شناسهٔ خبر: 68285064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

صالحی امیری:

وزارت میراث فرهنگی بزرگترین تولیدکننده قدرت نرم خواهد بود

محمد مهاجرانی

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قدرت سخت برای بازدارندگی دشمنان و قدرت نرم برای ایجاد سرمایه اجتماعی است و این دستگاه بزرگترین تولیدکننده قدرت نرم ایران خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود گفت: با انگیزه حفظ تاریخ تمدن کهن ایران زمین و برای حفاظت از پاسداشت نیاکان، پیشنهاد مسئولیت را پذیرفتم. مقام معظم در دیدار مردمی در عید غدیر خم در آستانه چهاردهم دوره انتخابات ریاست جمهوری، مباحث فرهنگی و تمدنی را از امکانات مهم کشور و گسترش گردشگری برشمردند.

وی افزود: تنوع و گستردگی گونه‌های گردشگری ایران از گردشگری فرهنگی، مذهبی، سیاحتی، سلامت، دریایی، کشاورزی و دفاع مقدس همه گونه‌های این میراث فرهنگی این سرزمین است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: باور دارم در ایران اسلامی با داشتن ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال که تمام ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را در نظر دارد، باید الگوی حکمرانی تقویت شود، چرا که در این فرایند همه ارکان دولت و جامعه مدنی درگیر هستند.

وی افزود: من خط مشی خود را تحقق موضوع سیاست برنامه توسعه هفتم قرار دادم. می‌دانم برای اجرایی شدن آن نیازمند حمایت، راهنمایی، نظارت و پشتیبانی شما نمایندگان ارزشمند مجلس شورای اسلامی هستم.

صالحی امیری گفت: ایران اسلامی بالغ بر یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی دارد که نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت جدی است. در حال حاضر ما توانستیم در چهار دهه گذشته ۳۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت کنیم. ۵ اثر در فهرست میراث جهان ثبت شده است و ایران در جز ۱۰ کشور نخست در صنایع ناملموس است. در حال حاضر ۲۰ هزار محوطه طبیعی فعال است.

وی افزود: ما با ۱۰ راهبرد و ۵۰ برنامه، سیاست‌های خود را تنظیم کردیم. راهبرد اول ما در وزارت میراث گردشگری راهبرد توسعه گردشگری داخلی است. این ظرفیت بسیار بالایی دارد و ما می‌توانیم با اشتغال‌زایی و محرومیت زدایی و گسترش گردشگری به آن دست پیدا کنیم.

صالحی امیری گفت: زمینه اشتغال در گردشگری بسیار بالا و ارزان است و ما می‌توانیم با تعریف سفرهای ارزان و با کیفیت و با تعریف بوم گردی، مهاجرت معکوس را به روستاها داشته باشیم. توسعه گردشگری زیارت نقطه اصلی این برنامه است. این ممکن نیست مگر اینکه ما یک برنامه منسجم تعریف کنیم.

وی افزود: ماده ۸۳ تکالیف قانونی ما تعریف شده است و ما می‌توانیم با توسعه زیرساخت‌ها، گردشگری در منطقه را به شدت قوت دهیم. می‌توانیم از دنیای اسلام گردشگرها را بیاوریم اما نیازمند زیرساخت‌ها هستیم.

وی گفت: در تهران ۴۰ هتل داریم و هتل ۵ ستاره داریم، یعنی بسترها برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر آماده نیست و این وظایف ما و دولت است که باید شرایط پذیرش ۱۵ میلیون گردشگر را در پایان برنامه هفتم داشته باشیم. این امر نیازمند مجلس و بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری است. این رقم در استانبول حدود ۹۰۰ هتل است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: باید شکاف‌ها را پر کنیم تا بتوانیم زیرساخت لازم برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر را فراهم کنیم. دیگر راهبرد، تقویت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی است. هم می‌توانیم منابع اقتصادی تولید کنیم و هم افکار جهانیان را به سمت انقلاب اسلامی نزدیک کنیم. بنابراین صنایع، میراث و گردشگری ما رویکرد اقتصادی و رویکرد فرهنگی دارد؛ زیرا که تولید کننده قدرت نرم است.

وی افزود: قدرت سخت برای بازدارندگی دشمنان و قدرت نرم برای ایجاد سرمایه اجتماعی و همراه‌سازی و اقناع افکار عمومی جهانیان است. این دستگاه بزرگترین تولید کننده قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

صالحی امیری تصریح کرد: راهبرد پنجم راهبرد حمایت از کسب و کارهای پیشران و استارتاپ‌ها است. ۹۰۰ گروه در فضای استارتاپ‌ها و سیستم در حال رشد است. باید خود را در این حوزه آماده کنیم. تعدادی از شرکت‌های استارتاپی در این حوزه ثبت شده است اما باید با سرعت آنها را افزایش دهیم. راهبرد ششم نیز مردمی‌سازی صیانت از میراث فرهنگی است.

در حال تکمیل...

نظر شما