شناسهٔ خبر: 68315138 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

ترامپ به هریس تاخت/مقصر جنگ روسیه و اوکراین مشخص شد

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اولین گردهمایی انتخاباتی، بار دیگر به سیاست‌های دموکرات‌ها خرده گرفت و بایدن و هریس را مسوول خروج فاجعه‌بار از افغانستان و جنگ در اوکراین و غرب آسیا دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات در اولین سخنرانی خودش در فضای باز و تحت تدابیر امنیتی شدید، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «کامالا هریس» معاون بایدن و نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری را مسوول خروج فاجعه‌بار از افغانستان و جنگ در اوکراین و غرب آسیا دانست و بارها در سخنانش به گردهمایی دموکرات‌ها در شیکاگو اشاره کرد؛ جایی که سخنران‌های دموکرات‌، یکی پس از دیگری، ترامپ را تهدیدی برای این کشور دانستند.

او در این سخنرانی که برای غلبه بر اثرات مطبوعاتی کنوانسیون دموکرات‌ها در شیکاگو برگزار شده بود، بارها به خروج دولت بایدن از افغانستان اشاره کرد و گفت در صورت پیروزی، استعفای هر مقام ارشد نظامی را که در این امر دخیل بوده است، درخواست خواهد کرد.

در مورد خروج بی‌نظم نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۲، ترامپ به توصیفات وحشتناکی از زخم‌هایی که سربازان آمریکایی در جریان این عملیات متحمل شده‌اند، پرداخت.

او همچنین متعهد شد که سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در نیروهای مسلح انجام دهد و گفت بزرگ‌ترین طرح استخدام در زمان صلح در تاریخ کشور را راه‌اندازی خواهد کرد.

ترامپ همچنین بار دیگر مدعی شد: اگر من رئیس جمهور بودم، جنگ روسیه و اوکراین و ۷ اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

دونالد ترامپ سخنرانی خود را با تمرکز بر امنیت ملی آغاز کرد و در آن یک سری از نکات گفت‌وگوی حزبی در مورد ناتو، افغانستان و روسیه و حملات به رقیب دموکراتش، کامالا هریس، را ارائه کرد.

ترامپ بارها او را «رفیق کامالا» خطاب کرد و ادعای خود مبنی بر اینکه هریس یک کاندیدای چپ افراطی است دو چندان کرد و در سخنان آغازین خود مدعی شد که در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ، کشور شکوفایی اقتصادی را تجربه خواهد کرد.

ترامپ این ادعای نادرست خود را که یکی از پایه‌های اصلی لفاظی‌های سیاست خارجی او در طول سال‌ها بود، مبنی بر اینکه کشورهای ناتو در پرداخت «حقوق خود» به‌عنوان اعضای این ائتلاف شکست خورده‌اند، باز هم تکرار کرد. در واقع، اعضای ناتو از نظر قانونی موظف به پرداخت ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای امور نظامی هستند که این ائتلاف به عنوان کمک هدف مشخص می‌کند.

ادعای ترامپ مبنی بر اینکه متحدان ناتو به نحوی تعهدات پولی خود را نپذیرفته‌اند، خشم ایجاد کرده است. ترامپ، شاید با پیش‌بینی واکنشی که اظهارات تحریک‌آمیزش به دنبال خواهد داشت، گفت: «اوه، اخبار جعلی برای من زمان سختی را در این زمینه ایجاد کرد. مطبوعات دیوانه شدند.»

او بارها و بدون شواهد روشن مدعی شد که اگر او به جای بایدن در سال ۲۰۲۲ بر سر کار بود، جنگ روسیه در اوکراین رخ نمی‌داد. ترامپ گفت: « به مجارستان، کشور بسیار قوی، رهبر بسیار قوی، ویکتور اوربان نگاه کنید، او گفت تنها چیزی که می‌تواند کل جهان را نجات دهد این است که ترامپ باید دوباره رئیس‌جمهور شود.»

او که ظاهرا نمی‌توانست دروغ‌های انتخاباتی‌اش را کنار بگذارد، در مورد تقلب‌های انتخاباتی حزب دموکرات هم اظهارنظر کرد.

ترامپ در میانه سخنان خود در مورد جنگ روسیه با اوکراین گفت در صورت انتخاب شدن، این مساله «حل و فصل خواهد شد»، او اینطور جملاتش را ادامه داد که «دموکرات‌ها در تقلب انتخاباتی عالی هستند.»

ترامپ همچنین به دروغ ادعا کرد که هریس قبل از حمله به اوکراین با پوتین ملاقات کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روز چهارشنبه به دروغ ادعا کرد که رقیب دموکرات او در انتخابات ریاست جمهوری، تنها چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده بود.

ترامپ در یک سخنرانی در کارولینای شمالی گفت: «به یاد بیاورید زمانی که بایدن، کامالا را برای توقف جنگ در اوکراین به اروپا فرستاد. او با پوتین ملاقات کرد و سه روز بعد او حمله کرد. او چگونه کار کرد؟ به نظر شما او کار خوبی انجام داده است؟ او با پوتین ملاقات کرد تا به او بگوید این کار را نکن و سه روز بعد، او حمله کرد.»

او سپس خطاب به ژنرال بازنشسته و سالخورده‌ای که در جمع حضور داشت، گفت: «این زمانی بود که حمله شروع شد. آیا این را می‌دانستی، ژنرال؟»

با این حال ادعای ترامپ نادرست است. هریس هرگز با پوتین ملاقات نکرده است. در واقع، او با متحدان ایالات متحده، از جمله رئیس‌جمهور اوکراین، در کنفرانس امنیتی مونیخ در روزهای قبل از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ملاقات کرد و پوتین در کنفرانس حضور نداشت.

نظر شما