شناسهٔ خبر: 68285616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

مدیریت نادرست منابع آب در اقلیم کردستان

خبرگزاری فرانسه و موسسه کی پی آی آمریکا از مدیریت نادرست منابع آبی در اقلیم کردستان و در نتیجه آن، کاهش دسترسی مردم به این ماده حیاتی خبر داده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از کردپرس، در تابستان امسال گزارش های متعددی از سوی رسانه های اقلیم کردستان عراق، در مورد قطع شدن مکرر دسترسی مردم شهرها و روستاهای اقلیم کردستان به آب شرب و سالم منتشر شده است.

 خبرگزاری فرانسه نیز در روزهای اخیر گزارشی در مورد کاهش شدید دسترسی مردم اقلیم کردستان، بویژه شهر اربیل به عنوان مرکز این منطقه خبر داده است.

برخی شهروندان اربیل به خبرگزاری فرانسه گفته اند برای تامین آب شرب به تانکرهایی که در داخل شهر آب می فروشند و یا موسسات خیریه که آب سالم توزیع می کنند، وابسته شده اند زیرا ممکن است روزها به آب لوله کشی دسترسی نداشته باشند. برخی هم برای تامین آب اقدام به احداث چاه در خانه های خود کرده اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، شهروندان این شهر بارها برای اعتراض به بی آبی تجمع کرده اند اما مسئولان دولت اقلیم کردستان نتوانسته اند مشکل کم آبی را حل کنند و یا به آن اهمیت نداده اند.

موسسه کی پی آی آمریکا نیز در یادداشتی به مسئله کم آبی و خشکسالی در اقلیم کردستان پرداخته و از جمله عوامل آن را تغییرات آب و هوایی در این منطقه عنوان کرده است.

 این موسسه به تلاش دولت اقلیم کردستان برای احداث سدهای متعدد برای تامین آب شرب و کشاورزی در این منطقه خبر داده است.

بر اساس گزارش این موسسه، در حال حاضر بیش از 50 طرح احداث سد در اقلیم کردستان وجود دارد که نزدیک به 15 عدد از این سدها احداث شده و تعداد بیشتری در حال احداث و یا برنامه ریزی برای تکمیل است.

این موسسه دو عامل اصلی کمبود آب در اقلیم کردستان را سیستم لوله کشی معیوب در اقلیم کردستان و احداث بی رویه سدها عنوان کرده است. این موسسه ادعا کرده است که بین 50 تا 60 درصد آب تصفیه شده بهداشتی اقلیم کردستان عراق، بر اثر فرسوده بودن سیستم لوله کشی در این منطقه هدر می رود. در سال های اخیر گزارش های متعددی از شکسته شدن سیستم لوله کشی آب اربیل منتشر شده است.

کی پی آی همچنین عدم وجود سیستم تصفیه آب فاضلاب های شهری و صنعتی را عامل دیگری در کمبود آب معرفی کرده و به گزارش مقامات سازمان های آب و فاضلاب اقلیم کردستان استناد کرده که گفته اند بیش از 80 درصد فاضلاب های این منطقه تصفیه نمی شود.

این موسسه با اشاره به این که سدسازی های بی رویه مشکل کمبود آب در اقلیم کردستان را حل نمی کند، توصیه کرده است مقامات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق با همکاری مشترک، طرح هایی برای سازماندهی منابع آبی تهیه کنند زیرا کشور عراق با توجه به جهانی شدن مشکل تغییرات آب و هوایی و نیز جلوگیری ترکیه از ورود آب  کافی به خاک این کشور، در آینده با مشکل حادتری روبرو خواهد شد.

نظر شما