شناسهٔ خبر: 68329311 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

آلزایمر

روش ها و راه های پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر یک بیماری شایع و ترسناک است. در خبر زیر روش های جلوگیری از آلزایمر برای شما گرد آوری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز :آلزایمر یک بیماری مغزی است که باعث اختلال در حافظه، تفکر، رفتار و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره شخص مبتلا می‌شود.آلزایمر معمولاً با تغییرات در ساختار و عملکرد مغز همراه است و ممکن است به تدریج تاثیرات خود را بر روی عملکرد شخصیت و رفتار فرد نشان دهد.علائم آلزایمر شامل فراموشی، گمراهی در مکان و زمان، مشکلات در تصمیم‌گیری و تغییرات در شخصیت می‌باشد که ممکن است با گذر زمان شدت آن‌ها افزایش یابد.درمان آلزایمر معمولاً شامل مدیریت علائم، پشتیبانی از خانواده و مراقبت‌های پزشکی خاص است که به کنترل علائم و کند کردن پیشرفت بیماری کمک می‌کند..

روش های جلوگیری از آلزایمر

در ابتدای کار مشکل اصلی را مشخص کنید اگر با اعداد مشکل دارید بهتر است روی آنها متمرکز شوید و از آنجایی که با بالا رفتن سن در افراد سالمند ما شاهد پیر شدن مغز و اختلال در عملکرد آن خواهیم بود هر چه بیشتر ذهن خود را به کار بگیرید در نتیجه مغز شما قوی تر خواهد شد. بعد از این قدم باید روی حافظه و ارتباطات کار کنید. برای تقویت حافظه تمریناتی که حافظه مغز را هدف قرار می دهند باید انجام شوند. نرم افزارها و برنامه های مختلفی برای تقویت حافظه جهت داشتن سالمندی سالم افراد وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. راهکارهایی برای پیشگیری از آلزایمر به صورت مختصر در زیر آورده‌ایم که در ادامه به صورت اجمالی به آن خواهیم پرداخت:

1. رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف قند

از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌توان برای پیشگیری از آلزایمر نام برد. شامل موارد زیر است:

غلات : مصرف انواع غلات برای جلوگیری از آلزایمر

گوشت سفید : ماهی و میگو منبعی سرشار از امگا3 است. حداقل دو دعده در هفته خود را به آن اختصاص دهید.

سبزیجات : سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند جلوگیری از تجمع پلاک در مغز را به عهده دارند و بهتر است در مصرف روزانه قرار گیرد.

میوه: توت‌ها بهترین نوع میوه در رژیم غذایی جلوگیری از آلزایمر هستند.

آجیل: سرشار از موادمعدنی برای تقویت حافظه و سلامت مغز است مانند: بادام، گردو، پسته، بادام هندی و فندوق.

قهوه یا کافئین: افزایش کافئین بسیار در تقویت حافظه نقش دارد.توجه داشته باشید میزان مصرف کافین را کنترل نمایید.

ادویه: انواع ادویه به خصوص زردچوبه یکی از تاثیرگذارترین موادغذایی در تقویت حافظه به شمار می‌رود.

روغن زیتون: مصرف هرنوعی از چربی های سالم مفید است. نمونه های دیگر مثل روغن کنجد و کانولا

کندر: به هنگام صبحانه در جهت تقویت مغز و بالا بردن هوش بسیار موثر است.

2. به حداقل رساندن مصرف هموسیستئین

هموسیستئین نوعی اسیدآمینه به حساب می‌آید که میزان سطح بیشتر آن ابتلا به سه بیماری آلزایمر، زوال عقل و اختلال شناختی را افزایش می‌دهد. بنابراین برای کاهش این ماده باید موادغذایی که شامل اسید فولیک است را مصرف نمائید. موادغذایی مثل عدس، کلم بروکلی، گل کلم، جعفری، مارچوبه، اسفناج و چغندر را می‌توان نام برد.

3. انجام تمرینات سرگرم کننده

توجه داشته باشید که برای تمرین دادن به مغز یک راه مشخص وجود ندارد و از روش های مختلف و برنامه ها و ابتکارات مختلف می توانید مغز خود را تقویت کنید. در ادامه به چند مورد اشاره می شود:

پازل و جدول حل کردن

اگر می‌خواهید مغز را به طور مداوم تحریک کنید و توانایی به یاد آوردن را افزایش دهید حل کردن پازل می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. حل پازل و جدول به ذهن کمک زیادی می کند. این فعالیت ها بخش های مختلفی از مغز را تحریک کرده و در نهایت عملکرد سیستم عصبی را بهبود می بخشد.

یکی از مهم‌ترین اهداف در حل پازل یا جدول تقویت و استفاده از حافظه است. در پازل های بزرگ که ممکن است روزها به طول بینجامد حافظه بلند مدت فرد درگیر خواهد بود. پازل می تواند قدرت استدلال و حل مسئله که اولین بخش های آسیب پذیر مغز هستند و در آلزایمر به شدت آسیب می بینند را تقویت کند. این پازل ها قدرت استدلال و حل مسئله را که اغلب اولین بخش های آسیب پذیر در زوال عقل هستند نیز درگیر می کنند.

فعالیت باغبانی

باغبانی از اموری است که تاثیر زیادی در بهبود خلق و خو و عملکرد درست مغز دارد. دلیل این موضوع هنوز معلوم نیست اما نشان داده شده افراد حین باغبانی حس بهتری داشته و عملکرد درست تری از خود نشان می دهند.

برخی محققان معتقدند که لمس خاک با پاها و بدن برهنه می تواند بارهای استاتیک موجود در بدن را کاهش داده و بار های طبیعی بدن را متعادل می کند. همچنین در خاک هزاران باکتری مناسب برای بدن وجود دارد که با تماس با پوست مانع از ایجاد بسیاری از بیماری ها در پوست و بدن می شود.

یاد گرفتن سبک جدیدی از آشپزی

آموختن هر مهارت جدیدی می تواند به مغز کمک کند تا تقویت شود. یادگیری کاری جدید مانند اشپزی یا سبک خاصی از آشپزی به مغز کمک می کند.

برای این کار می توانید سبک جدیدی ازآشپزی که تاکنون بلد نبوده اید را یاد بگیرید. با این کار علاوه بر نحوه طبخ غذاها در مورد فرهنگ، محصولات و مناطق مختلف می توانید اطلاعات زیادی کسب کنید. این کار باعث تقویت یادگیری در افراد خواهد شد. خوب است با غذاها ارتباط تازه ای ایجاد کنید. در غذاهای محلی از ادویه های خاص استفاده می شود. با این کار شما کم کم این توانایی را به دست می آورید که طعم غذاها را با تجربیات گذشته خود حدس بزنید.

نظر شما