شناسهٔ خبر: 68286833 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

مخالف وزیر پیشنهادی نفت

محمدپور: وزیر نفت رابطه مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت با دولت را اصلاح کند

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای وزیر پیشنهادی نفت به گونه‌ای برنامه ارائه دادید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش استخراج و فروش منابع نفتی است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، هادی محمدپور، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: آقای وزیر پیشنهادی نفت به گونه‌ای برنامه ارائه دادید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش استخراج و فروش منابع نفتی است. متنوع نبودن سبد سوختی کشور و به تبع آن سهم کم انرژی‌های پاک و تجدید پذیر موجب آن شده است که امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبرو گردد. جناب آقای پاک نژاد هیچ سویه امیدی در این خصوص پیش پای کشور نمی‌گذارید. برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.

وی افزود: آقای پاک نژاد مسئله توجه به محیط زیست و ایفای مسئولیت اجتماعی موضوع بسیار مهمی است. صنعت مهم و بزرگ نفت هیچگاه محور توسعه خود را مبتنی بر توسعه پایدار برنامه‌ریزی نکرده است. آقای مهندس در برنامه پیشنهادی شما در خصوص حفظ محیط زیست و زیست بوم ارزشمند مناطق نفت خیز کشور توجهی نشده است. مردم مناطق نفت خیز از این روند گلایه دارند. شما بنا به مسئولیت اجتماعی که برابر قانون به شما محول شده است باید عدالت را رعایت نمود و علاوه بر مناطق نفت‌خیز محرومیت زدایی برای سایر مناطق کشور به خصوص شرق کشور را داشته باشید.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن توجه جدی شود اصلاح رابطه مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت با دولت است. این موضوع از قانون پنج ساله برنامه سوم توسعه در کشور مطرح است و بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از مهم‌ترین آسیب‌های رابطه مالی فعلی می‌توان به این مسائل اشاره کرد. کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی، بدهی انباشته شرکت ملی نفت، تفکیک نشدن نظام یارانه انرژی از رابطه مالی شرکت‌ها  از نبود نهاد تنظیم‌گر مستقل است.

محمدپور تاکید کرد: شما سوابق خوبی در حوزه نفت دارید و ان‌شاءالله از این مجلس هم رای خواهید آورد. ولی آیا این سوابق مدیریتی شما تناسب بین نگاه و سوابق شما با مهم‌ترین چالش کشور یعنی ناترازی وجود دارد؟ آقای مهندس پاک نژاد انتظار بنده و این نمایندگان و مردم شریف ایران اسلامی از شما پوست‌اندازی در ساختار وزارت نفت و این است که از جوانان استفاده کنید و کاملاً مستقل عمل کنید. موضوع برق را با نیروگاه‌های گازی حل کنید. آقای پاک نژاد چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصاد ما وابسته به نفت است. در حال حاضر علیرغم اینکه نباید باشد. با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی آیا خواهید توانست از منافع ملی ایران حمایت و حفاظت کنید؟  حداقل نیروگاه خورشیدی را راه‌اندازی نمایید. علی‌رغم وجود قیر فراوان کمک کنید وزارت راه بتواند جاده‌های وسیعی که در کشور داریم که بیش از ۲۳۰ هزار کیلومتر است را بازسازی کند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما