شناسهٔ خبر: 68290982 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو چه گفتند؟

در جلسه صحن علنی امروز (چهارشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، «محسن بگلری» و «سید محمد سادات ابراهیمی» در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو به سخنرانی پرداختند.

صاحب‌خبر -

در ابتدای جلسه صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی برای برررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، «محسن بگلری» در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو به سخنرانی پرداخت.

نماینده بانه و سقز در مجلس گفت: کاش آقای علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی می‌شد و من به عنوان موافق ثبت‌نام می‌کردم.

وی بیان‌داشت: همه ما می‌دانیم وزارت نیرو در زمینه تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی و نیز مدیریت منابع آب و دفع فاضلاب فعالیت می‌کند. نیروگاه‌های برق، آب و سدها تحت مدیریت وزارت نیرو قرار دارد. در سال‌های اخیر که پدیده تغییر اقلیم، کاهش بارش در بسیاری از مناطق وضعیت کشورمان را در زمینه آب و برق با مشکل جدی مواجه کرده است، در این زمینه علاوه بر آب سطحی در رودخانه‌ها که کاهش آن‌ها کاملا مشهود است، آب زیرزمینی در اثر خشکسالی‌های پی در پی و استفاده غیر مجاز دچار بحران‌های جدی‌تر شده است و به تبع آن در زمینه برق نیز مشکل وجود دارد.

بیگلری ادامه‌داد: در چند دوره اخیر مدیریتی وزارت نیرو، مدیریت درستی در این زمینه نداشته‌ایم و مشکلات جدی برای مردم به وجود آمده است. بنابراین انتخاب فردی که در این وزارتخانه قرار می‌گیرد برای کشور حائز اهمیت است و باید فرد اصلحی سکانداران وزارت نیرو شود.

وی اظهار داشت: اکنون رئیس جمهوری آقای علی آبادی را برای این امر به مجلس معرفی کرده‌ است. من برای شخصیت آقای علی آبادی احترام ویژه قائل هستم. وی در مپنا و وزارت صمت فرد موفقی بوده‌ است. کاش برای همان وزارتخانه معرفی می‌شد. هم تحصیلات رشته مکانیک ایشان با آن وزارتخانه سنخیت داشت و هم تجارب وی.

این نماینده مجلس تاکید کرد: عمده تجارب علی آبادی در بخش خصوصی بوده است و در بخش حکمرانی تجربه چندانی ندارد. کسی باید برای وزارت نیرو معرفی می‌شد که این زمینه تجربیاتی داشت. وی چندین سال قبل مدت در مدت زمان کوتاهی معاون وزیر نیرو بود که آن زمان مشکلات امروزی را نداشتیم. برنامه‌های وی بر اساس همان سال‌های قبل نوشته شده است. 

بیگلری خاطرنشان‌کرد: در این تابستان گرم به طور مرتب قطع برق خانگی را داشتیم. برق کشاورزی در این فصل گرم روزی پنج تا ۶ ساعت قطع بوده است. با این شرایط آیا ما انتظار جهش تولید را می‌توانیم از کشاورزان داشته باشیم؟ ۴۰ درصد روستاهای ما شبکه آبرسانی خانگی ندارند. روستاهایی که تحت پوشش هستند نیز بیش از نیمی از آنها لوله کشی بسیار قدیمی دارد.

وی افزود: به خدا قسم کار وزیر نیرو کار سختی است، چرا که اکثر روستاهای ما مشکل جدی آب شرب دارد و روز به روز وضعیت بدتر می‌شود. با ما نمایندگان تماس می‌گیرند و می‌گویند ما روزی یک ساعت آب داریم. آن روستاییان زحمتکش ۲۳ ساعت در شبانه روز آب ندارند.

بیگلری گفت: سدهای زیادی ساخته شده است. از این فرصت استفاده می‌کنم از همه کسانی که در طول تاریخ برای ساخت سدها در کشور زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. اما قرار بود روستاهایی تحت شبکه قرار بگیرند که هیچ‌کدام انجام نشده است. قرار بود تصفیه خانه ساخته شود که این اتفاق رخ نداده است. بسیاری از وزاری قبلی گناه کبیره انجام داده‌اند چرا که سد در جایی ساخته شده، اما مدیریت آن در جای دیگری است. آیا اینها ظلم نبوده است؟ برای جبران آن چه برنامه‌ای دارید؟

این نماینده مجلس تصریح کرد: آیا برای برق خورشیدی برنامه‌ای که قابلیت اجرایی داشته باشد، دارید؟ هرچقدر فکر می‌کنم می‌گویم شما بهترین گزینه برای ادامه کار خودتان بودند و وزیر شدن در وزارت نیرو ظلم به خودتان و ۹۰ میلیون ایرانی است. همکاران عزیز برنامه ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی سازه محور است، در حالی که نیاز امروز ما بیشتر به بحث مدیریت اورژانسی نیاز دارد.

وی افزود: شما در برنامه از تحقق منابع مالی چیزی نگفته‌اید، در بخش تامین آب و برق پایدار منابع از کجا تامین می‌شود؟ همگی ما از وضعیت نقدینگی کشور و تحریم ظالمانه خبر داریم اما باید چاره‌ای اندیشیده شود. می‌دانیم که دنیای امروز دنیای فناوری است، در هر لحظه شیوه جدیدی برای تولید برق ابداع می‌شود، بسیاری از کشورها به دنبال استفاده از منابع خورشید برای تولید برق و شیرین‌سازی دریا هستند. مساله ما این است که تا به حال چقدر از این حوزه استفاده شده است؟

بیگلری خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر، بازسازی و نگهداری تاسیسات موجود آب و برق است که در برنامه شما به آن توجه نشده است. در بحث برق نیز مانند آب، بسیاری از روستاهای ما تیرهای چوبی زمان جهاد سازندگی را دارند و هیچ نوسازی رخ نداده است. در حفر چاه‌ها بی عدالتی بیداد می‌کند به‌طوری که بعضی از شهرستان‌ها که در سه دهه قبل اقدام کرده‌اند دارای چاه آب مجاز هستند، اما برخی شهرستان‌ها که در ۲ دهه اخیر اقدام کردند چاه غیرقانونی دارند که باعث نارضایتی شدید کشاورزان شده است.

وی اظهار داشت: خودتان وزیر صنعت هستند و بهتر از من ضرر قطعی برق را می‌دانید. در یک ماه گذشته چند هزار میلیارد تومان به این واسطه ضرر به بنگاهاهای کوچک و بزرگ وارد شده و باعث بالارفتن قیمت‌ها شده است؟ برای این مسئله چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: آیا مدیریت شما اتوبوسی است و دوستان مپنا و وزارت صنعت را به وزارت نیرو می‌آورید، یا بدون توجه به گرایش سیاسی و جنسیت و قومی نگاه شایسته سالاری دارید؟ برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی برنامه‌‍ای دارید؟ قسمت زیادی از مشکل برق امروز ما مربوط به واحدهای صنعتی در مپنا است. آیا جبران مافات می‌کنید؟ شما چهره علمی، نخبه و خوب دوره شهید رئیسی هستید، اگر شبانه روز کار کنید موفق خواهید شد.

در ادامه «حمید رضا گودرزی» نماینده حوزه انتخابیه الیگودرز در مخالف با وزیر نیرو اظهار داشت: از کابینه ای که آقای پزشکیان با عنوان «وفاق ملی» به مجلس معرفی کرده اند تقدیر می کنم، با کلیت کابینه مشکلی ندارم اما مسائل و مواردی است که بیان می کنم.  

وی افزود: امروز لحظات سرنوشت سازی را پشت سر می گذاریم، امروز روز تصمیم بزرگ است، امروز روز ایستادن در کنار مردم و وفای به رسالت تاریخی خویش است. همانطور که می دانید یکی از ابرچالش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ابرچالش آب و برق است، قطعی گسترده آب و برق تعطیلی ادارات و سایر موضوعات و ناترازی های انرژی در قانون هفتم نه تنها خسارت جبران ناپذیری به حوزه اقتصاد و صنعت وارد کرده است، بلکه سبب بالا رفتن میزان نارضایتی مردم و باعث افزایش نگرانی ها در توده عمومی مردم شده است.  

گودرزی با اشاره به اینکه پزشکیان، علی آبادی برادر دانشمند را برای وزارت نیرو معرفی کرده که عملکرد مدیریتی و سوابق اجرایی وی آسیب های جبران ناپذیری به حوزه صنعت وارد کرده است، گفت: یک نگاه سطحی به عملکرد وی در حوزه مدیریتی نشان می دهد که انتخاب وی هیچ دستاوردی در حکمرانی کشور نداشته بلکه در شرایط خشکسالی و کاهش منابع آبی، ناترازی انرژی، تیر خلاصی به مردم و دولت خواهد بود.  

مگر مشکلات خودروسازی و صنعت خودرو را فراموش کردیم؟ 

وی عنوان کرد: انتخاب وی نه تنها منافع ملی را آسیب خواهد زد، بلکه از اهداف بلندمدت برنامه هفتم توسعه دور خواهد کرد. مگر مشکلات خودروسازی و صنعت خودرو را فراموش کردیم؟ علی آبادی با وزارت صمت چه کرد که در قحطی الوزرا، وزارت نیرو که قلب تپنده کشور است را به وی بسپاریم. حضور او در وزارت صمت با آن همه هزینه های افسانه ای بیت المال چه دستاوردی جز نابودی صنعت و آشوب بازار خودرو برایمان داشته است؟  

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه علی آبادی در شرایطی سودای وزارت نیرو را به سر دارد که حافظه تاریخی ملت عملکرد وی در گروه مپنا را فراموش نکرده است، گفت: در سال ۹۵ وقتی دولت به دنبال حل بحران برق و دولت شاهد ناتوانی وی در گروه مپنا بود، دولت وقت موفق به عقد قرارداد بزرگی برای هفت نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۶ هزار مگاوات نیروگاه برق به ۲.۴ میلیارد شد که از این قرارداد به عنوان بزرگترین قرارداد پسابرجامی می‌توان یاد کرد. اما علی آبادی جلوی این قرارداد بزرگ را گرفت و مخالف آن شد، در صورتی که اگر اجرا می شد امروز نه مشکل آب و نه مشکل برق داشتیم. 

وی بیان داشت: بنده بر اساس سفارشات رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش خواهم کرد در راستای وفاق ملی و کمک به پزشکیان سهمی داشته باشم در جای درست و تاریخی خود در مقابل ملت بیایستم.  

گودرزی با اشاره به مشکلات آبی در الیگودرز گفت: من از شهری به ظاهر کوچک با مردمان بسیار بزرگ، سخاوتمند و مهمان نواز که دین خود را با ۶ هزار شهید به انقلاب ادا کردند من از شهر بلوط های سرسبز لرستان هر چند با خشکسالی و آتش سوزی از بین می رود با شما سخن می گویم. من از تبار بختیاری ها و سردار اسد با شما سخن می گویم. در قلب مردمان ما زخمی است به وسط یک تاریخ به نام قمرود است.  

عدم تعهد وزارت نیرو خسارت های جبران ناپذیری به شهرستان ها وارد کرد 

وی عنوان کرد: آیا شما می دانید که با قمرود چه کرده اند؟ عدم تعهد وزارت نیرو چه خسارتی به شهرستان ها و استان های چهارمحال بختیاری و لرستان ایجاد کرده است؟ هر چند عدم انجام تعهدات وزارت نیرو در بخش های شرقی و غربی خسارت های جبران ناپذیری را برای منطقه ایجاد کرده است به عنوان مثال بیش از ۴۰۰ روستا با مشکل جدی مواجه شده است. 

این نماینده مجلس اضافه کرد: خروج سالیانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب آب از الیگودرز یعنی چی؟ آیا شما می دانید نداشتن آب شرب برای مردمانی که روبروی گنج ایستاده اند و هستی آنها به تاراج می رود یعنی چی؟ خروج ۱۸۰ میلیون متر مکعب در ثانیه از یک شهر کوچک و دشت های مرکزی قم و اصفهان و خشک شدن ۴۰۰ روستا و هزار قنات و مهاجرت از روستا یعنی چه؟ اگر می دانستید برای زخم ما مرحم بودید نه نمک. 

وی با اشاره به خشکسالی در شهرستان ها گفت: آقای علی آبادی به ما حق بدهید از بین عبرت شدن در تاریخ تا عبرت گرفتن از تاریخ، دومی را انتخاب کنیم، ما فرصت اشتباه نداریم و به کسانی احتیاج داریم که برای جبران بیاید نه برای تکرار. ما در کشوری خشک زندگی می کنیم که بارش آن یک سوم سایر کشور هاست، تغییر اقلیم، کاهش بارش در بسیاری از مناطق وضعیت کشور را در زمینه آب و برق با بحران روبرو کرده است علاوه بر آب های جاری در رودخانه که کاهش پیدا کرده و آب های زیرزمینی که جزو سهم آیندگان است به دلیل بروز خشکسالی پی در پی و مصارف غیرمجاز دچار مشکل شده است.  

گودرزی با تاکید بر اینکه برق یکی از زیرساخت های توسعه در بخش صنعت، کشاورزی و خانگی است، گفت: شرایط حاکم بر مدیریت کشور چه مشکلاتی را این سال ها برای مردم ایجاد کرده است؟ باید فردی اصلح را برای این وزارتخانه انتخاب کنیم. رئیس جمهور علی آبادی را به مجلس معرفی کرده است اگرچه وی را فردی انقلابی و محترم می دانم، اما به نظر اینجانب او نمی تواند گزینه مناسب برای وزارت نیرو باشد. وی تجربه خود را در بخش خصوصی کسب کرده و در حکمرانی تجربه کافی ندارد.

نماینده حوزه انتخابیه الیگودرز اضافه کرد: فردی باید وزیر نیرو باشد که در حوزه آب و برق کار کرده باشد و از منظر برنامه، همان برنامه های وزارت نیرو را عنوان کرده و همپوشانی با برنامه های وزارت نیرو دارد، ما انتظار بیشتری داشته ایم که فعلا محقق نشده است.

وی اظهار داشت: برنامه وی سازه محور است و به دنبال ساخت نیروگاه و تصفیه خانه آب و فاضلاب و انتقال آب از جاهای پرآب به کم آب است که یکی از نقاطی که بیشترین آسیب را دیده است استان های حوزه زاگرس نشین از جمله لرستان و شهرستان الیگودرز است. ما هم وی را فردی جهادی، انقلابی، نخبه و خلاق می دانیم.

این نماینده مجلس با اشاره به دستاوردهای علی آبادی در گروه مپنا گفت: درست است که به همت علی آبادی در مپنا ما نیروگاه ساخت شده ایم و جزو 9 کشور صاحب این فناوری هستیم. همت علی ‌آبادی در مپنا باعث شده است تا در شرایط تحریم رتبه چهاردهم ظرفیت نصب نیروگاهی را به دست بیاوریم و مپنا به تنهایی به اندازه بیش از ۶۰ کشور جهان نیروگاه ساخته است، اما همین احداث بی رویه به دست شما و مپناست که به دلیل مصرف بالای گاز سبب شده است تا در زمستان هم با گرمایش مردم مشکل ایجاد شود.

احداث بی رویه سدهای غیرکارشناسی است

گودرزی اظهار داشت: احداث بی رویه سدها غیرکارشناسی است و مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده است. همچنین طرح های انتقال آب از نقطه ای به نقطه ای دیگر بلای جان کشور شده است. به نظر می رسد علی‌آبادی با رویکرد توسعه محور باز هم بیش از پیش به تقویت این رویه خواهد پرداخت. هرچند احداث زیرساخت برای تولید برق در سیاست های کلی نظام مورد تاکید و در مناطق دارای ظرفیت ضروری است، اما لازم است با اقدامات زیست‌محیطی انجام شود ولی همان حلقه مفقوده در دوره سابق وزارت نیرو است که مرا نگران کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه علی‌آبادی فارغ از امکان پذیری تحقق منابع مالی نوشته شده و نگران کننده است، گفت: برای انجام برنامه خود در تامین آب و برق منابع مالی را از چه طریقی می خواهد تامین کند؟ همگی به شرایط تحریم اشراف داریم و باید بدانیم تامین این منابع از سوی دولت امکان پذیر نیست.

این نماینده مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو گفت: دنیای امروز دنیای فناوری است و با شیوه‌های جدید، تجدیدپذیرها و با استحصال و بازچرخانی آب می‌توان برق تولید کرد. بسیاری از کشورها به دنبال منابع خورشیدی برای تولید برق یا شیرین سازی آب دریا هستند و اطلاع دارند که کشور ما دارای ظرفیت بالایی است. تا به حال چقدر از این ظرفیت ها بهره برداری شده است؟ به‌طور شفاف مواضع خود را در این خصوص عنوان کنید.

مشارکت ذی‌نفعان در فرایند برنامه ریزی آب و برق لحاظ شود

نماینده حوزه انتخابیه الیگودرز با تاکید بر موضوع بازسازی تجهیزات آب و برق، گفت: هر چقدر در برنامه وزیر پیشنهادی جست و جو کردم برنامه ای ندیدم، هر قدر ایشان را فردی قوی می دانم.

وی خاطرنشان‌کرد: مشارکت ذی نفعان در تصمیم گیری و تصمیم سازی از مسائل دیگر است که علی‌آبادی هر قدر هم به مشارکت اشاره داشته است اما باید بگوید آیا این مهم را تنها در تامین منابع مالی در نظر گرفته است؟ این در حالی است که در شیوه های نوین، مدیریت و مشارکت ذی نفعان یک رکن اساسی است و چنانچه در بحث مدیریت منابع دخالت نداشته باشند با تصمیم های حاکمیت همراهی نخواهند کرد؛ این موضوعی است که در مورد چاه‌های غیر مجاز دیده ایم. برای اینکه شرایط آب و برق در کشور بهبود یابد باید مشارکت ذی نفعان در فرایند برنامه ریزی آب و برق لحاظ شود.

گودرزی از برنامه علی آبادی انتقاد کرد و گفت: در مجموع معتقد هستم گزینه مناسب برای وزارت نیرو باید برنامه مناسبی نیز ارائه کند. برنامه در حوزه فناوری جدید و تامین برق مثل انرژی تجدید ناپذیر و شیرین سازی آب دریاست که در این زمینه باید همه صنایع را به مشارکت بپذیرد.

وی گفت: علی آبادی مدیری علمی، جهادی خوش سابقه و انقلابی است. باید بدانید که اگر در این زمینه برنامه داشته باشید ما و همه نمایندگان در خدمتتان خواهیم بود، در غیر این صورت مردم ایران و بنده به عنوان نماینده مردم الیگودرز همچنان درگیر مدیریت سنتی آب و برق بدون توجه به ظرفیت عظیم خدادادی، درگیر خاموشی یا تنش آبی خواهیم بود.

این نماینده مجلس در خاتمه با اشاره به نکته بیان شده توسط «پوردهقان» نماینده اردکان، گفت: احداث نیروگاه در اردکان سبب شده تا اکنون این منطقه هم آلودگی را تحمل کند و هم برق قطع شود.

به گزارش ایرنا، عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی‌ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است.

علی‌آبادی، استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر را عهده‌دار بود، البته وی بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند.

وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژه‌های برق‌آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت.

علی‌آبادی، سوابق اجرایی بسیاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به فعالیت به‌عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و غیره و همچنین رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال اشاره کرد./ ایرنا

نظر شما