شناسهٔ خبر: 68276944 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در قالب اطلاعیه مطرح شد؛

اعتراض انتشارات خوارزمی به انتشار برخی آثارش توسط سودجویان

انتشارات خوارزمی درباره چاپ برخی آثارش توسط نهادهای بیرون از این انتشارات اطلاعیه ای منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، انتشارات خوارزمی درباره چاپ و نشر برخی آثار این انتشارات توسط افراد و نهادهای خارج از سازمان این انتشارات اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است؛

انتشارات خوارزمی از نخستین ناشران پیشروی ایرانی است که از سال ۱۳۴۸ تاکنون با انتشار بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب از برترین آثار مفاخر ادبی و فکری دنیا و ایران فعالیت داشته است. ترجمۀ آثار افلاطون، مجموعۀ آثار خانم سیمین دانشور و جلال آل‌احمد، آثار مرحوم نجف دریابندری، غلامحسین یوسفی، محمد قاضی، سروش حبیبی و همچنین آثار گران‌سنگ استاد محمدعلی موحد، عزت الله فولادوند و … فقط بخشی از کتاب‌های به‌یادماندنی خوارزمی است که با طراحی متمایز، رنگ آشنای کتابخانۀ اغلب ایرانیانِ اهل مطالعه است.

پس از درگذشت آقای علیرضا حیدری مدیرعامل و مؤسس انتشارات خوارزمی در سال ۱۳۸۶، زمام انتشارات، جز در سال‌های معدودی، در اختیار افرادی قرار گرفت که نخست، فاقد جایگاه قانونی لازم برای دخل و تصرف در نشر خوارزمی بودند و دوم، دقت و دلسوزی لازم برای ادارۀ این میراث مهم فرهنگی را به‌شهادت عملکردشان نداشتند. دست‌بردن مکرر در قیمت کتاب‌ها برخلاف رویۀ آن سال‌های نشر، انتشار کتاب بدون درج شمارگان، برای فرار از پرداخت حقوق مؤلفان، چاپ بی‌کیفیت کتاب‌ها و جا ماندن از فناوری‌های نوین بخشی از کارنامۀ خوارزمی در این بازۀ زمانی است که در خصوص هرکدام از آن‌ها می‌توان فصل مشبعی سخن گفت.

به‌طور مشخص، طی این دوره میراث گران‌بهای خوارزمی در اختیار آقای «مجید طالقانی» صاحب نشر گستره و متصدی کتاب‌فروشی خوارزمی و خانم «فاطمه کهوند» حروف‌چین سابق انتشارات خوارزمی و صاحب انتشارات یک‌فکر بوده است. بده بستان‌های خوارزمی با این دو نشر و واگذاری برخی امتیازات فروش و توزیع و استفاده از متون و محتوای موجود در خوارزمی بدون رضایت سهامداران از اتهاماتِ متوجه ایشان است که رسیدگی کیفری به آن در کنار سایر اتهامات افراد نامبرده در مجامع قضائی در حال پیگیری است. گفتنی است در بین سهام‌داران انتشارات خوارزمی چهره‌هایی مانند: نجف دریابندری، سیمین دانشور، علیرضا حیدری و… وجود دارند و این انتشارات به‌نوعی پارۀ تن این مفاخر فرهنگی و میراث ملی چهره‌های نامدار فرهنگ و ادبیات کشور است.

سرانجام در سال ۱۴۰۱ با مشخص‌شدن دخل و تصرف غیرقانونی سال‌های گذشته در این انتشارات، بر اساس حکم قطعی دادگاه، هیئت مدیرۀ جدید انتشارات خوارزمی آغاز به کار کرد. اولویت هیئت مدیرۀ جدید حفظ و حراست از نشر خوارزمی به‌عنوان یک میراث و افتخار ملی فرهنگی است که با جدیت آن را دنبال می‌کند.

ارتباط با پدیدآورندگانِ در قید حیات انتشارات و اعطای حقوق مادی و معنوی آن‌ها، بازتولید همۀ کتاب‌های انتشارات با دقت و وسواس از حروف‌چینی تا صفحه‌بندی، حضور در عرصه‌های نوین نشر و عرضۀ بیش از ۷۰ عنوان کتاب به‌صورت متنی و صوتی در سال جاری در پلتفرم‌های کتاب‌خوانی برای جبران عقب‌ماندگی نشر از فناوری‌های نوین و احیای بیش از دویست کتاب این انتشارات که از سال‌ها پیش در آرشیو انتشارات راکد مانده بودند، تلاش برای آماده‌سازی و چاپ کتاب‌های منتشر نشده در طی این سال‌ها در این انتشارات، اهم اقداماتی است که بااحتیاط و دقت‌های متناسب با برند خوارزمی (که تقریباً سالی کمتر از انگشتان یک‌دست کتاب چاپ اول منتشر می‌کرده است) در دست اقدام است.

در این مدت کوتاه، نشر خوارزمی با سرلوحه قراردادن هدف حفظ این انتشارات به‌عنوان یک سرمایۀ ملی، بازتولید با دقت و اساسی همۀ کتب این انتشارات را بدون هیاهو دنبال کرده است. فقط در یک نمونه علی‌رغم وجود دستخط‌های خانم دانشور در انتشارات در تصحیح نسخه‌های نهایی سووشون، سال‌ها این کتاب به‌صورت افست و با حداقل بیست غلط واضح املایی و ویرایشی منتشر می‌شده است. حضور در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خوارزمی رنگ آشنای کتابخانه‌ها» و حضور در پلتفرم‌های کتاب‌خوان و تولید کتاب‌های صوتی فاخر، آغاز نمودهای این تجدید حیات خوارزمی برای به روز شدن و فاصله‌گرفتن از مدیریت راکد و غیرحرفه‌ای این انتشارات در دو دهۀ گذشته بوده است.

در این میان متأسفانه سودجویی برخی عناصر که قبلاً از محل انتشار آثار در این انتشارات منتفع بودند، در کنار برخی شیطنت‌ها و ناآگاهی‌ها، باعث شده تا اخیراً برخی آثار شاخص این انتشارات با ادعاهایی حقوقی که از نظر خوارزمی بی‌وجه است، توسط همین افراد منتشر شود. انتشارات خوارزمی ضمن گلایه از وزارت فرهنگ و ارشاد در اعطای مجوز انتشار چند عنوان از آثار خوارزمی به این افراد سودجو به واسطۀ تعهدی که به سهام‌داران نامی خود و مخاطبان قدیمی و دلبستۀ به این انتشارات دارد، متعهد می‌شود که با تمام توان پیگیر این موضوع در دادگاه و مراجع قضائی باشد.

اطمینان داریم با میراث‌داری شایسته و ارائه باکیفیت و درخور شأن مخاطبان خوارزمی و با کمک و انتخاب درست شما، این برند و انتشارات را به‌عنوان بخشی از حافظۀ جمعی فرهنگی ایران معاصر حفظ خواهیم کرد.

نظر شما