شناسهٔ خبر: 68308331 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

علیرضا بیرانوند؛ مرد روز پنجشنبه

روزنامه شرق

عنوان شده که مسئولان فدراسیون رأی را صادر کرده و علیرضا بیرانوند به مدت چهار ماه محروم شده و باید ۲۰ میلیارد تومان هم خسارت به باشگاه پرسپولیس بدهد. مسئولان فدراسیون چنین رأیی را تکذیب کرده و می‌گویند پرونده همچنان در دست بررسی است. از سوی دیگر، اما باشگاه پرسپولیس با صدور بیانیه‌ای از این گفته که رأی صادر شده، ولی دخالت نهاد‌های غیرفوتبالی از طریق کانال مسعود پزشکیان و یکی از معاونان او باعث شده تا رأی اعلام نشود.

صاحب‌خبر -

وقتی لیگ بیست‌وسوم با قهرمانی پرسپولیس در روز‌های آخر به پایان رسید، کمتر کسی تصور می‌کرد چند ماه بعد، نه رقابت با استقلال، بلکه جدال با تراکتور تبدیل به یکی از حیثیتی‌ترین بازی‌های تیم قهرمان شود. در یک چشم‌به‌هم‌زدن اما، این تصور شکل واقعی به خود گرفت و امروز، یکی از آن دو روز بزرگی است که تیم‌های مدعی تراکتور و پرسپولیس در لیگ بیست‌وچهارم باید مقابل یکدیگر صف‌آرایی کنند.

اینکه چرا بازی امروز تبدیل به جدالی فرافوتبالی شده، مربوط به تصمیم سه ستاره اثرگذار پرسپولیس در فصل گذشته برای خروج از این باشگاه به مقصد تبریز و باشگاه تراکتور است. علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی، هر سه پرسپولیس را ترک کردند و امروز قرار است مقابل هم‌تیمی‌های چند ماه قبل خود به میدان بروند. این ماجرا شاید درباره هر بازیکن دیگری امری عادی تلقی شود، ولی وقتی پای علیرضا بیرانوند در میان باشد، از حالت عادی خارج شده و رنگ‌وبوی دیگری می‌گیرد. دلیلش ساده است؛ علیرضا و پرسپولیس به شکل طبیعی از یکدیگر خداحافظی نکرده‌اند و همین موضوع او را تبدیل به خاص‌ترین چهره امروز کرده است.

بیرانوند در شرایطی که هنوز یک فصل دیگر با سرخ‌پوشان تهرانی قرارداد داشت، آن را به طور یک‌طرفه فسخ کرد و با قراردادی که گفته می‌شود به لحاظ مالی بسیار سنگین است، راهی تبریز و باشگاه تراکتور شد. پرسپولیسی‌ها، اما خیلی سریع ابتدا از علیرضا بیرانوند و سپس از باشگاه تراکتور شکایت کردند. اتهام اولی به‌زعم پرسپولیسی‌ها، این است که فسخ غیرقانونی انجام داده و تیم تبریزی هم متهم به اغوای بازیکن تحت قرارداد با باشگاه دیگر شده است. از همان روز تابه‌الان که قریب به دو ماه از شکایت پرسپولیس می‌گذرد، وضعیت بغرنج و صدالبته مبهم شده است.

پرسپولیسی‌ها خودشان را صددرصد برنده این جدال حقوقی می‌دانند، درحالی‌که وکلای علیرضا بیرانوند هم مطمئن هستند فسخ یک‌طرفه کاملا قانونی بوده و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. مسئله وقتی جذاب‌تر است که مدیرعامل پرسپولیس عنوان کرده اگر در این پرونده شکست بخورد، از کارش استعفا می‌دهد. اینکه چرا در این بازه زمانی دو‌ماهه رأی این پرونده که فقط دو طرف مستقیم دارد مشخص نشده، از آن دست سوژه‌هایی است که می‌توان کمیته‌های زیر‌مجموعه فدراسیون فوتبال را مورد نقد قرار داد؛ خاصه آنکه تعلل در اعلام رأی این پرونده هم باعث گمانه‌زنی‌های مکرر و البته شکل‌گرفتن حواشی عجیب‌وغریب شده است.

مثلا عنوان شده که مسئولان فدراسیون رأی را صادر کرده و علیرضا بیرانوند به مدت چهار ماه محروم شده و باید ۲۰ میلیارد تومان هم خسارت به باشگاه پرسپولیس بدهد. مسئولان فدراسیون چنین رأیی را تکذیب کرده و می‌گویند پرونده همچنان در دست بررسی است. از سوی دیگر، اما باشگاه پرسپولیس با صدور بیانیه‌ای از این گفته که رأی صادر شده، ولی دخالت نهاد‌های غیرفوتبالی از طریق کانال مسعود پزشکیان و یکی از معاونان او باعث شده تا رأی اعلام نشود.

اشاره باشگاه پرسپولیس به شایعه‌ای بود که هفته گذشته رواج پیدا کرد؛ شایعه‌ای که خبر می‌داد دخالت مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم و نماینده سابق تبریز، و شهرام دبیری، مالک باشگاه تبریزی که اکنون معاون پارلمانی پزشکیان شده، مانع از انتشار رأی چنین محرومیتی شده‌اند. از سوی دیگر، ولی محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور، هم در اظهاراتی خبرساز فدراسیون فوتبال را تهدید به «بگم‌بگم»‌ها کرده و گفته اگر رأی صادره همین چیزی باشد که شایعه شده، ناگفته‌ها را بازگو خواهد کرد. ضمن اینکه، هم زنوزی و هم مسئولان فدراسیون فوتبال، قویا شایعه دخالت مسعود پزشکیان و معاونان او در این پرونده را تکذیب کرده‌اند.

شاید همین مقدمه به نسبت کوتاه اوج اختلاف نظری که بین طرفین شکل گرفته را به‌خوبی شرح دهد. این مورد را باید کنار نحوه جدایی علیرضا بیرانوند از پرسپولیس و جبهه‌گیری هواداران این باشگاه علیه او گذاشت تا مشخص شود بازی امروز، یک بازی معمولی برای بیرانوند و پرسپولیس نخواهد بود.

البته به لحاظ فوتبالی هم این دیدار فارغ از حساسیت بیرونی که به‌تازگی شکل گرفته، همواره جذابیت داشته است. یکی از آن‌ها تقابل‌های گذشته است که پاشنه در را به سود پرسپولیس چرخانده؛ چرا‌که تراکتوری‌ها در طول ۱۰ رویارویی اخیرشان با پرسپولیس تا پیش از مسابقه امروز، کارنامه ناامیدکننده‌ای از خود به جای گذاشته‌اند. به طوری که سرخ‌پوشان تبریزی در ۱۰ مسابقه (در لیگ برتر و سوپرجام فوتبال ایران)، ۹ بار برابر پرسپولیس مغلوب شده‌اند و فقط یک پیروزی در کارنامه تراکتوری‌ها دیده می‌شود.

این درحالی است که آن‌ها بعد از تحمل سه شکست متوالی برابر پرسپولیس، امیدوارند ورق را به سود خود برگردانند. سرخ‌پوشان تبریزی آخرین بار در دور رفت لیگ بیست‌ودوم توانستند در تهران مقابل تراکتور بردی یک‌گله را به دست آورند. آخرین برد تراکتور در تبریز مقابل پرسپولیس هم به دور رفت لیگ نوزدهم باز می‌گردد؛ جایی که احسان حاج‌صفی توانست زننده گل برتری سرخ‌پوشان تبریزی باشد. حالا بعد از ۱۸۱۹ روز، تراکتوری‌ها امیدوارند که در نبرد پنجشنبه‌شب مقابل پرسپولیس بتوانند بار دیگر این تیم را در تبریز شکست بدهند. جالب آنکه دراگان اسکوچیچ هم در پنج دوئل قبلی‌اش با پرسپولیس (در نقش سرمربی تیم‌های صنعت نفت آبادان و فولاد خوزستان)، پنج باخت پیاپی را تجربه کرده و این سرمربی کروات امیدوار است که در دیدار پیش‌رو هم بتواند طلسم تراکتور در تبریز را بشکند و هم اینکه سومین بردش مقابل پرسپولیس در دوران سرمربی‌گری‌اش در فوتبال ایران را به دست آورد.

نظر شما