شناسهٔ خبر: 68317011 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

ترامپ به نتانیاهو:

طرح آتش بس بایدن را قبول نکن

در سایه تلاش تیم سیاست خارجی بایدن برای کنترل اوضاع در خاورمیانه برای اهداف انتخاباتی و دستیابی به آرا جوانان، دونالد ترامپ وارد میدان شده و به نتانیاهو توصیه کرده که با تیم بایدن همراهی نکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، منابع رسانه‌ای در آمریکا گزارش دادند که دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به وی گفته که در زمینه آتش بس غزه توافق نکند چراکه این توافق به سود کمپین انتخاباتی کامالا هریس است.

منبع این خبر سایت PBS بوده ولی دو روز قبل از این نیز آکسیوس که وب سایت شناخته شده تری است، گزارش داده بود که ترامپ و نتانیاهو گفتگوی تلفنی داشتند اما درباره جزئیات این مذاکره چیزی منتشر نکرده بود.

دفتر نتانیاهو و ترامپ با صدور بیانیه های جداگانه‌ای خبر آکسیوس را تکذیب کرده بودند. این تکذیب درحالی است که نتانیاهو در سفر ماه گذشته اش به ایالات متحده در فلوریدا در منزل شخصی ترامپ با وی دیدار کرده بود. ترامپ بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه درخواست برای توقف جنگ (غزه) متوقف شود، گفته بود که وی نتانیاهو را برای پیروزی در این جنگ تشویق کرده است.

دولت بایدن آمریکا به دلیل نگرانی از تاثیر منفی استمرار جنگ و جنایت های افسارگسیخته رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا دستکم بطور متوقت جنگ در غزه را متوقف نماید. در همین راستا طرح صلحی در ۲۴ می توسط آمریکا در دوحه ارائه شد که به طرح بایدن موسوم شد و درحالی که در دور قبلی این مذاکرات در ماه گذشته حماس با این طرح موافقت کرده بود، اسرائیلی ها در آخرین دقیقه زیر میز توافق زدند.

با افزایش تنش ها در منطقه بعد از ترور شهید هنیه و فواد شکر آمریکایی ها باردیگر به صرافت افتاده اند تا مانع از پاسخ مقاومت به رژیم صهیونیستی شوند. در این راستا در تلاشند تا دوباره مذاکرات را در چهارچوب طرح ۲۴ می بایدن راه بیاندازند.

این اخبار درحالی منتشر می شود که آنتوی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سفری که به منطقه داشت مذاکرات فشرده ای با مقامات اسرائیلی از جمله نتانیاهو داشت. بنابر گزارش العربی جدید، این دو نفر سه ساعت درباره آتش بس در غزه مذاکره کرده اند اما این مذاکرات موفقیت آمیز نبوده است.

بنا براین گزارش، بلینکن و نتانیاهو درباره تعداد نیروهای اسرائیلی و نقاط حضور آنها در محور فلادلفیا رایزنی کردند و طرف آمریکایی نتوانست طرف اسرائیلی را متقاعد نماید که نیروهایش را از این منطقه خارج نماید.

صهیونیست ها تاکید دارند که مسیر گذرگاه رفح در محور فیلادلفیا اصلی ترین محل انتقال سلاح به داخل غزه است و باید این منطقه را تحت کنترل داشته باشند درحالی که این برخلاف پیمان کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی در ۱۹۷۹ است.

از سوی دیگر درخصوص محور نتساریم که از وسط غزه عبور می کند و آنرا به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کند نیز بن بست ادامه دارد. رسانه های اسرائیلی مدعی هستند که نتانیاهو با خروج از نتساریم موافقت کرده ولی شرط گذاشته که نباید اعضای حماس به شمال غزه وارد شوند. این شرط در واقع نوعی کارشکنی در خروج از نتساریم است چراکه با این شرط صهیونیست ها براین امر تاکید دارند که کنترل اداری نتساریم را در اختیار داشته باشند تا مانع از تردد آزادانه اهالی غزه شوند.

نظر شما