شناسهٔ خبر: 68275648 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عباسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:

سیمایی صراف حتی سابقه ریاست یک دانشکده یا دانشگاه را ندارد

زهرا علیدادی

نماینده مردم کرج در مجلس گفت: در سابقه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری حتی ریاست یک دانشکده یا دانشگاه هم وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عباسی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی علوم به صورت مفصل به اسناد بالادستی و برنامه هفتم اشاره شده و آنقدر این موارد زیاد است که ما اولویتی در برنامه‌های وی پیدا نکردیم. زمانی که اولویت‌ها زیاد است یعنی اولویت دقیقی وجود ندارد.

وی بیان کرد: در برنامه سیمایی صراف اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی آمده است، در حالی که این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و سوال ما از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری آن است که آیا با اصلاح این ایین نامه می‌خواهید عملاً با شورای عالی انقلاب فرهنگی موازی کاری کنید؟

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در یکی دیگر از برنامه‌های سیمایی صراف بر رفع موازی کاری بین وزارت بهداشت و وزارت علوم تاکید شده است اما نگفته برای این کار می‌خواهد چه اقدامی انجام دهد. همچنین سهم آموزش‌های مهارتی باید تا پایان برنامه هفتم به چهل درصد برسد اما این موضوع را در برنامه وزیر پیشنهادی علوم مشاهده نکردیم.

عباسی اظهار کرد: سیمایی صراف هیچ برنامه‌ای برای اجرای ماده ۲۳ افزایش بهره وری دانشجویان بخش کشاورزی ارائه نکرده است. همچنین ما الان ۱۳۰ هزار دانشجوی خارجی در مجموعه آموزش عالی کشور داریم که قرار است به ۳۲۰ هزار نفر برسد اما وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برنامه زمان بندی خود را برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی در کشورمان ارائه نکرده است.

وی افزود: ما در حال حاضر با ۷۳ هزار مقاله علمی مقام ۱۶ جهان را داریم و برای آنکه به رتبه ۱۴ برسیم، تعداد مقاله‌های علمی کشور حداقل باید به ۹۳ هزار برسد و سوال ما از وزیر پیشنهادی علوم آن است که چه راهکاری برای تحقق این موضوع در نظر دارد؟

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: دلیل افت علمی کشور در دهه ۹۰ سیاسی کاری و حاشیه سازی در برخی از دانشگاه‌ها بود که توسط افرادی انجام شد که اصرار به سیاسی کاری در دانشگاه‌ها داشتند. انتظار ما از وزیر پیشنهادی علوم آن است که در صورت کسب رای اعتماد اجازه ندهد افراد سیاسی کار در مناصب کلیدی وزارت علوم و ریاست دانشگاه‌ها به کار گرفته شوند.

عباسی تاکید کرد: افرادی که تهمت تقلب به نظام را در انتخابات ۸۸ زدند صلاحیت حضور در پست‌های کلیدی وزارت علوم و ریاست دانشگاه‌های کشور را ندارند. همچنین یکی از حاشیه سازی هایی که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد، در مورد بورسیه‌ها بود و مقام معظم رهبری فرمودند که در این موضوع به برخی از افراد ظلم شد؛ آقای سیمایی صراف! شما در آن زمان معاون حقوقی وزارت علوم بودید و برای پیگیری منویات رهبری در موضوع بورسیه‌ها چه اقدامی انجام دادید؟

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: فردی باید وزیر علوم شود که سوابق مدیریتی مرتبط و درخشان داشته باشد، در حالی که در سوابق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری حتی ریاست یک دانشکده و دانشگاه هم وجود ندارد. همچنین طی روزهای اخیر سوابق پژوهشی وی را جستجو کردم و فقط یک رزومه علمی در دانشگاه شهید بهشتی پیدا کردم. از طرفی دیگر وی فقط ۲۷ مقاله علمی داخلی، چند کتاب و تعداد انگشت شماری مقاله علمی خارجی دارد. این در حالی است که رئیس جمهور در مناظرات انتخاباتی خود گفته بود که در وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید افرادی باشند که رتبه علمی بالایی داشته باشند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر فردی باید وزیر علوم شود که در مواقع لازم موضع گیری های سیاسی خوبی داشته باشد این در حالی است که سیمایی صراف در اغتشاشات ۱۴۰۱، فتنه ۸۸ و همچنین درباره محور مقاومت موضع گیری نکرد اما در برخی جاها موضع گیری کرد که اصلاً درست نبود؛ برای مثال وی در حمایت از عزاداری دختران بی حجاب در کرج موضع گیری کرد و سوال ما آن است که شما اینگونه می‌خواهید وزارت علوم را اداره کنید؟

عباسی گفت: نگرانی ما آن است که سیمایی صراف از مجلس رای اعتماد بگیرد اما نفر اول وزارت علوم نباشد و در واقع کسانی این وزارتخانه را در عمل اداره کنند که امیدی به رای اخذ اعتماد در مجلس نداشتند و سیمایی صراف را معرفی کردند تا بعداً خودشان سکان این وزارتخانه را بر عهده داشته باشند.

نظر شما