلی‌های شرکت کننده در نظرسنجی گفته‌اند که او را مناسب‌ترین فرد برای نخست‌وزیر شدن می‌دانند، در حالی که 40 درصد به نفع «بنی گانتز» رئیس حزب «اردوگاه ملی» رای دادند که به دلیل عدم انعقاد توافق تبادل اسرا از کابینه جنگی استعفا داد.

چنددستگی در اسرائیل

این نظرسنجی نشان می‌دهد 56 درصد از شرکت کنندگان از توافق تبادل اسرا و آتش‌بس حمایت کردند و 27 درصد مخالفت خود را با چنین توافقی اعلام کردند، در حالی که 17 درصد گفتند که نظری ندارند.

نتایج این نظرسنجی منعکس‌کننده رویکرد فریبکارانه و تعللی نتانیاهو در مورد توافق و بازگشت اسراو تلاش وی برای به شکست کشاندن مذاکرات بود به طوری که 51 درصد از رای‌دهندگان به احزاب ائتلاف حاکم مخالف توافق هستند به این معنی که رویکرد نتانیاهو از حمایت اردوگاه راستگرای حاکم برخوردار است در مقابل، 83 درصد از رای دهندگان حزب مخالف از توافق برای بازگرداندن اسرا حمایت می‌کنند.

با توجه به این نتایج و شاخص‌ها، تحلیلگران معتقدند دو قطبی شدن جنبه دیگری از وضعیت تفرقه در جامعه اسرائیل است که قبل از هفتم اکتبر گذشته حاکم بود و با شروع جنگی که به اتفاق آرا اسرائیلی‌ها با آن موافقت کردند به محاق رفت اما مواضع آنها در مورد اولویت‌های جنگ، توافق تبادل اسرا و بازگرداندن آنها متفاوت بود.

جایگزینی برای نتانیاهو وجود ندارد

«آنتوان شلحت»، پژوهشگر امور اسرائیل، دلایل افزایش محبوبیت نتانیاهو و بازگشت کرسی‌های اخیر حزب لیکود در نظرسنجی‌ها را علیرغم ناکامی کابینه فعلی و عدم تحقق اهداف جنگ بررسی کرد.

شلحت در گفت‌وگو با الجزیره، این امر را به عدم نقش‌آفرینی اپوزیسیون که هیچ جایگزینی برای افکار عمومی اسرائیل ارائه نمی‌دهد، نسبت داد و افزود: نبود گفتمان سیاسی واقعی و جایگزین برای آنچه که کابینه نتانیاهو و لیکود پیشنهاد می‌کند، و حمایت مطلق دولت آمریکا از جنگ غزه موجب افزایش دوباره کرسی‌های ائتلاف حاکم در کنست در نظرسنجی‌ها شده است.

وی افزود: بسیاری از گروه‌های مخالف در کابینه جنگ شریک بودند و چیزی به جامعه اسرائیل ارائه نکردند و تنها پیشنهاد آنها بازگشت اسرا، آتش‌بس و لو موقتی و سرنگونی کابینه نتانیاهو بود.

شلحت تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق اردوگاه اپوزیسیون از جنگ غزه حمایت می‌کنند اما در فهرست اولویت‌ها با دولت نتانیاهو اختلاف دارند، آنها در مورد اهداف جنگ و عدم تحقق آن اتفاق نظر دارند به ویژه که تشکیلات امنیتی اسرائیل هیچ جایگزینی را پیشنهاد نکرده که بتوان آن را به رهبران سیاسی تحمیل کرد.
این پژوهشگر سیاسی درباره این دگرگونی‌ها در صحنه سیاسی اسرائیل و استفاده نتانیاهو از جنگ غزه به عنوان اهرمی برای بازگرداندن محبوبیت خود در بین اسرائیلی‌ها، گفت: «افکار عمومی اسرائیل متقاعد شده که سیاست نتانیاهو حتی اگر جنگ را بنا به انگیزه‌های سیاسی و دلایل شخصی ادامه دهد، سیاست درستی است، به خصوص که هیچ جایگزینی در صحنه حزبی اسرائیل وجود ندارد.»
با وجود انزوای بین‌المللی، فشار بر کابینه نتانیاهو و تشدید تنش‌های امنیتی در جبهه‌های مختلف، نتانیاهو «از حمایت آمریکا برخوردار است که از کمک‌های مالی و ارسال محموله‌های تسلیحاتی دریغ نمی‌کند به همین خاطر، این اعتقاد اسرائیلی‌ها تقویت شد که آمریکا حامی جنگ است هرچند رسانه‌ها هر از گاهی به اختلافات میان این دو اشاره کنند.»
شلحت در پایان گفت: «علیرغم انتقادها و تردیدهایی که دولت جو بایدن، در مورد برخی از سیاست‌های نتانیاهو دارد اما نخست‌وزیر اسرائیل به افکار عمومی اسرائیل نشان می‌دهد که آماده منازعه با آمریکا و به چالش کشیدن بایدن و سیاست‌های کاخ سفید است و این امر در تقویت جایگاه نتانیاهو به فردی مستقل تاثیرگذار بوده است.»
متن این خبر در الجزیره

نظر شما