شناسهٔ خبر: 68318989 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به‌منظور ثبت جهانی دره خرم‌آباد؛

موزه پیش از تاریخ در قلعه «فلک‌الافلاک» در حال راه‌اندازی است

خرم‌آباد - رئیس موزه ملی ایران گفت: موزه پیش از تاریخ در قلعه «فلک‌الافلاک» در حال تکمیل و راه‌اندازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، جبرئیل نوکنده در سخنانی با اشاره به ارسال ۷۸ قطعه از اشیای پیش از تاریخی لرستان به موزه قلعه «فلک‌الافلاک»، اظهار داشت: این اتفاق مهم با پیگیری همکاران میراث‌فرهنگی لرستان و در نتیجه اعتماد به دانش همکاران میراث‌فرهنگی لرستان رخ‌داده است.

وی افزود: این اشیا توسط هیئت‌های باستان‌شناسی در دهه ۶۰ میلادی مورد کاوش قرار گرفته بود که در راستای آماده‌سازی برای حضور ارزیاب یونسکو و پیوست فرهنگی پرونده ثبت جهانی خرم‌آباد به مرکز لرستان انتقال‌داده‌شده‌اند.

رئیس موزه ملی ایران، اضافه کرد: در راستای آماده‌سازی زمینه حضور ارزیابان یونسکو، موزه اختصاصی پیش از تاریخی قلعه «فلک‌الافلاک» در حال راه‌اندازی و تکمیل است که پس از طی مراحل اجرایی و ملزومات فنی، موزه پیش از تاریخ «فلک‌الافلاک» قبل از حضور ارزیاب یونسکو نیز برای علاقه‌مندان قابل بازدید خواهد بود.

بنابراین گزارش، در بین این اشیای یاد شده، یک جمجمه انسانی مربوط به تپه «عبدالحسین دلفان» با قدمت ۹ هزار سال مربوط به دوره نوسنگی و اشیا سنگی پناهگاه‌های «هومیان» و «میرملاس» کوهدشت و غارهای «یافته»، «قمری» و «کنجی» وجود دارد، همچنین در میان اشیا ارسالی، نمونه‌های جانوری پیش از تاریخ نیز وجود دارد.

نظر شما