شناسهٔ خبر: 68321886 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

مدیر برنامه‌های کاپیتان تیم ملی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

جهانبخش در اروپا می‌ماند

مدیر برنامه‌های کاپیتان تیم ملی می‌گوید؛ علی جهان چندین پیشنهاد از کشورهای مختلف دنیا دارد و احتمالا تا یک هفته دیگر تیم جدیدش را مشخص می‌کند.

صاحب‌خبر -
جهانبخش در اروپا می‌ماند

فرهیختگان: علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی ایران پس از آنکه جدایی خود را از فاینورد اعلام کرد، در حال مذاکره با باشگاه‌‌های مختلفی بوده ولی هنوز تیم بعدی خود را انتخاب نکرده است. این در حالی است که این بازیکن با مربی بدنساز فاینورد تمرینات خود را ادامه داده و از لحاظ بدنی در آستانه فیفادی شهریور وضعیت جسمی خوبی دارد. 
این بازیکن به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: «بوندس‌لیگا همیشه یکی از لیگ‌های مورد علاقه من بوده است. همچنین عاشق لیگ ایتالیا هست بنابراین جالب خواهد بود که در آنجا باشم. با این حال آینده قابل پیش‌بینی نیست و باید ببینیم چه خواهد شد.» این در حالی است که به تازگی با اعلام رسانه‌های روسی، باشگاه دینامو مسکو به دو وینگر علاقه‌مند است و به‌عنوان گزینه جایگزین، علیرضا جهانبخش نیز مدنظر این باشگاه قرار دارد. 
پیش از این نیز پیشنهادات زیادی از شرق و غرب دنیا از کره و ژاپن تا مکزیک برای جهانبخش رسیده اما تمام تمرکز این بازیکن ماندن در اروپاست. در هر صورت شنیده‌ها حاکی از آن هستند که جهانبخش علاقه دارد در یکی از سه کشور اسپانیا، ایتالیا یا آلمان به بازی ادامه بدهد اما اگر پیشنهادی هم از تیم‌های کشورهای دیگر برسد که در رقابت‌های اروپایی حضور دارد، می‌تواند مدنظر کاپیتان تیم ملی باشد. 
جالب اینکه در این تابستان پیشنهاداتی از تیم‌های مطرح ایرانی از جمله استقلال و همچنین از چند تیم عربستانی به این بازیکن رسیده بود که در همان ابتدا با پاسخ منفی جهانبخش مواجه شدند. در این شرایط هیچ‌کس بهتر از امیر هاشمی‌مقدم، مدیر برنامه‌ها و مربی سابق این بازیکن نمی‌تواند وضعیت علیرضا جهانبخش را تشریح کرده و درباره آخرین وضعیت این بازیکن و مقصد بعدی‌اش به صحبت بپردازد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با هاشمی‌مقدم حاوی نکات مهمی هستند که بخش‌هایی از آن را در زیر می‌خوانید. 

بسته نشدن قرارداد با تیم جدید تا به امروز
همین الان که دارم با شما صحبت می‌کنم 13-12 آفر خوب برای علیرضا برای فصل جدید داشته‌ایم، منتها بستگی دارد به آفر مناسب به چه شکلی نگاه کنید. شاید خیلی از بازیکنان با نصف این آفرها حتی یک دقیقه هم برای پاسخ دادن صبر نکنند اما ذهنیتی که علیرضا دارد با بقیه فرق دارد؛ برای همین است که هنوز هم «علیرضا جهانبخش» مانده و 3 دوره هم در جام جهانی بازی کرده است. افتخارات او مشخص هستند. از قهرمانی تا آقای گلی هلند یا بهترین بازیکن لیگ یک و برتر هلند. حتی در برایتون که کمتر بازی کرد در نیمه نهایی FA CUP جلوی سیتی بازی کرد. یعنی در هر تیمی که علیرضا بوده یک چیزی به دست آورده‌اند. 

پیشنهادات جدید 
تا به امروز سه تیم مکزیکی با من تماس گرفته‌اند و تیم سوم رقم خیلی بالاتری را پیشنهاد داده است. دو تیم کالیفرنیایی هستند که علاقه‌‌ زیادی به جذب علی نشان داده‌اند. از اسکاتلند یک تیم درجه یک اعلام آمادگی کرده است. مدیرفنی یک تیم کره‌ای به هلند سفر کرد و از ژاپن نیز یک تیم علیرضا را می‌خواهد. از ترکیه هم حداقل 4 تیم سوپرلیگی برای مذاکره آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. اما علیرضا دوست دارد در کشوری که فوتبال بازی می‌شود ادامه دهد. 

دردسرهای ایتالیایی
یکی از مشکلاتی که در ایتالیا هست به این برمی‌گردد که تیم‌های این کشور در سری‌آ بیشتر از دو بازیکن خارجی غیر‌اروپایی نمی‌توانند جذب کنند و همین مورد کار را برای انتقال سخت کرده است. الان به اندازه کافی چند باشگاه برای جذب علیرضا علاقه نشان داده‌اند ولی به مانع قانونی برخورد کرده‌ایم که مثلا باید باشگاه فوق یک بازیکن خارجی غیراروپایی خود را بفروشد تا‌ بتوانند علیرضا را اضافه کنند. این در حالی است که بازیکن فوق هم باید وینگر و هم‌پستی علی باشد. بنابراین مشغول برداشتن این موانع هستیم. 

انتخاب مناسب برای جهانبخش
علاقه به اندازه کافی از سوی تیم‌های‌ خواستار علیرضا وجود دارد و ما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا آخرین شرایط هر باشگاه را سنجیده و آخرین آپدیت‌ها را در هفته حداقل دو بار جویا شویم. یک‌سری مسائل خیلی پیچیده هستند که متاسفانه آنهایی که بیرون نشسته‌اند، جریان را نمی‌دانند. من قلبا دوست دارم همیشه علیرضا از روز اول تمرینات پیش‌فصل با تیم، کارش را آغاز کند اما مواقعی هست که برای خواسته بالاتر باید بیشتر صبر کنید. دلیل هم ندارد که خواسته بالاتر تیم درجه‌یکی باشد، بلکه باید آن چیزی باشد که برایتان مناسب باشد یا با ذهنیت شما مطابقت داشته باشد. شاید شما هم پیشنهادی داشته باشید که حقوق چند‌برابری بگیرید اما هیچ وقت در چنین محیطی خوشحال نباشید. بنابراین باید همه جنبه‌ها را برای یک انتخاب درست و اصولی درنظر بگیرید، در غیر این صورت چون با جان و دل کار نمی‌کنید راندمان کاری و درصد پیشرفت‌تان هم نزولی می‌شود و پایین می‌آید. کسانی که عاشق فوتبال و پیشرفت هستند با چنین ذهنیتی زندگی می‌کنند. 

پیشنهاد دینامو مسکو
الان پیشنهاد دینامو مسکو توسط رسانه‌های روسی وسط آمده است. ظاهرا علاقه‌مندی زیادی به جذب علیرضا از سوی این باشگاه وجود دارد، منتها بخواهید وارد جزئیاتش بشوید به هیچ عنوان چنین تیمی مدنظر این بازیکن قرار نمی‌گیرد. اگر اسم دینامو مطرح نمی‌شد هیچ‌وقت من اسمش را هم نمی‌آوردم. اما همین چند روز اخیر 4 خبرنگار روسی برایم پیغام فرستاده‌اند که به همه آنها اعلام کرده‌ام در این خصوص صحبتی ندارم. می‌دانم این علاقه هست اما صحبتی با آنها نکرده‌ام. درخصوص این تیم به صورت مستقیم با من صحبتی نشده است و به همین دلیل صحبت بیشتری در این زمینه ندارم. می‌دانم علاقه نشان داده‌اند اما هرچه هست غیر‌مستقیم بوده اما در هر صورت ذهنیت علی روی بازی کردن در لیگ‌های مطرح‌تر اروپایی است. 

متن کامل گفت‌وگوی محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش با مدیر برنامه‌های کاپیتان تیم ملی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظر شما