شناسهٔ خبر: 68306194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) ملاقات با بیوک الکترا، الهه زیبایی در تهران؛ غول 6 متری ‌ (تصاویر) ملاقات با بیوک الکترا، الهه زیبایی در تهران؛ غول 6 متری ‌

چند شب پیش ‌‌چشمم به یک اتومبیل عظیم‌الجثه افتاد که در بین چند خودروی وطنی پارک کرده بود و چند سر‌وگردن به لحاظ سایز از این خودروها بزرگ‌تر بود. در همان نگاه اول به عنوان یک فرد عادی حتی اگر چیزی از لحاظ فنی خودرو سردر نیاورید، می‌شد به ابهت و لوکس بودن و ایمنی این خودرو نسبت به خودروهای تولید

صاحب‌خبر -

چند شب پیش ‌‌چشمم به یک اتومبیل عظیم‌الجثه افتاد که در بین چند خودروی وطنی پارک کرده بود و چند سر‌وگردن به لحاظ سایز از این خودروها بزرگ‌تر بود. در همان نگاه اول به عنوان یک فرد عادی حتی اگر چیزی از لحاظ فنی خودرو سردر نیاورید، می‌شد به ابهت و لوکس بودن و ایمنی این خودرو نسبت به خودروهای تولید داخل‌ پی برد.

اینکه اتومبیلی با تولید حدود نیم قرن پیش از چه امکانات ایمنی و داخلی در مقایسه با به‌روزترین خودروهای تولید دو خودروساز داخلی بهره‌ می‌برد؛ مثل صندلی‌های چرم طبیعی، کروز کنترل‌، شیشه‌های فتو‌کرومیک و... که لوکس‌ترین تولیدی‌های داخل هم بعضا فاقد این امکانات هستند!

39

القصه... همین‌ها باعث شد سراغ مالک این اتومبیل را بگیرم که از قضا صاحب این بیوک جذاب، خود یک ماشین‌باز حرفه‌ای  از آب در‌آمد. آقای عباس افتخاری که یک گاراژ خودروهای کلاسیک ‌‌دارد؛ عباس آقا می‌گوید این اتومبیل بسیار فابریک و دست‌نخورده است و از لحاظ فنی، موتور در بهترین شرایط به‌سر می‌برد. وضعیت ظاهری این خودرو را که می‌بینم، رنگ و بدنه در بهترین شرایط ‌قرار دارد. فقط کمی سقف چرم آن نیاز به بازسازی دارد. ‌ ‌

40

این خودرو شماره‌گذاری شده و دارای پلاک ملی است. در مورد وضعیت لوازم یدکی این بیوک در بازار که از آقای افتخاری می‌پرسم، می‌گوید لوازم آن را به طریقی از آمریکا تهیه می‌کند. به لحاظ موتوری این اتومبیل به قول ماشین‌بازها و مکانیک‌ها مرگ ندارد. برخی از قطعات مصرفی هم‌ کم و بیش داخل کشور موجود هست‌.

41

قطعات مصرفی اکثر خودروهای آمریکایی ‌‌خانواده جنرال موتورز مشترک است ‌و از این بابت مشکلی ندارد. ‌ او می‌گوید بیشتر به دنبال لوازم تزئینی این خودرو هستم.  مثلا جلوپنجره و قاب چراغ‌ها بعد از سفارش‌ تا به ‌‌ایران برسد، چیزی‌ حدود۶۰ میلیون تومان ‌خرج برمی‌دارد.

مشخصات ظاهری و پیشرانه

نمای بیرونی خودرو دارای طراحی مکعبی‌شکل است؛ ‌ این سبک طراحی‌‌ ‌را ‌در اکثر خودروهای دهه 70 آمریکا می‌توان دید.رنگ مشکی و با کیفیت این خودرو ابهت خاصی را به این اتومبیل بخشیده است. چراغ‌های بسیار بزرگ عقب با روشنایی فوق‌العاده در شب که مشخصه خودروهای آمریکایی است، این اخطار را به ماشین پشت سر می‌دهد که جلوی شما یک غول 6 متری قرار دارد و با احتیاط به آن نزدیک شوید.

42

پیشرانه 455 اینچ مکعبی این اتومبیل‌‌ معادل ۷۵۰۰ سی‌سی است که 315 اسب بخار قدرت را به چرخ‌های عقب این هیولای 2 تنی می‌فرستد. گیربکس این اتومبیل اتوماتیک سه سرعته است و اهرم تعویض دنده‌‌ روی فرمان قرار دارد که همین، ‌ فضای جلوی زیادی را برای راننده و سرنشین کناری به ارمغان آورده است.

از آقای افتخاری می‌خواهم که این‌ بیوک را استارت بزند؛ موتور با صدای بسیار کمی روشن می‌شود و وقتی گاز می‌خورد‌، غرش صدای موتور آدرنالین را ‌‌بالا می‌برد و ابهت بیوک الکترا را به رخ رهگذران ‌‌می‌کشد‌.

شاید در نگاه اول، مانور و رانندگی با این آمریکایی 5/9 متری در خیابان‌های پرترافیک تهران دشوار به نظر برسد اما حین رانندگی اینگونه نیست. وقتی پشت فرمان این بیوک عظیم‌الجثه می‌نشینید، دماغه خودرو با آرم بیوک جلوی کاپوت ‌ کاملا مشخص است و به راحتی می‌توان به ابعاد بزرگ این اتومبیل مسلط شد.

43

از لحاظ فنربندی نسبت به سایر خودروهای آمریکایی بهتر عمل و از بدترین دست‌اندازها ‌ به بهترین شکل عبور می‌کند بدون اینکه آب در دلتان تکان بخورد. اما مصرف بنزین این هیولای عظیم‌الجثه حتما جیب شما را خالی می‌کند؛ به گفته آقای افتخاری، این خودرو با باک 100 لیتری در هر 100 کیلومتر چیزی بین ۲۰ تا ۲۲ لیتر بنزین می‌سوزاند.

امکانات خودرو

نکته جالب درباره طراحی بدنه این خودرو اینکه بدون ستون است. به این شکل که به لطف حذف ستون‌های B همانند یک خودروی کوپه به نظر می‌رسد که با ابعاد یک سدان عظیم‌الجثه تشریفاتی تلفیق شده است. داخل خودرو را که نگاه می‌کنم صندلی‌ها و داشبورد در وضعیت کیفی بسیار خوبی قرار دارند. ‌‌

44

از میان مهم‌ترین تجهیزات داخلی آن می‌توان به تودوزی صندلی‌های چرمی طبیعی با ‌ترکیب قطعات چوبی ‌‌به همراه فندک و جاسیگاری برای سرنشینان عقب، چراغ‌های پرنور روشنایی زیر دستگیره در، شیشه‌های ‌برقی، کروز کنترل‌، نشانگر فیبر نوری، ‌قفل مرکزی، قفل‌ کودک، فرمان هیدرولیک،‌ تلسکوپی یا بشکن فرمان‌، ‌ چراغ‌های بزرگ جلو و عقب‌‌، ‌‌سیستم تهویه اتاق، چراغ مطالعه، شیشه‌های فتو‌کرومیک‌، ‌صندلی برقی دوطرفه در ۸ جهت، آنتن برقی، کولر‌، سامانه قابل تنظیم هشداردهنده سرعت و... اشا‌ره کرد.

قیمت بیوک الکترا

از آقای افتخاری در مورد قیمت  این خودروی لوکس که سوال می‌پرسم، در فکر فرو می‌رود و می‌گوید البته قیمت خاصی که نمی‌شود برای ‌این شاهکار در نظر گرفت ولی قیمت حدودی آن بین ۴ تا ۵ میلیارد تومان است.

تاریخچه ‌‌بیوک الکترا و ورود به ایران

 کمپانی ‌‌‌بیوک ‌‌‌قدیمی‌ترین برند خودروساز ‌آمریکایی ‌به عنوان شاخه لوکس جنرال موتورز بیوک از اواسط قرن 20 ‌مدل الکترا را به عنوان سدان فول‌سایز و لوکس‌ ‌‌تولید ‌و راهی بازارهای فروش کرد‌. نسل چهارم الکترا‌، خودروی مورد بحث ما در واقع آخرین سری کلاسیک و زیبای این خودروی فول‌سایز محسوب می‌شود‌.

45

گفته می‌شود در سال 1976‌، ‌حدود 60 دستگاه بیوک الکترا لیمیتد به سفارش شرکت‌نفت به کشورمان وارد شدند‌. نگارنده به شخصه چند دستگاه از این مدل ‌را سال‌ها پیش در آبادان رویت کردم. از دیرباز آبادانی‌ها شیفته خودروهای پهن‌پیکر آمریکایی بودند و هنوز هم می‌توان برخی از مدل‌های سالم بیوک را در این شهر دید.

‌در آخر در مورد نام این اتومبیل هم اشاره کنم که ظاهرا الکترا برگرفته از نام دختر آگاممنون شخصیت افسانه‌ای یونان باستان است. الکترا دختر پادشاه آگاممنون و ملکه کلایمنتسترا بود و خواهرانش ایفیگنیا و کریسوتمیس و برادرش اورستس نام داشتند.

منبع: هفت صبح

منبع: faradeed-202696

نظر شما