شناسهٔ خبر: 68294733 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

یارانه معیشتی | یارانه معیشتی دولت

یارانه معیشتی ۹ میلیونی برای یارانه بگیران در روز چهارشنبه | واریز ۸/۳۰۰/۰۰۰ به حساب ها در این ساعت

تاریخ واریز یارانه‌ معیشتی از بیستم هر ماه به تاریخ‌های بیست و پنجم و سی‌ام هر ماه منتقل گردیده است.

صاحب‌خبر -

مبلغ یارانه معیشتی از دو سال گذشته تا کنون افزایش یافته است. همچنین، از اسفند ماه سال گذشته، تاریخ واریز یارانه‌ها از بیستم هر ماه به تاریخ‌های بیست و پنجم و سی‌ام هر ماه منتقل گردیده است.

هزینه هر نفر شب ۱۲ میلیون ریال (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است) که ۷۰۰ هزار تومان آن در قالب یارانه سفر از طرف صندوق فولاد پرداخت می‌شود و ۵۰۰ هزار تومان دیگر سهم بازنشسته است که در اقساط ۱۲ ماهه از حقوق آن‌ها کسر خواهد شد. 

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، در ادامه سلسه جلسات شفافیت و انضباط مالی، اینبار این نهاد نظارتی عملکرد موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد را رسیدگی کرد.

بررسی های این نهاد نظارتی نشان می دهد که ۳۵ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی طی سال ۱۳۹۰ لغایت ۱۴۰۲ به صندوق بابت پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان پرداخت شده است.

همچنین با توجه به تسویه حدود ۸۰ درصد بدهی دولت به صندوق در سال ۱۳۹۲ از طریق واگذاری اموال، شفاف سازی مطالبات موسسه از دولت مورد تاکید قرار گرفت.

با توجه به تامین حدود ۷۰ درصدی منابع مرتبط به پرداخت مستمری بازنشستگان از سوی دولت و روند رو به رشد میزان پرداختی طی سنوات آتی، ضروری است تجدید نظر در سرمایه گذاری های موجود به سرعت انجام پذیرد.

اکنون رویکرد غالب در جریانی که نتوانست پیروز انتخابات شود، همراهی با دولت، همکاری و همدلی برای حل مشکلات کشور و عبور از چالش‌هاست.

دلیری تصریح کرد: یکی از وظایف آینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مساله اشتغال است؛ گرچه ابزارهای لازم را آنچه قانون گفته، در اختیار ندارد. موضوع باید در همکاری چند وزارتخانه پیگیری شود. به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری لازم در حوزه تولید و صنعت انجام نشود یا ارز مورد نیاز تخصیص نیابد قطعاً تأثیر آن در اشتغال مشهود خواهد بود. بنابراین، اینجا وزارت کار خیلی نقش ندارد.

دلیری در ادامه سخنان خود به موضوع یارانه‌ها پرداخت و گفت: معتقدم یارانه نقدی خیلی نمی‌تواند مفید باشد. طیف عظیمی بدون هدف گذاری، منابع مالی زیادی از کشور را در قالب یارانه دریافت می‌کنند در حالی که سهم تولید از یارانه پایین است.

وی عنوان کرد: وزیر آینده باید بررسی کند پرداخت این حجم یارانه نقدی به افراد، به صلاح کشور است یا خیر؟ چقدر از منابع کشور به یارانه تخصیص یافته است؟ آیا با کمبود منابع مالی و کسری بودجه، لازم است یارانه نقدی پرداخت شود؟

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر دهک‌های اول تا سوم، اظهار کرد: یارانه دهک‌های پایین درآمدی اتفاقاً باید بیشتر باشد اما سایر دهک‌ها این یارانه را باید در قالب کالابرگ الکترونیکی و خرید کالاهای اساسی دریافت کنند. این امر ضمن تأمین مواد غذایی ضروری خانوارها موجب کنترل قیمت‌ها در جامعه نیز می‌شود.

این مدیر ارشد وزارت اقتصاد در دولت‌های پیشین درباره وظیفه وزیر آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر سکان دار این وزارتخانه بزرگ خوب عمل نکند با توجه به کسری بودجه سنگینی که دولت دارد نمی‌توان در کوتاه مدت و بلندمدت عایدی برای کشور انتظار داشت.

وی افزود: اشتغال خانگی زنان بستر دیگری است که وزیر آینده باید در اولویت‌های برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهد. اشتغال خانگی در اقتصاد تعریف شده و در تولید ناخالص ملی کمک می‌کند بدون اینکه آمار آن در تولید ناخالص ملی محاسبه شود. بنابراین، ضرورت دارد مشاغل خانگی توسط زنان از سوی وزیر آینده توسعه پیدا کند.

نظر شما