شناسهٔ خبر: 68274502 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

اهمیت بازاریابی الکترونیک در رونق صنعت گردشگری

محمدعلی علی نژاد

استفاده گسترده از اینترنت برای تجارت و مسافرت در کشورهای توسعه یافته مشخصا از سال ۱۹۹۹ در اروپا با ۱۷ میلیون سفر خارجی از طریق اینترنت به طور جدی به صحنه رقابت‌های تجاری جهان گردشگری وارد شد که از این میان هماهنگی و رزرو سفر ۴ میلیون نفر از طریق اینترنت انجام شد.

صاحب‌خبر -

سعید برزگر کارشناس گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در یادداشتی نوشت: رشد و توسعه گردشگری الکترونیک در سال‌های اخیر بسیار سریع‌تر از سایر کسب و کارهای الکترونیکی بوده است به حدی که طبق گزارش‌های جهانی، بیش از نیمی از مجموع فعالیت‌های انجام شده در بخش تجارت الکترونیک تنها به بخش گردشگری اختصاص داشته است. صرفه‌ جویی در وقت و نبود محدودیت‌ های مکانی و زمانی و کاهش هزینه‌ها از جمله مزایای استفاده از فناوری گردشگری الکترونیک است.

 درحال حاضر بخش هایی که در گردشگری الکترونیک بیشترین نقش را دارند شامل تکنیک‌های خرید آنلاین، تکنیک‌های بازاریابی آنلاین، استراتژی‌های بازاریابی با موبایل، سیستم‌های درخواست رزرو آنلاین در هتل‌ها، بازاریابی با کمک ویدئو آنلاین، تجارت آنلاین در هتل‌ها و رستوران هاست که سبب گسترش فعالیت کمپانی‌های تجارت الکترونیک و افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه و گسترش افق های تجارت و سفرالکترونیک است.

امروزه گسترش این تکنولوژی در تمام مقاصد گردشگری به سطحی رسیده است که بی‌توجهی به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، جوامعی را که قادر به پذیرش توسعه نبوده و از لحاظ فناوری عقب افتاده‌اند، با چالش‌های جدی در بازار صنعت گردشگری روبرو می‌سازد زیرا مشتریان اصلی آنها یعنی کشورهای پیشرفته به‌صورت گسترده‌ای از اینترنت برای تجارت و مسافرت استفاده می‌کنند و به همین ترتیب درصد بالایی از جمعیت آن کشور نیز با اینترنت آشنا و متصل‌اند. اما عدم حضور در این بستر بزرگ اطلاعاتی درشرایط کنونی خطری جدی برای بازاریابی و توریسم کشورهایی است که هنوز قادر به تقویت زیرساخت‌های صنعت گردشگری الکترونیک خود نشده‌اند زیرا فقدان این امکانات و خدمات ارتباطی در دنیای کنونی به معنی دیده نشدن مقاصد تجاری و گردشگری آن کشور از سوی بخش بزرگی از متقاضیان بازار توریسم در کشورهای ثروتمند خارجی است.

اما صرف نظر از کشورهای توسعه یافته، توریسم و بازاریابی الکترونیک درکشورهای در حال توسعه و آسیایی ازجمله درکشورهای همسایه نیز جایگاهی شایسته و کاربردی یافته است. این کشورها هم اکنون با بررسی شرایط جهانی و با سرمایه‌گذاری های کلان در حال بهره‌برداری و توسعه‌ سریع فن‌آوریها در ساختار گردشگری خود هستند.

توسعه طرح بازاریابی الکترونیک و مدیریت اطلاعات متقاضیان و مشتریان، ارتقای فروش الکترونیکی، کاربرد بنرهای تبلیغاتی و موتورهای جستجوگر تبلیغاتی، کار و ارتباط با آژانس‌های آنلاین خارجی، استراتژی‌های توزیع الکترونیکی خدمات به مسافران، شناخت و درک توریست جدید، توسعه استراتژی وراه اندازی وب سایت‌های جدید و قدرتمند برای تشویق توریست‌ها به اقدام آنلاین خرید محصولات و خدمات گردشگری، بازاریابی با ایمیل، بازاریابی با موبایل و بازاریابی محتوا از موضوعات مرتبط با تجارت و تکنیک های بازاریابی الکترونیک است که برای توسعه گردشگری باید بدان توجه کرد.

در ایران فعالیت در عرصه توریسم الکترونیک اندک و محدود است چرا که علاوه به مشکل زیرساخت الکترونیکی و محدودیت‌های اتصال به شبکه‌های بین المللی، برنامه مدونی برای توسعه گردشگری الکترونیک تدوین نشده است و حمایت لازم از کسب و کارهای گردشگری الکترونیک توسط متولیان گردشگری انجام نمی شود.

در حال حاضر بسیاری از سایتهای اینترنتی فعال در زمینه توریسم و ایرانگردی از نظر اطلاع رسانی و امکانات به‌هیچ عنوان پاسخگوی نیاز و سلیقه گردشگران به‌خصوص گردشگران خارجی نیستند.

با وجود ظهور و توسعه استارت‌آپ‌های فناورانه گردشگری در ایران در سال اخیر که توانسته‌اند خدمات و محصولات گردشگری را در سطح گسترده‌ای از طریق شبکه‌های آنلاین به فروش برسانند اما سیستم گردشگری الکترونیک از جمله رزرواسیون مراکز اقامتی و حمل و نقل گردشگری در بازاریابی توریسم الکترونیک است، در حال حاضر از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

کسب و کارهای حوزه گردشگری و نیز سازمان‌های مدیریت مقاصد گردشگری (DMO)‌ها در ایران یعنی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که وظیفه برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مدیریت و بازاریابی مقاصد گردشگری را بر عهد دارند باید به این مهم توجه نمایند که بازاریابی الکترونیک امروزه یک عملکرد مجزا و منحصر به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و فروش محصولات و خدمات گردشگری نیست، بلکه فرآیندی مدیریتی برای اداره کردن روابط موجود میان سازمان و مشتریان (گردشگران) در بازارهای داخلی و خارجی است که نیازمند استفاده از تکنیک‌ها و فناوری‌های بازاریابی هدفمند دیجیتال با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه است.

انتهای پیام/

نظر شما