شناسهٔ خبر: 68282932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

در حال به روزرسانی؛

بررسی صلاحیت صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی/ صالحی امیری: نه یک ساعت بازداشت شدم نه جایی گفتم تقلب شده/ وزیر اطلاعات و اطلاعات سپاه می‌گوید شما را تایید کردیم ولی آقایان می‌گویند تایید نکرده‌اند!/نماینده مخالف: چرا حکم بازداشت صالحی امیری در سال

بررسی صلاحیت سید رضا صالحی امیری برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، کمیسیون صنایع صلاحیت سید رضا صالحی امیری برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را تایید اما کمیسیون فرهنگی صلاحیت صالحی امیری را رد کرد.

 

اسمعیل سیاوشی، نماینده فریدن/ مخالف

ما میخواهیم مدیریت جامعه اسلامی به فردی به عنوان وزیر بسپاریم. یکی از راه‌هایی که می‌تواند صلاحیت افراد را مشخص کند طبق نامه 47 حضرت علی (ع) نظم و برنامه در زندگی است. اگر کسی طرح و برنامه داشته باشد و برنامه او در یک بازه مشخص به سمت هدف نرود، قطعا موفق نخواهد شد. وزیر باید برنامه داشته باشد تا به هدف برسد. من تحقیق کردم و از وزیر پیشنهادی گردشگری سوال کردم که از بیش از یک میلیون عشایر؟ برف که می‌تواند بهترین وسیله برای گردشگری چه برنامه‌ای دارید؟ سوال کردم برای اصفهان عزیز و زیبای ما که با خشک شدن زاینده رود دارد به کارگاهی آلوده تبدیل می‌شود چه برنامه‌ای دارید؟ هیچ برنامه‌ای نداشتند.

 

علی خضریان، نماینده تهران/ مخالف

ایشان از نظر تخصص حتی یک ساعت هم در وزارت میراث فرهنگی تجربه ندارند. ایشان در کمیسیون‌ها هم پاسخ ها را به معاونان فعلی ارجاع می داد و این نشان می‌دهد که برنامه تحولی ندارند.

 

سوال بنده آن است که آیا در میان همفکران دولت و بدنه این وزارتخانه یک نفر هم نبود که برای تصدی این وزارتخانه معرفی شود؟ جالب است که صالحی امیری برای چند وزارتخانه نفر اول در نظر گرفته شده بود و الحمدالله وی در همه حوزه‌ها صاحب نظر است!

 

فارغ از نگاه سیاسی می‌خواهیم دولت ضدفساد داشته باشیم. بنابراین باید کسانی را با روحیه ضدفساد انتخاب کنیم. یکی از سوابق صالحی امیری اداره کل اطلاعات استان خوزستان است. ایشان در زمان مدیریتشان یک لوله گاز منفجر می‌شود. مساله پیگیری می‌شود و افرادی بازداشت می شوند. تخلفاتی در این اداره اطلاعات صورت می‌گیرد که در شان جلسه نیست. کار به دفتر رهبری می‌کشد و در نهایت حکم توبیخ اداره اطلاعات صادر می‌شود. دستور اعاده دادرسی افراد بازداشت شده داده می‌شود اما یکی از آنها خودکشی می‌کند.

 

سابقه ایشان در «فتنه 88» نیز مساله ما است. آن زمان چند نفر نامه به وزیر اطلاعات وقت می‌نویسند و شرایط را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که شرایط بدی است. در این نامه نوشته شده که اگر قرار بود یک نفر از صندوق بیرون بیاید چرا این همه هزینه برگزاری انتخابات شد.

 

بر اساس گزارش رسمی حکم بازداشت صالحی امیری صادر می‌شود اما بنا بر مصالحی اجرا نشده است. دستگاه‌های امنیتی باید پاسخ دهند چه ملاحظه‌ای بوده؟ وزارت اطلاعات گزارشی داده که حتی ایشان به عنوان کارشناس فرهنگی به تلویزیون دعوت نشود چطور در مجلس به او رای می‌دهید که وزیر شود و هر روز در تلویزیون باشد.

 

 صالحی امیری جزو کسانی است که به «سران فتنه» مشاوره می‌داد و اقدام علیه امنیت ملی کرده است. همچنین بر اساس گزارش‌های رسمی حکم جلب در آن مقطع برای صالحی امیری صادر شده بود اما اجرا نشد و دستگاه‌های امنیتی باید پاسخ دهند چرا آن حکم اجرا نشد.

 

 

 

سید حمیدرضاکاظمی، نماینده پل دختر و معمولان /موافق

صالحی امیری به مرز پختگی و تجربه رسیده است. همواره در مسیر انقلاب و ولایت بوده‌اند. ایشان وزیر فرهنگ و ارشاد، سپرست وزارت ورزش، ریاست کمیته المپیک، معاونت رییس جمهوری و ... را در رزومه دارد. تجربیات او در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند کمک کننده باشد.

 

جهانیان ایران را به فرهنگ و ادب و هنر می‌شناسند. صالحی امیری نماد این فرهنگ غنی است.

 

کشورهایی در دنیا نه نفت و نه معادن غنی دارند اما با جذب گردشگر و توریسم کشورشان را اداره می کنند . کشور ما با صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری غنی می تواند یک مرجع قابل توجه در دنیا باشد. با صلاحیتی که از صالحی امیری سراغ داریم می توانید در این حوزه کمک کنید.

 

به جهت آشنایی بیش از سه دهه از برادر عزیزم آقای صالحی امیری برای موافق با برنامه‌های او ثبت نام کردم و در خصوص دفاع از برنامه‌های او می‌گویم که به مرز پختگی و بالندگی رسیده است از حیث دانش و تجربه و حلم و علم در جایگاه رفیعی است. همواره در مسیر انقلاب و ولایت بوده است.

 

زهرا خدادادی، نماینده ملکان/ موافق

او اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن با انقلابی و اسلامی بودن نه تنها تعارضی ندارد بلکه ضروری است این اضلاع با هم ترسم شود. او در هر مقامی بوده بر وحدت و گسترش دیپلماسی فرهنگی و مقابله با اسلام هراسی تاکید کرده است. همچنین سابقه‌اش در کمیته ملی المپیک درخشان است.

 

اگر بخواهیم تمام فعالیت صالحی امیری در کتابخانه ملی بیان کنیم او کتابخانه ملی را از یک محلی برای کتابداری و بایگانی به یک نهاد فرهنگی تبدیل کرد.

 

او در دوره کوتاه اما اثربخش خویش در وزارت فرهنگ اقدامات موثری در حوزه مدیریت فرهنگی می‌شناسند.

 

 صالحی امیری در هر مقامی بوده تلاش کرده با ایجاد وحدت، باغ ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی فرهنگی منطقه‌ای و جهانی با اسلام هراسی و ایران هراسی مقابله کند. ریاست ۵ ساله درخشان آقای صالحی امیری در کمیته ملی المپیک هنوز در بین اهالی ورزش به ویژه قهرمانان ملی زبانزد است. گفتمان حکمرانی او توسعه گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده، ورزش از نگاه او علاوه بر ورزیدگی و قهرمانی عرصه فرهنگی برای دیپلماسی جهانی بوده است.

 

اگر بخواهیم تمام فعالیت‌های صالحی امیری را در کتابخانه ملی فقط و فقط در یک عبارت کلی بیان کنیم باید بگوییم او کتابخانه ملی را از یک مرکز کتابداری و بایگانی به یک نهاد فرهنگی پویا مبدل ساخت همانند کاری که با تأسیس موزه عبرت در دوران مسئولیتش به عنوان معاون در وزارت اطلاعات انجام داد.

 

صالحی امیری در دوره مدیریتی محدود و اثربخش خویش در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات ارزشمند و ماندگار از خویش در عرصه‌های سیاست گذاری مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی بر جای گذاشت.

 

ابراهیم رضائی، نماینده  دشتستان/ مخالف

گزارشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به ما داده و شاخص‌هایی برای وزیر میراث تعیین کرده است. آقای صالحی امیری هیچ کدام از شاخص‌های مشخص شده را ندارد. ایشان یک روز هم در این وزارتخانه نبوده و آشنایی با ذی نفعان آن ندارد. به این وزارتخانه به عنوان هدیه و دستمزد نگاه نکنید بلکه این وزارتخانه بسیار اهمیت دارد خصوصا در مقابله با پروژه‌های ایران هراسی.

 

به عنوان یک معلم دانشگاه عرض می‌کنم که برنامه ایشان صرفا کلی گویی بوده‌است. 

 

این که ما بر مرزبندی با «فتنه و فتنه‌گران» تاکید داریم به خاطر هزینه‌هایی است که به کشور تحمیل کردند، ساختار کشور را زیر سوال بردند و رای مردم را نادیده گرفتند. چطور می‌شود به چنین افرادی مسئولیت یک وزارتخانه برد در حالی که کشور را در آن زمان به لبه پرتگاه بردند.

 

 دعوای ما اصلاح‌طب و اصولگرا نیست.

 

سیدرضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

ما با تعریف 10 راهبرد و 50 برنامه سیاست‌هایمان را تنظیم کرده‌ایم. راهبرد اول ما توسعه گردشگری داخلی است. گردشگری داخلی ظرفیت بالایی دارد و می‌توانیم با محرومیت زدایی به این مهم دست پیدا کنیم. می‌توانیم با تعریف سفرهای ارزان به این مساله رونق ببخشیم.

ما می‌توانیم از خلیج فارس، جهان تشیع، جهان اسلام، همه را به ایران، مشهد و کرمان و 8 هزار قطب فرهنگی یعنی امامزاده‌ها دعوت کنیم. این ممکن نیست مگر آنکه برنامه منسجم و منظم را تعریف کنیم.

می‌توانیم با توسعه زیرساخت‌های گردشگری، در منطقه رشد پیدا کنیم. نقد کردند که چرا از کاستی‌ها صحبت کردید. بله وقتی فقط در تهران 140 هتل داریم ولی چند مورد آن 5 ستاره است، انتقاد باید کرد. در همسایه ما استانبول، 900 هتل و در دبی، بیش از 800 هتل است. باید بتوانیم زیرساخت‌ها را توسعه ببخشیم. 

ما قول می‌دهیم در ضوابط حرائم در سراسر کشور داشته باشیم. نمی‌شود قانونی وضع کرد که 90 درصد نمایندگان مجلس از آن ناراضی باشند.

راهبرد چهارم ما تقویت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی است. میراث فرهنگی و صنایع دستی قدرت نرم ایران است. می‌توانیم با این صنایع ذهن جهانیان را به ایران و انقلاب نزدیک کنیم. میراث ما هم رویکرد اقتصادی دارد و هم فرهنگی. کشور به دو قدرت بزرگ نیاز دارد. یکی قدرت سخت برای بازدارندگی مقابل دشمنان و دیگری قدرت نرم، برای سرمایه سازی و اقناع افکار عمومی جهانیان. میراث بزرگترین قدرت نرم جمهوری اسلامی است.

راهبرد پنجم حمایت از صنایع پیشران و استارتاپ‌هاست. ما باید خودمان را برای ورود به این حوزه آماده کنیم. مردمی سازی صیانت از میراث راهبرد ششم ماست. آیا داشتن سابقه تربیت بیش از 2 هزار دانشجو در حوزه ایران شناسی کافی نیست؟ می‌گویند سابقه من کافی نیست، نمی‌دانم رزومه عزیزان چیست، اگر رزومه من کافی نیست، بگوئید چه رزومه‌ای کافیست؟

راهبرد هفتم ما اقتصاد دریامحور و توسعه گردشگری ساحلی است. ما ظرفیت بی نظیری در این حوزه داریم و برنامه داریم با همکاری نهادهای مسئول، در این حوزه رشد پیدا کنیم. راهبرد هشتم ما هم راهبرد صنایع دستی و نقش آفرینی آنان در اقتصاد کشور است. باید موانع صادرات صنایع دستی را برداریم. باید بپذریم که صنایع دستی در ایران می‌تواند درآمد خود را از 300 میلیون یورو به 2 میلیارد یورو برسانیم.

متاسفم و از همه عذرخواهی می‌کنم اما بعد از 10 سال در این تریبون حرف‌هایی زدند که 10 سال قبل گفته بودند. در همین تریبون اتهاماتی را مطرح کردند که در گذشته هم گفته بودند. گفتم دروغ است ولی باور نکردند. رفتیم با آنان دادگاه، گفتیم اسناد بدهید، از هزاران افراد در جنوب، یک نفر شکایت کرده، دادستان سازمان قضائی او را خواست و پرسید با شما برخورد شده؟ گفت بله اما وقتی پرسش بیشتر کرد، گفت که فلانی من را تحریک کرده است. دادستان قضائی براساس این موضوع حکم منع تعقیب برای ما صادر کرد. سال 76 برای ما برائت صادر کرده است. من مدیرکل اطلاعات استان بودم، از من هم شکایت نشد، شکایت رفته بود معاونت حقوقی. در سال 1403 می‌گویند بیا و سال 76 را توضیح بده! این تریبون متعلق به 86 میلیون انسان است. ولله جمهوری اسلامی شکنجه گر نیست. ولله در جمهوری اسلامی جنایت صورت نمی‌گیرد. من در کمیسیون سند ارائه دادم، شما گفتید قانع شدید. باز چرا مطرح کردید؟ من با شما اختلاف سیاسی دارم ولی در اصول مشترک هستیم.

 

اگر به من اعتماد کنید با شما بیشتر همکاری خواهم کرد چون تئوری آقای پزشکیان وفاق است. من نیاز به اثبات خودم ندارم، من همه جوانی‌ام را در راه انقلاب داده‌ام. من نیاز ندارم از خودم تعریف کنم. کاری نکنید که دیگران حاضر نباشند در این کشور مسئولیت قبول کنند. شما شفاها به من گفتید که از وضعیت انتخابات راضی نیستید اما ما به ندای رهبری برای افزایش مشارکت لبیک گفتیم. مردم هم آقای پزشکیان را انتخاب کردند. امروز هم کابینه با این گفتمان خودش را تطبیق داده است.

رسما اعلام می‌کنم که در تمام عمر مدیریتی خودم در 43 سال گذشته، به اسلام و انقلاب و نظام و رهبری باور داشته و همیشه خواهم داشت. همیشه در دایره نظام با تمام توان به ملت خدمت کردم.

می‌دانم اکثریت نمایندگان به گفتمان وفاق ملی باوردارند. ما در آغاز راه وفاق ملی قبول داریم. آغاز راه همین مجلس است. ما در مسیر توافق ملی قبول داریم. بزرگان نظام از این رویکرد حمایت کردند. به صلاح نیست در آغاز این راه، این گفتمان به شکست منجر شود. ما در یک کشتی نشسته‌ایم.

نباید امید ملت را ناامید کنیم. نباید وارد حاشیه‌ها شویم و در حاشیه‌ها متوقف شویم. تمام انرژی خود را باید در پاسخ به مطالبات ملت بگذاریم. نباید اجازه دهیم عده‌ای محدود با نیت خیرخواهی، این کشتی را سوراخ و غرق کنند. برای رسیدن کشتی انقلاب به ساحل نجات و پیروزی ملت، راهی جز وفاق و همدلی در درون نظام و مقاومت برابر دشمنان نظام نداریم.

 

همه نمایندگان را به وفاق و برادری و انسجام دعوت می‌کنم. وفاق نتیجه انعطاف است. رای اعتماد شما به وزرای پیشنهادی در حقیقت اعتماد نمایندگان به رای مردم ایران است. باور دارم که می‌توانیم با مشارکت یکدیگر ذیل رهبری معظم ایران را سربلند کنیم.

نمی‌خواهم کام مردم را تلخ کنم. در قضایای آقای شجریان آنچه من انجام دادم، ابلاغ اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. چون محرمانه است، اسنادش را به رئیس مجلس خواهم داد.

ما هیچ گاه مدعی تقلب در انتخابات نبودیم. من بارها گفته‌ام که امکان تقلب در انتخابات ایران وجود ندارد. یک شکایت ما در کل کشور نداشتیم آنوقت من می‌گویم در انتخابات تقلب شده است؟ من عذرخواهی نمی‌کنم، بابت چیزی که نگفته‌ام، اعتراف نخواهم کرد. هیچگاه نگفتم تقلب شده است. من حتی یک ساعت در هیچ جا بازداشت نشدم، حتی کلانتری. مگر ملاک نهادهای امنیتی نیستند؟ چرا من را برای کتابخانه اسناد ملی تعریف کردند؟ چرا برای کمیته ملی المپیک تایید کردند؟ چرا همین حالا تعطیل کردند؟ از آقای خطیب پرسیدم که من را تایید نکردید؟ گفت بیخود می‌گویند، تایید کردیم. گفتند سپاه تایید نکرده، تماس گرفتم و پرسیدم و گفتند خلاف می‌گویند. وزیر اطلاعات این کشور می‌گوید تایید کردیم ولی آقایی بغل دست او می‌گوید تایید نکرده‌ایم!

رئیس جمهوری می‌گوید من تایید همه را گفتم و برای همه وزرا مشورت گرفته‌ام، آقایان می‌گویند بلوف می‌زند!

نظر شما