شناسهٔ خبر: 68329560 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

کارگردان سینما:

سینما رسانه‌ای برای بیان فرهنگ بومی و دینی باشد

حوزه / سیاوش قاسمی کارگردان سینما گفت: سینما یکی از ابزارهایی است که به واسطه آن می‌توان فرهنگ بومی و دینی را به صورت تاثیرگذار در جامعه اشاعه داد.

صاحب‌خبر -

سیاوش قاسمی؛ کارگردان سینما در گفتگو با خبرگزاری حوزه در تهران بیان کرد: سینما و تلویزیون برای مردم رویاسازی می‌کنند. این رویاسازی نیز ذات فیلم و سریال است اما مهم این است که این رویاسازی بر اساس چه فرهنگی صورت گیرد.

وی افزود: ایران اسلامی تمدنی چند هزار ساله دارد که در خود خورده فرهنگ‌های جا داده است. هر یک از فرهنگ‌های بومی ما قادرند سبک زندگی زیبا برای مردم این سرزمین باشند تنها کافیست زیبایی‌های فرهنگ ایرانی در معرض دید مردم قرار گیرد.

این کارگردان سینما افزود: نکته مهم اینجاست که فرهنگ باید اخلاقیات را در خود جا داده باشد زیرا هیچ فرهنگی بدون اخلاقیات ماندگار نخواهد بود نمود بارز اخلاقیات را در دین مبین اسلام شاهد هستیم. برای همین اگر بتوانیم در آثار سینمایی اخلاقیات اسلامی را مورد توجه قرار دهیم فرهنگ سازی نیز داشته‌ایم البته پرداختن به اخلاقیات در آثار سینمایی نیازمند دقت نظر بالا است چون ممکن است نگاه سطحی به این حوزه بازتاب‌های منفی داشته باشد

قاسمی ادامه داد: بگذارید مثالی بزنم. اگر در فیلمی بخواهیم در قالب کلمات بگوییم دروغ بد است یا رشوه دادن و رباخواری عملی پسندیده نیست آنگونه که باید نمی‌توانیم توقع جریان‌سازی داشته باشیم اما اگر تاثیرات کارهای غیر اخلاقی را در زندگی و خانواده نشان دهیم مطمئناً به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید این مسئله تنها درباره اخلاقیات صدق نمی‌کند بلکه وقتی قرار است به مناسک نیز توجه کنیم باید نگاهی ظریف و هنری داشته باشیم.

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در سینما بهترین محلی که می‌توان در آن به فرهنگ ایرانی و اسلامی نظر کرد آثار خانوادگی است در تلویزیون نیز سریال‌های نمایشی قادرند فرهنگ ایرانی اسلامی را در خود جا دهند حتی من معتقدم سینمای مستند نیز قادر است قدم‌های خوبی در این رابطه بردارد. همچنین نباید فراموش کنیم که در حوزه کودک نیز می‌توان فرهنگ‌سازی عمیقی انجام داد و نتیجه آن را در بلند مدت مشاهده کرد.

قاسمی تاکید کرد: کار فرهنگی نیازمند حمایت است و بدون حمایت رشد مطلوب را نخواهد داشت برای همین نهادهای فرهنگی و دولتی موظف و مکلف هستند که به تولیداتی که در آن به موضوعات فرهنگی نظر شده است دقت کافی داشته باشد. من در کار اخیر خود تلاش کردم با زبانی هنری به فرهنگ بومی و دینی خودمان توجه داشته باشم.

وی در پایان این گفتگو درباره فیلم اخیر خود «دوست من پاچان» چنین توضیح داد: این فیلم سینمایی را که هم اکنون در مرحله فیلمبرداری است را به یاد پدر مرحومم ساختم. در این کار میرطاهر مظلومی ، شهین تسلیمی، محسن افشانی، سیاوش قاسمی، فریبا ترکاشوند، لیلا بوشهری، مبین رستگار، شیرین منجمی، شایان نوروزی، محسن یوسفی، احسان طالب‌زاده، مسعود پیروی، پرویز بابایی، امیر غلامی، فائزه عابدی، روژین قاسمی، سیما محمدی، روناک رضایی‌نژاد ، نازنین‌زهرا حاتمی، باربد صفی‌خانی، غزل میرانیان، سعید شیری، سیدمسعود حسینی، امید حیاتی، مهدیه اصغرزاده، ناصر احمدی، داود طلوعی، امیر هامونی، مجتبی احمدی، فرزانه محمدی‌نیا، سونیا هاشمی، مهدی شاهی، هانی فتحی، امیر مهدی خاکپیز و عرفان احمدی ایفای نقش می‌کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما