شناسهٔ خبر: 68274698 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

وزیر پیشنهادی صمت:

باید به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در گام دوم انقلاب باید برنامه های صنعت، معدن و تجارت با هدف ارتقای تولید و با تکیه بر توان داخلی و توسعه و حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت باشد.

صاحب‌خبر -

  سید محمد اتابک ، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس ، ضمن گرامیداشت هفته دولت، اظهار داشت: یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌دارم.

وی ادامه داد: از ریاست جمهور و تمامی اعضای دولت بابت اعتمادی که بنده کردند سپاسگزارم. امیدوارم با کمک خداوند کریم و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در مسیر تعالی و پیشرفت در این شرایط سخت گام بردارم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه ما با بهره مندی از متخصصین و انجمن‌ها و با شناخت چالش‌های مؤثر از شرایط بین المللی ترسیم شده است.

وی گفت: در گام دوم انقلاب باید برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت با هدف ارتقا تولید و با تکیه بر توان داخلی و توسعه و حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت باشد.

وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: کالا باید برای همگان به ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه در دسترس باشد. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگترین بخش های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.

اتابک عنوان کرد: تدوین برنامه وزارت صمت در راستای تلاش جهت خنثی‌سازی اثرات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، راهبردها و اهداف اساسی در اسناد بالادستی هدفگذاری شده است.

اتابک با بیان اینکه بسیاری از معادن ما با بخش هایی از دولت درگیر است، عنوان کرد: بخش معدن بخشی است که می‌تواند اهداف برنامه هفتم را براورده کند و محرومیت‌زدایی را از کشور دور کند و محرومیت در مرزها را به صورت گسترده برطرف کند. به شرط آنکه دولت تحولات خود را در ارتباط با اقتصاد را انجام دهد و معدن‌کاران بتوانند از این معادن برای اکتشافات استفاده کنند؛ لذا با انجام چنین اقداماتی جذابیت اقتصادی معادن کم می‌شود.

وی گفت: مردمی‌سازی استخراج به این بستگی دارد که دولت اکتشاف را به خوبی انجام دهد. خودروسازی باید به سمت خصوصی سازی حرکت کند.

اتابک تصریح کرد: فرصت‌ها، تهدیدها در عرصه صنعت، معدن و تجارت و سیاست‌گذاری در صنایع و کسب و کارهای تولیدی و تجاری برای تحقق اهداف و قوانین بالادستی تقدیم خواهد شد. امیدوارم با ارائه برنامه‌ها و رویکردهای حاضر که قبلاً مستند آن تقدیم حضور شده است، اطمینان خاطر شما نمایندگان در خصوص دغدغه‌های به حق را پاسخگو باشم.

وی ادامه داد: با توجه به تأثیر چشم گیر صنعت، معدن و تجارت در اقتصاد و تولید ناخالصی کشور، بی تردید یکی از بزرگترین و مؤثرترین بخش‌های اقتصادی کشور بر اشتغال، تولید ثروت و معیشت مردم اثر گذار است؛ لذا می‌تواند سهم بسیاری در میزان رضایتمندی آنها و مقبولیت نظامات اقتصادی و رفاه در کشور داشته باشد، از این روی در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی راهبردی اجرای دقیق، به موقع و اثربخش برنامه‌ها به مبانی علمی، تخصصی، کارآمدی، پاکدستی، وفاداری و وفاق تکیه شده است.

وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: تدوین برنامه وزارت صمت با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر تلاش برای خنثی‌سازی اثرات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، راهبردها، اهداف اساسی مورد تاکید در اسناد بالادستی هدف‌گذاری شده است. بر این باورم علیرغم اشراف بر چالش‌های موجود و سختی مسیر بویژه تأمین منابع مالی مورد نیاز می‌توان با تکیه بر انسجام بخشی، هماهنگی در لایه‌های سیاستی، نهادی و حاکمیتی کشور با بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت مردمی سازی اقتصاد و توسعه و برون گرایی صادرات و واردات تنظیم بازار را تحقق بخشید.

وی گفت: برنامه هفتم پیشرفت در بخش صنعت، معدن و تجارت در مسیر اشتغال پایدار و بهبود معیشت مردم گامی مؤثر است. هدفگذاری ما برای وزارت صمت برای تحقق اسناد و چشم‌انداز پیش رو است. کسب جایگاه اول صنعتی به راحتی قابل دسترس نیست. در سطح منطقه رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری باید کرد.

اتابک با بیان اینکه توسعه اقتصادی باید با ورود به تکنولوژی‌های و عصر صنایع جدید برنامه‌ریزی شود، گفت: پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان یکی از اهداف مهم و برنامه‌هایی است که باید در وزارت صمت دنبال شود. مشارکت راهبردی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی باید دنبال شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت حوزه صمت کشور و چالش‌های پیش روی آن، اظهار داشت: از جمله این چالش‌ها پایین بودن سهم بهره وری، چالش تأمین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور است. مدتی است که میزان اصطکاک مان از سرمایه گذاری ناخالص داخلی بالاتر رفته است.

اتابک مشکلات تأمین پایدار انرژی، مشکلات ساختار نظام سیاست گذاری و بی ثباتی مقررات در محیط کسب و کار، غیر قابل پیش بینی بودن متغیرهای اقتصادی و عدم اجرای صحیح قانون در بخش‌های مختلف را از دیگر دلایل عدم چابکی وزارت صمت دانست

وی تصریح کرد: در بخش صنعت سیاست‌های پولی و مالی و ارزی در جهت توسعه کشور مشکلاتی ایجاد کرده که این مشکلات با همدلی و هماهنگی سازمان‌های ذیربط و نمایندگان مجلس برطرف خواهند شد.

اتابک در ادامه بیان کرد: رقابت پذیری پایین تولید، عدم اجرای صحیح قانون در برخی از واگذاری‌هایی که از صمت جدا شده‌اند و کمبود منابع از دیگر چالش‌های بخش صنعت است.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در بخش معدن، گفت: در این حوزه با محدودیت دسترسی به ابزار تولید، عدم امکان نظارت دقیق بر فعالیت‌ها، تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده پایین توسعه نامتوازن، عدم وجود نقشه راه و زنجیره ارزش معدنی مواجه هستیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه تجارت، عنوان کرد: در این بخش شاهد ضعف شبکه یکپارچه لجستیک، بی ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت‌های مواد اولیه و محصولات، ضعف در مدیریت تنظیم بازار، ضعف در ساماندهی حلقه‌های عرضه و ناکارآمدی نظام توزیع، گسست و ناهماهنگی میان سیاست گذاران بخشی و فرابخشی در احقاق حقوق ذی‌نفعان و مصرف‌کنندگان، سهم قابل توجه اقتصاد غیر رسمی و واردات به صورت قاچاق در بخش تجارت هستیم.

وی با اشاره به استراتژی وزارت صمت برای گذر از این چالش‌ها، ادامه داد: از جنبه برنامه‌های وزارت صمت ارتقا سهم بخش‌های صنعت معدن از ارزش افزوده کل اقتصاد با توسعه و تکمیل ارزش صنایع پیشران و صنایع معدنی و تمرکز بر اصول توسعه و حرکت از خام فروشی و تولیدات منبع محور به سمت محصولات ساخت محور، ارتقای رقابت پذیری صنعتی و تسهیل و بهبود فضای کسب و کار برای حضور سرمایه گذاران و فعالان تولیدی و تجاری است.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات یکی از تاثیرگذارترین موارد بر بخش معدن خواهد بود، گفت: فراهم آوری زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و مردمی بویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار به کاهش تصدی گری دولت منجر خواهد شد.

اتابک عنوان کرد: ما تنها ۵ درصد از مواد معدنی را از عمق استخراج می‌کنیم و ۹۵ درصد آن تحت الارضی است که این یک مشکل اساسی در معدن است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در بسیاری از جاها واحدهای تحقیق و توسعه‌مان بخاطر کمبود بودجه به حالت نیمه فعال و تعطیل درآمده‌اند و این امر مهم باید در وزارتخانه پیگیری شود.

اتابک در ادامه تصریح کرد: در دو سال گذشته صنایع دریا محور رها شده است. پتانسیل‌های بسیار خوبی در کشتی سازی و صنایع دریامحور در کشور وجود دارد که این پتانسیل‌ها کاملاً قابل فعال سازی است.

وی با اشاره به برنامه خود در حوزه اشتغال، افزود: سهم اشتغال تولیدی و صنعتی با هدفگذاری کاهش نرخ بیکاری و برنامه‌های عملیاتی هدفگذاری شده است. باید به بنگاه‌های کوچ و متوسط توجه کنیم و مشارکت مردمی را که برای جهش تولید پیش بینی شده برای این بنگاه‌ها پیاده کنیم که برای این کار برنامه کاملی داریم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: سرفصل برنامه‌های مدیریت بهینه واردات تدوین شده که شامل هماهنگی جهت اعمال نظام تعرفه‌ای کارآمد و مؤثر برای کالاهای وارداتی با هدف مواجهه عرضه و تقاضا و از طرف دیگر حمایت از اجرای قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل و پرهیز از اعمال مأموریت‌ها برای افزایش شفافیت می‌باشد. همچنین برای محصولاتی که در بازار قابلیت صادرات دارند برای توسعه صادرات و تقویت تراز تجاری از طریق افزایش صادرات غیرنفتی از جمله برنامه‌های وزارتخانه است.

وی افزود: توسعه بلوک‌های جدید صادراتی با ترکیب پایه کشوری و استانی و بازار هدف استفاده حداکثری از موافقت نامه‌ها و ترجیحاً از طریق اتحادیه‌ها با کشورهای همسایه استفاده حداکثری از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای که می‌تواند زمینه توسعه، تجارت را فراهم سازد. از جمله پیمان‌ها بریکس و شانگهای است.

اتابک عنوان کرد: در خصوص شهرک‌های صنعتی نیز برنامه ما تامین منابع مالی و تخصصی کردن شهرک‌ها در جهت تسریع در تامین زیرساخت‌ها و انرژی است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در جهان امروز تنها چیزی که تغییر نمی‌کند خود تغییر است، لذا برنامه‌ریزی همواره و ناچارا بسته به شرایط باید بروزرسانی شود. ممکن است تغییراتی نیز در آن اعمال شود که قطعاً در این خصوص نیاز به یاری، همفکری و نظرات خیرخواهانه نمایندگان وجود دارد.

اتابک بیان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول عمر ۴۶ ساله پربرکت خود دستاوردهای درخشانی داشته است و با وجود همه دشمنی‌ها، کارشکنی‌ها و شرارت‌ها ملت غیور ایران توانست پیشرفت و توانمند سازی بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی، اعم از صنعت، معدن، تجارت و سایر بخش‌ها را به دست آورد و به رشد و ارتقای افتخارآفرین نائل گردد.

وی ادامه داد: لازمه تداوم و پیشرفت در گام دوم انقلاب مدیریت بهینه منابع و شناسایی فرصت‌ها است.

اتابک با بیان اینکه دشمنان برای تحریم توان داخلی ما را نشانه گرفته‌اند که البته باید توان داخلی را ارتقا داد، تاکید کرد: شناسایی فرصت‌ها و عملکرد هوشمندانه برای تهدیدها با تکیه بر توان داخل به‌ویژه در صنایع ما را به طرف اهداف عالیه نظام سوق خواهد داد.

وی در مرود انتقادها بخاطر عدم اشراف به سیاست گذاری ها در حوزه صمت، عنوان کرد: بنده ۱۶۵ شرکت را اداره کرده و به حالت مطلوب رسانده ام، همچنین مدیر عامل هلدینگ بودم. با وجود اینکه در وزارت صمت فعالیتی نداشتم اما طی این سال‌ها با بخش‌های مختلف آن در ارتباط بودم و شناخت کافی از تمام اقدامات، فعالیت‌ها و حتی مشکلات و پیچ و خم‌های آن دارم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: ما در بخش معدن با مشکلات بسیاری مواجه هستیم که لازم است این مشکلات شناسایی شود و برنامه‌های مدونی برای حل مشکلات داریم.

اتابک در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم برگرداندن اعتبار و ارتقای شخصیت به معدن و معدن‌داری از اکتشاف و استخراج تا فرآوری مواد خام برای معادن کشور را بتوانیم فراهم کنم.

 

نظر شما