شناسهٔ خبر: 68297753 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

آش معروف ایرانی ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند گفت: «آش کشکک و ترشی چمور نهاوند در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد.»

صاحب‌خبر -

محمد احمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال پیشنهاد چند ماه پیش اداره میراث فرهنگی برای ثبت آش کشکک نهاوند، پس از بررسی کارشناسان مربوطه این غذا در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، وی افزود: این مصوبه طی برگزاری جلسه ثبت آثار ملی که امروز سه‌شنبه ۳۰ مرداد برگزار شد مورد موافقت قرار گرفت و ۲ اثر میراث ناملموس نهاوند یعنی آش کشکک و ترشی چمور با رای داوران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند ادامه داد: تا کنون ۱۰ مورد آثار ناملموس نهاوند شامل پخت شیرینی سنل، پخت کلوا، آش ورکواز، آش بادمجان، آش کشکک، ترشی چمور، گویش نهاوندی، گویش لکی، مراسم چهل منبران و مهارت بافت قالی نهاوند به ثبت ملی رسیده است.

احمدی در رابطه با ویژگی‌های این غذا گفت: آش کشکک یکی از غذا‌های سنتی خوشمزه نهاوند است که پخت آن نیز در حال حاضر رایج است اگر چه در گذشته رونق آن بیشتر از حال حاضر بود.

وی افزود: مواد تشکیل‌دهنده این غذای خوشمزه و مقوی که اغلب در زمستان پخته می‌شود شامل لوبیا قرمز، بلغور گندم که به زبان محلی (پلته) گفته می‌شد، شیره انگور یا عسل، شکر با دارچین و روغن حیوانی است که در گذشته اغلب با دیگ زود پز و روی آتش کرسی درست می‌شد.

وی افزود: تا کنون ۱۱۵ اثر تاریخی و طبیعی نهاوند در فهرست میراث فرهنگی و آثار ملی کشور به ثبت رسیده که هفت اثر آن مانند سراب‌ها طبیعی بوده و ۱۰۸ اثر دیگر شامل پل‌ها، خانه‌ها، تپه‌ها و سایر اماکن فرهنگی جزو آثار تاریخی است.

نظر شما