شناسهٔ خبر: 68289912 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 31 مرداد

تشریح نحوه بازپرداخت بدهی‌های دولت به بانک مرکزی

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -
 عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

31 مرداد 1364؛ ژاپن در همدان نیروگاه می سازد

قرارداد خرید تجهیزات توربوژنراتور و ابزار دقیق نیروگاه هزار مگاواتی همدان بین شرکت توانیر و «میتسوبیشی» ژاپن به امضا رسید.

براساس این قرارداد طرح احداث نیروگاه حرارتی همدان با ظرفیت هزار مگاوات شامل 4 واحد 250 مگاواتی با هزینه ای معادل 15 میلیارد و 800 میلیون ریال در منطقه «فامنین» واقع در 45 کیلومتری شهرستان همدان به اجرا درخواهد آمد.

این گزارش حاکی است براساس برنامه زمان بندی شده، دوران ساخت و نصب و راه اندازی واحد اول این نیروگاه 42 ماه به طول می انجامد.

31 مرداد 1374؛ رئیس جمهوری: حرکت به سوی خودکفایی و قطع وابستگی با جدیت ادامه دارد

رئیس جمهوری در جمع کارکنان مجتمع صنایع لاستیک یزد با توجه به مزایا و امکانات نسبی حاصل از برنامه پنج ساله اول در کشور، اظهار امیدواری کرد که در برنامه پنج ساله دوم، حرکت ها به سمت خودکفایی و صادرات سوق داده شود.

آقای هاشمی رفسنجانی افزود: با اینکه صنعت تولید لاستیک در برنامه پنج ساله اول در اولویت قرار داشت، اما به خودکفایی نرسیده ایم که با راه اندازی چند کارخانه در دست ساخت دیگر، در این نیازها به خودکفایی می رسیم.

31 مرداد 1384؛ تشریح نحوه بازپرداخت 30 درصد بدهی های دولت به بانک مرکزی

هیات وزیران آیین نامه اجرایی چگونگی بازپرداخت بدهی های دولت به بانک مرکزی را به تصویب رساند.

براساس این مصوبه که در تاریخ 5 مرداد 84 و بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بانک مرکزی به تصویب رسید به منظور تسویه 30 درصد از بدهی های دولت به بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی در کنار سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف است اعتباری بالغ بر 6050 میلیارد ریال در لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری کل کشور را از محل منابع حساب ذخیره ارزی دولت، منظور نماید و اعتبار موردنیاز برای تسویه 70 درصد باقی مانده را به مبلغ 14112 میلیارد ریال به تدریج در سال های آتی برنامه چهارم توسعه در لایحه بودجه سال های یادشده، منظور کند.

31 مرداد 1394؛ شبکه اطلاعاتی برای مودیان مالیاتی

حجت الاسلام حسن روحانی قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

اصلاحیه مذکور در 60 بند برای اجرا ابلاغ شده و بخش های مختلفی از قانون همچون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی را اصلاح کرده است. اما یکی از مهم ترین اصلاحات در بخش مقررات عمومی صورت گرفته است به طوری که براساس مصوبه جدید مقرر شده است به منظور شفافیت فعالیت های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعاتی در سازمان امور مالیاتی ایجاد شود و وزارتخانه ها، موسسات دولتی، شهرداری ها، موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی اطلاعات موردنیاز پایگاه فوق ازجمله اطلاعات معاملات اشخاص و همچنین اطلاعات مالی، پولی و اعتباری و سرمایه ای اشخاص را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

نظر شما