شناسهٔ خبر: 68331669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

طرح راه‌آهن شلمچه ـ کربلا اولویت دولت چهاردهم خواهد بود/ اربعین پیوند عمیق بین دو ملت ایران و عراق ایجاد کرده است

سیدجواد خراسانی

وزیر کشور با بیان این‌که طرح راه‌آهن شلمچه ـ کربلا در اولویت دولت چهاردهم قرار خواهد گرفت، گفت: مسیر دریایی خرمشهر- بصره هم امسال تا حدی عملیاتی شد و باید تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، اسکندر مؤمنی در جلسه با فرماندهان انتظامی و مرزی کشور که شامگاه دوم شهریورماه در شلمچه برگزار شد، گفت: اقداماتی که در این چند سال در مرزهای خوزستان انجام شده بسیار خوب بوده و تفاوت نسبت به سال‌های گذشته محسوس است.

وزیر کشور افزود: فراجا سهم زیادی در برقراری امنیت و سهولت تردد زائران برعهده دارد و امسال ارائه خدمات، ارتقای بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته است، ضمن این‌که استفاده از سامانه سجاد اتفاق خوبی برای تردد سریع زائران فراهم کرد.

او تصریح کرد: موضوع مواد مخدر هم نسبت به سال قبل خیلی بهتر شده است، بر اساس شیوه‌نامه‌های جهانی، برخی از داروها باید در دسترس برخی افراد باشد که از نظر مقررات سازمان ملل، مواد مخدر محسوب نمی‌شوند و جرم نیست، اما قوانین داخلی عراق این گونه است. در اجلاس منطقه‌ای سال گذشته توصیه سازمان ملل این بود که این تسهیلات فراهم شود اما در هر صورت با تمهیدات اندیشیده‌شده امسال مشکل خاصی ایجاد نشد.

مؤمنی بیان کرد: طرح راه‌آهن شلمچه- کربلا در اولویت دولت چهاردهم قرار خواهد گرفت. مسیر دریایی خرمشهر ـ بصره هم امسال تا حدی عملیاتی شد و باید تقویت شود.

وزیر کشور با بیان این‌که دولت چهاردهم برای توجه به مرزهای هشت‌گانه و تسهیل در تردد زوار مصمم است، گفت: توسعه و تکمیل طرح‌های اولویت‌دار اربعین در استان‌های مربوط بخصوص در شلمچه پیگیری خواهند شد.

او عنوان کرد: چهار بانده شدن جاده اهواز ـ خرمشهر نیز با همه توان پیگیری می‌شود؛ ضمن این‌که جاده امام رضا (ع) نیز جزو اولویت‌ها است و پیگیری خواهد شد.

مؤمنی با قدردانی از مسئولان ایرانی و عراقی دست‌اندرکار در اربعین اظهار کرد: یک روزی در این منطقه جنگ بود و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد، روزی، چند میلیون نفر در این منطقه به سمت عراق عبور کنند. اربعین پیوند ناگسستنی و عمیقی بین دو ملت ایجاد کرده است که هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را جدا کند؛ به همین میزان پیوند بین مسئولان ایران و عراق هم تقویت شده است و موضوعات درحال پیگیری هستند و امیدواریم این موضوع در سال‌های آینده باز هم تقویت شود.

وزیر کشور با اشاره به این‌که مردم در این شرایط سخت گرما پیاده‌روی اربعین را انجام می‌دهند، افزود: ایجاد سایبان‌ها اقدام خوبی است اما سایبان‌های موقت باید برای سال آینده دائمی شوند.

او تأکید کرد: بعد از اربعین حتماً ارزیابی‌ها انجام شود، زیرا هرچه تلاش کنیم نقاط قوت و ضعف وجود دارد و باید روی نقاط قوت تأکید و نقاط ضعف برطرف شوند. حتماً جلسات استانی باید در این‌خصوص برگزار شود.

وزیر کشور امنیت پایدار در مرزها را حاصل تلاش نیروهای امنیتی در ایران و عراق دانست و افزود: نیروهای حشدالشعبی و نیروهای مردمی در عراق به ما کمک زیادی کردند تا این سفر با امنیت کامل برگزار شود.

اسکندر مؤمنی وزیر کشور بعدازظهر جمعه دوم شهریورماه ۱۴۰۳ به منظور بازدید از مرز شلمچه از راه فرودگاه آبادان وارد استان خوزستان شد.

انتهای پیام/

نظر شما