شناسهٔ خبر: 68336345 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مردم ماه ایران / ۲۹

دستیار سیزده ساله دندان پزشک

میدان دادن به افراد برای حضور در فعالیت‌های خیریه فقط محدود به آدم‌های بزرگ نمی‌شود و گاهی نوجوان‌ها نیز مستعد انجام کارهای خیر هستند و در این عرصه‌ها توانایی‌هایی ویژه از خود نشان می‌دهند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ میدان دادن به افراد برای حضور در فعالیت‌های خیریه فقط محدود به آدم‌های بزرگ نمی‌شود و گاهی نوجوان‌ها نیز مستعد انجام کارهای خیر هستند و در این عرصه‌ها توانایی‌هایی ویژه از خود نشان می‌دهند.

محدثه داوودی فارغ التحصیل روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. او در حال حاضر به عنوان مسؤول «گروه جهادی شهید مهدی عسگری» در استان البرز فعالیت می‌کند. در ابتدای کار اعضای این گروه حدود بیست و چهار نفر بودند که در مناطق محروم استان فعالیت می‌کردند. آن‌ها تعدادی از خانه‌ها را تحت پوشش قرار داده بودند و به صورت خودجوش و داوطلبانه کار می‌کردند.

گاهی برای پیگیری کارهای مردم نیازمند به ادارات و نهادها مراجعه می‌کردند. در این مراجعات از این گروه مجوز می‌خواستند به همین دلیل از سال ۱۳۹۷ نام گروه را به نام یکی از شهدای مظلوم مدافعان حرم استان البرز در سامانه اطلس ثبت کردند. از همان سال فعالیت‌های جهادی خود را در عرصه‌های مختلف، فرهنگی، آموزشی، کارآفرینی و اشتغال زایی، عمرانی و غیره آغاز کردند. در حال حاضر حدود هفتاد نفر از خانم‌ها و پنجاه نفر از آقایان در کنار خانم داوودی و همسرش فعالیت می‌کنند.

دستیار سیزده ساله دندان پزشک

بخش قابل توجهی از اعضای این گروه را کادر درمان تشکیل می‌دهند. از سال ۱۳۹۷ صفحه گروه جهادی را در فضای مجازی راه‌اندازی کردند و خیلی از پزشکان و کادر درمان و اعضایی که می‌خواستند به این گروه بپیوندند از این طریق ارتباط پیدا کردند. نظم و شرایط گروه باعث می‌شد هر نفری که می‌آید دو نفر را همراه خودش بیاورد و بدین ترتیب گروه جهادی توسعه پیدا کرد.
این گروه در بحث مشاغل خانگی برای هفت نفر از زنان سرپرست خانوار چرخ خیاطی و وسایل لازم را تهیه کردند که در حال کار خیاطی هستند.

خانم داوودی و گروهشان از سال ۱۴۰۰ شروع به کار در حیطه درمان و پزشکی کردند و ماهی یک بار با حضور در مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار استان البرز و خارج استان خدماتی همچون دندانپزشکی و پزشکی را به نیازمندان ارائه می‌کردند.

دستیار سیزده ساله دندان پزشک

زمانی که کار درمان را شروع شد متوجه شدند مردم نیاز مبرمی به خدمات دندانپزشکی دارند. خانم داوودی به دلیل هزینه‌های بالای دندانپزشکی با بنیاد علوی نامه نگاری کرد و برای این گروه با ۵۰ میلیون تومان دو عدد یونیت دندانپزشکی تهیه کرد. حالا با کمک خیرین ارزش امکانات پزشکی‌شان به بیش از یک و نیم میلیارد تومان رسیده است.

تصمیم گیری در گروه به صورت جمعی است؛ بدین صورت که بعد از هر دوره‌ای جلساتی تشکیل می‌شود و اعضای دائمی گروه که ۲۷ نفر هستند درباره موضوعات مختلف با هم تصمیم‌گیری و نظرسنجی انجام می‌دهند. آن‌ها برای هر کار و برنامه‌ای با هم مشورت می‌کنند. در این گروه از افراد ۱۰ تا ۶۵ سال عضو هستند. افراد جوان‌تر در بحث کارسازی مشارکت می‌کنند و توانمندسازی آن‌ها را مد نظر بوده و در حال یادگیری هستند. خیلی از این افراد اجتماعی نبودند و وقتی وارد کار گروهی شدند رشد کردند.

مانند حانیه دختر خانم داوودی که اکنون ۱۳ سال سن دارد و حالا دستیار دندانپزشک شده و در کنار آن‌ها تمامی تجهیزات دندانپزشکی را یاد گرفته و می‌شناسد. اولین اردویی که حانیه شروع به کار کرد، با اردوی اربعین در شهرک امیرالمؤمنین (ع) مصادف شده بود و شهید روح الله عجمیان هم در کنار گروه بود. نوجوان دیگری که ۱۶ سال سن دارد، مسؤول قرآن و عترت و کتابخانه گروه است و کارش را هم به خوبی انجام می‌دهد.

دستیار سیزده ساله دندان پزشک

هزینه مواد دندانپزشکی و داروهایی که به مردم ارائه می‌دهند بسیار زیاد است و با توجه به مشکلات اقتصادی، کمک‌های مردمی کاهش پیدا کرده است. برای همین وقتی وارد منطقه‌ای می‌شوند سعی می‌کنند با گروه‌های جهادی دیگر یا نهادهای محلی مانند شهرداری سپاه و فرمانداری مشارکت کنند تا هزینه‌ها تأمین شود. هر اردو به صورت دو تا سه روزه برگزار می‌شود و کادر اجرایی درمان حدود ۹۰ نفر هستند.

در سال ۱۴۰۰ در جشنواره مالک اشتر بسیج این گروه یکی از گروه‌های جهادی برتر انتخاب شد و در طرح لبخند احسان ستاد اجرایی فرمان امام هم در بحث دندانپزشکی گروه اول شدند. همان سال در مراسم اربعین به مدت دو هفته در کربلا پایگاه هلال احمر در عمود ۱۱۲۰ موکب خدام الحسین توسط آن‌ها اداره می‌شد و روزانه حدود ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر مراجعه کننده داشتند. همچنین در سال دوم در عمود ۱۱۳۵ موکب فدک و سال سوم در عمود ۹۰۷ موکب حسینا در مسیر نجف به کربلا درمانگاه هلال احمر، تحویل گروه جهادی شده و خدمات پزشکی و دندانپزشکی به زائرین امام حسین ارائه می‌شود.

نظر شما