شناسهٔ خبر: 68285901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پاک‌نژاد در دفاع از صلاحیت خود:

شالوده اصلی برنامه‌ام پاسخگویی برای حل چالش‌های نفت و گاز است

محمد مهاجرانی

وزیر پیشنهادی نفت گفت: شالوده اصلی برنامه ارائه شده توسط اینجانب بر پایه پاسخگویی و ارائه راه حل‌های مناسب برای چالش‌های پیش روی کشور در زمینه نفت و گاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: برنامه تقدیم شورای اسلامی در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و منطبق با اسناد بالادستی به ویژه قانون برنامه هفتم تنظیم و ارائه گردیده است. آنچه می‌توان از وزیر انتظار داشت شناخت چالش‌های هر بخش و ارائه راهبردها و راه حل‌های اصلی برای تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت است.

وی افزود: شالوده اصلی برنامه ارائه شده توسط اینجانب بر پایه پاسخگویی و ارائه راه حل‌های مناسب برای چالش‌های پیش روی کشور در زمینه نفت و گاز است.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: نخستین موضوع ناترازی تولید و مصرف گاز و از دغدغه‌های اصلی کشور است که مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله تأمین گاز خانگی کشاورزی صنعتی تجاری و نیروگاهی پدید آورده است. آثار مخرب زیست محیطی را منجر شده است این مقوله نه تنها سیاست‌های سنگین در تولید ناخالص ملی و بخش‌های صنعت کشاورزی و خدمات به بار آورده است بلکه می‌تواند کشور را با چالش‌های اجتماعی و امنیتی مواجه کند باید توجه داشت که اصل مسئله کاملاً فرابخشی و مربوط به ذی‌نفعان مختلفی در کشور است.

وی افزود: لذا لازم است با یک عزم ملی و همکاری برنامه‌ریزی شده و تنگاتنگ بین همه ذی‌نفعان به موضوع ناترازی گاز رسیدگی شود.

پاک‌نژاد گفت: در بخش تولید، برنامه‌های وزارت نفت در دو بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت تکمیل شده است. در بخش اقدامات کوتاه مدت اجرای مستمر پروژه‌ها تولید میادین گازی به ویژه افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی تکمیل فاز ۱۱ و اجرای طرح در مرکز کشور در دستور قرار دارد.

پاک‌نژاد گفت: تکمیل طرح‌های بلند مدت، احداث کارخانه‌ها و تأسیس و جمع آوری گازهای مشعل مورد اشاره رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

وی افزود: با ایجاد اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی، مردم را برای اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز ترغیب می‌کنیم تا به سهم خود در تحقق شعار سال که رهبر معظم انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم تعیین فرمودند نقش آفرینی کنیم.

وی گفت: ناترازی تولید و مصرف سوخت بخش دیگری از حوزه ناترازی است. به ویژه در مورد بنزین و گازوئیل این امر هدررفت سرمایه ملی را دنبال دارد. لازم است هرگونه تصمیم در این موضوع با رعایت حساسیت‌ها جلب نظر و اعتماد مردم و با استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون و همراهی همه دستگاه‌های ذی‌ربط اتخاذ شود.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: در بحث سیاست‌های مخصوص حامل‌های انرژی خصوصاً بنزین و گازوئیل در هماهنگی با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی اقدام لازم به عمل خواهد آمد. البته با کوتاه مدت با توجه به ابزارهای نامه هفتم توسعه طرح‌های بهینه‌سازی مصرف و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل برای کاهش آلودگی هوا در اولویت خواهد بود.

وی افزود: ارزش افزوده بیشتر با افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور یکی از مهم‌ترین راه‌های پاسخ به نیاز داخلی و پرهیز از خام‌فروشی است.

پاک‌نژاد گفت: به امید خدا تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به امروز افزایش یابد. اولویت سوم افزایش تولید نفت و گاز متناسب با میزان ذخایر کشور است. مسئله جهانی گذار از انرژی فسیلی مسئله توجه بیشتر است.

وی افزود: اینجانب و همکارانم متعهد به افزایش تولید نفت و گاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم هستیم. در ارتباط با توجه به سوال تعدادی از نمایندگان محترم در کمیسیون‌های مجلس در خصوص نحوه تأمین مالی روش‌های مختلفی را در برنامه خود ارائه کردم. اولویت بندی دقیق طرح‌ها و انتخاب طرح‌های دارای بازدهی بالاتر و سریع‌تر ضروری است که از اقدامات فوری همکاران در صنعت نفت خواهد بود.

پاک‌نژاد گفت: با این ظرفیت‌های مالی طی یکی دو سال اول از محل عواقب حاصل طرح‌های زودبازده گشایش‌های مالی آینده برای سرمایه گذاری آتی فراهم خواهد شد. اولویت ششم که مورد تاکید تمامی نمایندگان محترم شورای اسلامی، موضوع مسئولیت اجتماعی در مناطق نفت خیز و کم برخوردار است.

وی افزود: ما باید در چهارچوب قوانین مصوب و مجوزهای قانونی با اجرای عادلانه طرح‌های اجتماعی در این نواحی بین صنعت نفت و مردم این مناطق رابطه صمیمانه برقرار کنیم. اینجانب خود را متعهد به ایفای نقش مؤثر صنعت نفت در مسئولیت‌های اجتماعی بر اساس یک برنامه عادلانه و شفاف در کل کشور می‌دانم.

نظر شما