شناسهٔ خبر: 68326122 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ایمن سازی راه‌ها، اولویتی برای وزارت راه و شهرسازی

صاحب‌خبر -

انصاف نیوز – سعید نصراللهی، فعال اقتصادی

وزیر محترم راه و شهرسازی سرکارخانم دکتر صادق در تبیین برنامه های وزارت خانه مطبوع برای جلب نظر مجلس شورای اسلامی روی برخی برنامه ها تاکید خاصی داشتند منجمله ایمن سازی راه های پر ترافیک کشور
اتفاقا” این موضوع یکی از دغدغه های مهم مسافران و مردم می باشد که به درستی به آن اشاره شده و به نظر میرسد علی رغم کم توجهی سکانداران قبلی وزارتخانه فوق، این بار اراده جدی برای حل این مشکل وجود دارد.
جاده چالوس را می توان آینه ای تمام قد از عملکرد این وزارت خانه نسبت به موضوع فوق دانست
جاده ای چسبیده به پایتخت که اغلب، ترافیکی بیش از ظرفیت در آن وجود دارد و از منطقه پل زنگوله تا شهر مرزن آباد که فاصله آن حدودا” چهل کیلومتر است همان جاده ی 90 سال پیش است که در دوران پادشاهی رضاخان ساخته شده است و به دلیل عدم تکمیل آزادراه تهران شمال، مسافرین شهرهای شمالی به ناچار ازین جاده قدیمی استفاده می کنند.
این مسیر، باریک، در بیشتر قسمتها فاقد شانه خاکی، کوهستانی و در برخی فصول دارای مه گرفتگی است. همچنین ریزش سنگ های ریزو درشت در این جاده به دلایل مختلف از جمله حرکت چهارپایان در بالا دست جاده، باران های شدید و وزش باد اجتناب ناپذیر است.
فقط از ابتدای سال جاری تا کنون شاهد چندین بار ریزش سنگ در این جاده بودیم که خسارات جانی و مالی به مسافران وارد کرده است.
ایمن سازی این گونه جاده ها با روش های مختلف و مرسوم در دنیا صورت می گیرد و تجربیات خوبی در این زمینه وجود دارد که می توان از جمله به ساخت گالری، تونل مصنوعی و نصب توری های فلزی اشاره کرد.
البته اداره راهداری شهرستان مربوطه در این مورد فعال بوده اما به دلیل بودجه ناکافی، ایمن سازی جزئی و لاک پشتی صورت می گیرد.
لازم است وزیر محترم به این مسئله ورود کنند و با تشکیل یک کارگروه ویژه شامل مسئولان مربوطه در وزراتخانه، اداره راهداری شهرستان و سازمان برنامه بودجه اولا” یک مطالعه دقیق برای شناسایی مناطق پرخطر جاده صورت گیرد و در راستای آن طرحی ارائه شود و با پیش بینی بودجه و محل تامین آن طی یک برنامه زمانبندی، نسبت به اجرای ایمن سازی جاده همت گمارند.
همچنین امیدواریم مسئولان ذیربط در وزارت راه، تکمیل آزادراه تهران شمال را در دستور کار قرارداده تا بزودی شاهد بهره برداری کامل این جاده مهم مواصلاتی کشور باشیم.
بر کسی پوشیده نیست که مشکل اکثر پروژه های عمرانی نیمه کاره کشور، مسئله بودجه است که تحریم ها نیز بر آن سایه افکنده است و مانع از سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهت تامین اعتبار آن می شود اما یادمان نرود که جاده چالوس در دوران پهلوی اول تنها از طریق افزایش مالیات بر قند و شکر و چای تامین بودجه شد و نهایتا با کمترین امکانات و بدون تجهیزات و با توسل به نیروی انسانی داخل کشور در مدت دو سال (1312-1310) تکمیل و به بهره برداری رسید.
بنابراین پشتکار و اراده مسئولان، بخش مهمی از اجراء و تکمیل اینگونه پروژه های ملی می باشد.
امید است در دولت جدید که مسئولان آن بر رویکردهای اصلاحی تاکید دارند، شاهد رفع اینگونه مشکلات و پیشرفت پروژه های عمرانی باشیم که تکمیل آن ها سلامت و آسایش مردم را فراهم می آورد.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما