شناسهٔ خبر: 68288796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

امروز نمایندگان به وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد می‌دهند؟

روز آزمون وفاق

دنیای اقتصاد : در جریان چهارمین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری، ۵وزیر پیشنهادی دیگر به دفاع از برنامه‌های خود پرداختند. طی روزهای گذشته ۱۲وزیر معرفی شده از سوی مسعود پزشکیان، برای بررسی صلاحیتشان به مجلس رفتند و پس از سخنان مخالفان و موافقان به دفاع از برنامه‌های خود برای پست وزارت پرداختند. به این ترتیب با احتساب ۵وزیری که دیروز ازسوی نمایندگان مجلس صلاحیتشان برای وزارت مورد بررسی قرار گرفت، امروز تنها دو وزیر پیشنهادی دیگر به دفاع از برنامه‌های خود در مجلس خواهند پرداخت و در ادامه مجلس آماده اخذ رای اعتماد به ۱۹وزیر پیشنهادی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

ادامه جلسه نیمه‌تمام دفاعیات اتابک

اما مجلس روز گذشته کارش را با ادامه بررسی صلاحیت وزیر صمت که نیمه‌تمام مانده بود، آغاز کرد‌. نمایندگان موافق و مخالف سیدمحمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه روز دوشنبه به بیان دلایل خود در موافقت و مخالفت با اتابک پرداخته بودند و دفاعیات اتابک به سه‌شنبه موکول شده بود. اتابک در دفاع از برنامه‌هایش با بیان اینکه برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند برنامه هفتم توسعه تدوین شده است، گفت: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم. اتابک همچنین گفت: ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم و برای ارتقای کیفیت، بهتر شدن وضعیت ایمنی خودروها و وضعیت سوخت آنها حتما باید فضا را رقابتی کنیم و این موضوع نیز قانون است.

چالش‌های کشور از نگاه سیمایی‌صراف

در ادامه مجلس وارد بررسی صلاحیت حسین سیمایی‌صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم شد. در همین راستا ابتدا نمایندگان مخالف در نقد برنامه‌های سیمایی‌صراف سخن گفتند. عبدالحسین همتی‌سراپرده، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس گفت: برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم کلی است، سنجش‌پذیر نیست و زمان‌بندی هم ندارد. محمد سراج، نماینده تهران نیز از پاسخ ندادن سیمایی‌صراف به پرسش‌هایش انتقاد کرد‌. نمایندگان موافق نیز وزیر پیشنهادی علوم را مصداق دولت وفاق ملی و اهل تعامل و مسلط به وظایف وزارتخانه توصیف کردند‌.

پس از سخنان موافقان و مخالفان، حسین سیمایی‌صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری‌ در دفاع از خود با بیان اینکه اقبال نسبت به علوم پایه و انسانی با کاهش جدی روبه‌رو است، گفت: در شرایطی که ۶۵۰ هزار نفر داوطلب علوم تجربی وجود دارد که در علوم انسانی و پایه جمعا حدود ۴۰۰ هزار نفر داوطلب است حال اینکه علوم انسانی و پایه مهم هستند. سیمایی‌صراف افزود: پژوهش‌ها مساله‌محور نیستند و کتابخانه‌ها پر از پژوهش‌های دانشگاهی است که به جای راه‌حل برای مسائل کشور تنها باعث ارتقای رتبه می‌شوند. در آینده‌پژوهی و آینده‌نگاهی ضعف جدی داریم و از روند جهانی علوم و فنون و فناوری عقب می‌مانیم. به گزارش «ایسنا»، وی سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را اندک خواند و گفت که گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.

وزیر بدون موافق و مخالف

در ادامه نمایندگان به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند‌. وزیری که مخالفی نداشت و از همین‌رو هیچ نماینده‌ای هم در موافقت با وزارت او مطابق آیین‌نامه ثبت‌نام نکرد. سپس سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت. صالحی در سخنانش به تغییرات اجتماعی در جامعه اشاره کرد و با بیان اینکه تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست، گفت: این تغییرات ایجاب می‌کند که راهبردهای متناسب با آنها را پیدا کنیم. جامعه ایران، جامعه ۱۵۰ سال قبل، ۵۰ سال قبل یا حتی ۱۰ سال قبل نیست. وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع زنان پرداخت و با بیان اینکه جامعه زنان ایرانی تحول یافته‌اند و ما نمی‌توانیم آنها را نبینیم، گفت: امروز نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده بیش از دو برابر از مردان تحصیل کرده است؛ بنابراین متغیر دوم اجتماعی ما در کنار متغیر تحصیلات اجتماعی تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده است و نمی‌توانیم تحولات را نبینیم.

مخالفانی که موافق بودند

در ادامه نمایندگان وارد بررسی صلاحیت اسکند‌ر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور شدند که بیشترین انتقادات در این مدت به رئیس‌جمهور، حول انتخاب او برای وزارت می‌گشت. همچون وزرای پیشین تعدادی از نمایندگان مخالف، به تشریح دیدگاه‌های خود و دلایل مخالفتشان با مومنی پرداختند. هرچند مخالفتشان رنگ و بوی مخالفت نداشت و بیشتر شبیه توصیه به او در امر وزارت بود. ازجمله مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان که در مخالفت با مومنی، با تاکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی در وزارت کشور و در بین فرمانداران و بخشداران گفت: با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید. استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌شان انتخاب کنید. حمیدرضا گودرزی، نماینده الیگودرز نیز در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور گفت: بنده به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم، اما به شما به عنوان موافق رای می‌دهم.

سخنان او در ادامه ناتمام ماند، چرا که قرار بود به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کشور صحبت کند، اما به عنوان موافق صحبت کرد از همین‌رو رئیس مجلس صحبت‌های او را نیمه‌تمام گذاشت. یکی دیگر از مخالفانی که سخنانش با واکنش قالیباف روبه‌رو شد، محمد باقری، نماینده بناب بود. او در سخنانش در مخالفت با مومنی به نظامی بودن او اشاره کرد و این سوال را طرح کرد آیا اینکه شخصی را از نیروی انتظامی برمی‌داریم و به عنوان وزیر کشور مطرح می‌کنیم بر خلاف منویات رهبری و امام نیست؟ به دنبال این سخنان، قالیباف خطاب به وی گفت: هیچ مغایرتی در قانون اساسی برای حضور نیروهای نظامی در بخش‌های دولتی وجود ندارد. به هر ترتیب پس از سخنان موافقان، که اسکندر مومنی را در سخنانشان، بهترین گزینه برای وزارت کشور توصیف کردند، وزیر پیشنهادی هم به دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی پست وزارت کشور پرداخت. در حین بررسی صلاحیت مومنی، رئیس‌جمهور وارد مجلس شد که با استقبال نمایندگان روبه‌رو شد‌.

وزیر پیشنهادی با مخالفان بسیار

در نوبت عصر نیز نمایندگان به بررسی صلاحیت سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرداختند. مخالفان وزیر پیشنهادی میراث ازجمله اسماعیل سیاوشی و علی خضریان بر این نظر بودند که او برنامه مشخصی برای عشایر و گردشگری ندارد و بر اساس فعالیت‌هایش در زمان فتنه ۸۸ پرونده دارد و حتی محکوم شده اما به دلایلی حکم او اجرا نشده است و باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند. روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز هم گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید زیادی روی سند ۲۰۳۰ شده است.

موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز مطابقت برنامه‌های سید‌رضا صالحی‌امیری با قوانین و اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه هفتم توسعه را از جمله دلایل موافقت خود با او برشمردند. درهمین حال عبدالوحید فیاضی در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث اظهار کرد: امیری یک مدیر سیاستمدار فرهنگی است. اگر در مورد جریان فتنه برائت جست به او رأی دهیم.

سپس وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت و در پاسخ به برخی نمایندگان گفت: هیچ‌گاه اعتراف نخواهم کرد و من هیچ‌گاه نگفتم در انتخابات تقلب شده است. گفتید که رفتید دادگاه. بله در دادگاه دوستانی که اتهام زدند محکوم شدند. من محکوم نشدم. دروغ گفتید که من حبس شدم. من یک روز در ۴۳ سال بعد از انقلاب و یک ساعت جایی بازداشت نشدم؛ حتی کلانتری. چرا اتهام می‌زنید؟ از خدا بترسید. مگر ملاک دستگاه‌های امنیتی نیست؟ چرا برای کتابخانه ملی که سه سال رئیس آن بودم مرا تایید کردند؟ همین نهادهای امنیتی چرا بنده را برای وزارت تایید کردند؟ وی افزود: همین الان من از آقای خطیب سوال کردم و گفتند شما تایید شدید.‌ عده‌ای گفتند ما با شما مشکل نداریم. مشکل ما تایید یا عدم تایید سپاه است. همان‌جا من گوشی را گرفتم و زنگ زدم به یکی از مقامات سپاه و سپس گوشی را دادم به این عزیزمان و به او گفتند ما ایشان را تایید کردیم و اصلا تعارف نداریم. وی گفت: وقتی به نهاد امنیتی در این کشور اعتماد ندارید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

وزیر نفت زیر تیغ ناترازی انرژی

پنجمین وزیری که روز گذشته صلاحیتش در مجلس مورد رسیدگی قرار گرفت، محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم بود. در ابتدا نمایندگان مخالف در بیان نظراتشان در مورد برنامه‌های پاک‌نژاد به عدم پرداختن به چگونگی اجرا و دستیابی به اهداف مطرح شده پرداختند و از او در مورد سیاستش در مورد حذف کارت سوخت، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، برنامه‌اش برای کمبود گاز در زمستان و اصلاح قانون اصلاح الگوی مصرف سوال کردند. نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی نفت‌ هم فعال‌سازی دیپلماسی پتروشیمی برای توسعه بازار در کشورهای همسایه و توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی را از جمله دلایل موافقت خود با برنامه‌ها و صلاحیت او برشمردند. در ادامه پاک‌نژاد به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت. وی گفت: برنامه‌ام با هدف رفع چالش‌های صنعت نفت تهیه شده است. پاک‌نژاد افزود: اولویتم این است که ظرف یک سال آینده تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به امروز افزایش پیدا کند.

نظر شما