شناسهٔ خبر: 68334458 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

وام ودیعه مسکن | شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

خبر خوش برای مستاجران در 3 شهریور | آغاز ثبت نام وام ودیعه مسکن دولت جدید استار خورد

در ادامه شرایط دریافت وام ودیعه مسکن را دنبال کنید.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرنگار شایلین بهبودی:

اهداف اصلی طرح وام ودیعه مسکن، کمک به تامین ودیعه اجاره برای مستاجران به منظور کاهش فشار مالی بر آنها و امکان دسترسی آسان تر مستاجران به مسکن با پرداخت ودیعه کمتر است. همچنین ایجاد ثبات در بازار اجاره مسکن و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت اجاره از دیگر اهداف این طرح است. این وام می تواند به بهبود وضعیت مسکن و اجاره در کشور کمک کند.در این گزارش به بررسی رقم جدید این وام و نحوه دریافت و بازپرداخت آن می پردازیم.

متاسفانه افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در سال های اخیر باعث مشکلات زیادی برای مستاجران شده است. دولت برای حل این معضل، از سال گذشته طرحی را به نام "وام ودیعه مسکن" یا "وام اجاره مسکن" با هدف کمک به مستاجران به اجرا گذاشته است.

اهداف اصلی این طرح کمک به تامین ودیعه اجاره برای مستاجران به منظور کاهش فشار مالی بر آنها و امکان دسترسی آسان تر مستاجران به مسکن با پرداخت ودیعه کمتر است.همچنین ایجاد ثبات در بازار اجاره مسکن و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت اجاره از دیگر اهداف این طرح است. این وام می تواند به بهبود وضعیت مسکن و اجاره در کشور کمک کند.در این گزارش به بررسی رقم جدید این وام و نحوه دریافت و بازپرداخت آن می پردازیم.

مبلغ و میزان وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۳

در سال گذشته، نزدیک به ۹۲۰ هزار سرپرست خانوار برای دریافت این وام در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند.این نشان می دهد که وام ودیعه مسکن به عنوان یکی از اقدامات موثر دولت در حمایت از مستاجران مورد توجه قرار گرفته است.

یک وام طولانی مدت که نباید از دست بدید! بدون پیش‌پرداخت و سپرده تا ۲۰۰ میلیون تومان وام بگیرید

متقاضیان تسهیلات وام اجاره مسکن همواره نگران میزان و شرایط این وام بوده اند. اطلاع از جزئیات وام اجاره مسکن از جمله مبلغ وام، مبلغ اقساط و نحوه بازپرداخت آن، بسیار مهم است تا متقاضیان بتوانند برای استفاده از این وام برنامه ریزی کنند.

در سال ۱۴۰۲، مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن برای شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان، برای کلانشهرها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان بود. اما با توجه به افزایش نرخ تورم، در سال ۱۴۰۳ مبلغ و میزان وام ودیعه مسکن نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.رقم جدید این وام را میتوانید در جدول زیر ببینید.

نام شهر سقف میزان وام ودیعه مسکن

تهران ۲۰۰ میلیون تومان

مراکز استان ها ۱۵۰ میلیون تومان

سایر شهر ها ۱۰۰ میلیون تومان

روستاها ۴۰ میلیون تومان

در اطلاعیه های صادره از سوی وزارت راه و شهرسازی درباره وام اجاره مسکن، منظور از کلانشهرها، شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر هستند. این شهرها شامل مشهد، اصفهان، البرز، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه می باشند.

سود وام ودیعه مسکن چند درصد است؟

سود وام ودیعه مسکن هر ساله بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار تعیین و به متقاضیان اطلاع داده می‌شود. متقاضیان وام ودیعه مسکن باید در طول مدت بازپرداخت ۵ ساله، اصل مبلغ وام ودیعه مسکن به همراه سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار را تسویه کنند.

با توجه به افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مسکن برای اقشار مختلف، به ویژه مستاجران، پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد بیشتری از مستاجران واجد شرایط، برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کنند. این در حالی است که درخواست‌کنندگان این وام، معمولاً از قشر کم‌درآمد هستند و یکی از دغدغه‌های آن‌ها، میزان اقساط وام ودیعه مسکن است. آنان نگران هستند که آیا توانایی مالی بازپرداخت این اقساط را دارند یا خیر، زیرا این میزان اقساط ممکن است از توان مالی آن‌ها خارج باشد.

میزان اقساط وام ودیعه مسکن متناسب با مبلغ دریافتی وام است. با افزایش مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن، اقساط آن نیز افزایش می‌یابد. به طور کلی، اقساط وام ودیعه مسکن به شرح زیر است:

طبق آخرین اطلاعات، حداکثر مدت بازپرداخت اقساط وام ودیعه مسکن ۶۰ ماه (۵ سال) تعیین شده است. همچنین نرخ بهره این وام‌ها به ۱۸ درصد افزایش یافته است.

برای وام ۲۰۰ میلیون تومانی، مستاجر باید ماهیانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کند.

برای وام ۱۵۰ میلیون تومانی، مبلغ ماهیانه اقساط ۳ میلیون و ۸۰۷ هزار تومان خواهد بود.

برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی، مستاجر باید ماهیانه ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان بپردازد.

همچنین، سود بانک از این تسهیلات به شرح زیر است:

برای وام ۲۰۰ میلیون تومانی، سود بانک ۱۰۴ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان است.

برای وام ۱۵۰ میلیون تومانی، سود بانک ۷۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان خواهد بود.

برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی، سود بانک ۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان است.

افرادی که قصد دریافت وام ودیعه مسکن را دارند، می توانند از طریق سامانه saman.mrud.ir، برای بهره مندی از تسهیلات ودیعه مسکن، به صورت غیر حضوری، اقدام نمایند.

چه کسانی وام ودیعه مسکن را دریافت می کنند؟

در خصوص شرایط دریافت وام ودیعه مسکن، موارد زیر باید مد نظر باشد:

۱. وام‌گیرنده باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد. در صورت مجرد بودن، حداقل سن وام‌گیرنده برای خانم‌ها ۳۵ سال و برای آقایان ۴۵ سال است.

۲. وام‌گیرنده باید حداقل ۵ سال در همان شهری که وام را درخواست کرده، سکونت داشته باشد.

۳. وام‌گیرنده باید اجاره‌نامه ثبت‌شده برای ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ همراه با کد رهگیری را ارائه دهد.

۴. وام‌گیرنده باید از سال ۸۴ به بعد صاحب ملکی نبوده باشد.

۵. وام‌گیرنده نباید هیچ‌گونه وام فعال یا پرداخت‌نشده در بخش مسکن داشته باشد.

۶. وام‌گیرنده می‌تواند اعتبار وام را برای واحدهای کوچک‌تر از ۷۵ متر در تهران و کوچک‌تر از ۹۰ متر در سایر شهرها استفاده کند.

نظر شما