شناسهٔ خبر: 68337548 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

خوداتکایی ۹۸ درصدی در تولید بذور گواهی شده

معاون تحقیقات ثبت و گواهی بذر گفت: بنابر آمار سالانه ۶۵۰ هزار تن بذر گواهی شده در بین کشاورزان توزیع می‌شود که ۹۸ درصد آن تولید داخل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، صمد مبصر، گفت: براساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی از مجموع ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی، بخش اعظم آن مربوط به اراضی دیم و رقمی حدود ۶ میلیون هکتار اراضی آبی است، لذا تخمین زده می شود که ۲ میلیون تن برای کشت ۱۸ میلیون هکتار بذر نیاز داریم که از این میزان ۶۵۰ هزار تن بذر بصورت بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه ۱۰۰ درصد کشت ذرت، سویا و آفتابگردان با بذر گواهی شده انجام می شود، افزود: در خصوص گندم ۳۵ تا ۴۰ درصد، جو ۱۰ تا ۱۵ درصد و برخی محصولات مثل گیاهان علوفه‌ای و حبوبات کمتر از ۱۰ درصد بذر گواهی شده است.

مبصر با بیان اینکه خوداتکایی بذر گواهی شده بیش از ۹۸ درصد است، گفت: از مجموع ۶۵۰ هزارتنی بذر گواهی شده مصرفی کشاورزان ۹۸ تا ۹۸.۵ درصد در داخل مصرف می‌شود و میزان واردات یک تا ۱.۵ درصد در سال است.

بهره وری تولید با استفاده از بذور گواهی شده ۵۰ درصد افزایش می یابد

معاون تحقیقات ثبت و گواهی بذر ادامه داد: امسال براساس برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای محصولاتی که یارانه پرداخت می‌شود مثل غلات، حبوبات و پنبه پیش بینی این است که ۹۰ درصد برنامه‌ها محقق شود به طوریکه مشکلی از لحاظ تامین بذر نداشته باشیم.

او با بیان اینکه استفاده از بذور با کیفیت ۴۰ تا ۵۰ درصد بهره وری تولید را افزایش می‌ دهد، افزود: بسیاری از منابع علمی خارجی و داخلی تاکید دارند که اگر کشاورز از بذر با کیفیت و ارقام اصلاح شده جدید استفاده کنند، بهره وری تولید ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد که سهم بذر با کیفیت ۲۵ درصد است؛ لذا اگر بتوانیم حجمی از بذرهای خود مصرفی را که دوسوم بذر کشور است، با بذر گواهی شده جایگزین کنیم این موضوع به بهره وری تولید کمک می‌کند.

مبصر ادامه داد: تمام مسائل توسعه و نفوذ بذر گواهی شده در بحث فنی و تکنیکال نیست، حال اگر بخشی از هزینه بذر گواهی شده را در قالب یارانه به کشاورزان پرداخت کنیم آنها به مصرف بذر گواهی شده تمایل بیشتری خواهند داشت یا شرایطی باید فراهم کنیم که شرکت‌های تولید کننده بذر بتوانند بذر نقاط دور افتاده و کشاورزان معیشتی و دارای اراضی خرد را تامین و توزیع کنند.

خودکفایی محصولات در برنامه هفتم مبتنی بر افزایش بهره وری تولید است

معاون تحقیقات ثبت و گواهی بذر با اشاره به اثر گذاری استفاده از بذور گواهی شده در تحقق خوداتکایی محصولات اساسی و اهداف برنامه هفتم افزود: اصطلاحی تحت عنوان فاصله تولید با پتانسیل کشور داریم. به عنوان مثال سالانه کشاورزان نمونه در سطح استان و ملی در گندم آبی عملکرد ۱۳ تن، ذرت دانه‌ای ۱۸ تن در هکتار را دارند که با متوسط تولید فاصله معناداری دارد، از این رو نیاز است در خصوص بهره وری تولید کار بیشتری کنیم.

مبصر با بیان اینکه تاکید برنامه هفتم بر خودکفایی محصولات مبتنی بر افزایش سطح زیرکشت نیست، گفت: سطح زیرکشت عامل محدود کننده‌ای است که بدلیل محدودیت منابع آبی در دستور کار نیست،لذا عمده تاکید برنامه هفتم بر افزایش بهره وری و متوسط تولید است که یکی از ابزارها استفاده از بذر با کیفیت ارقام جدید و اصلاح شده است که امیدواریم با افزایش ضریب نفوذ بذر گواهی شده و تمهیدات برای افزایش کیفیت بذر برای توزیع در بین کشاورزان سهم خود را در برنامه خوداتکایی ادا کرده باشیم.

نظر شما