شناسهٔ خبر: 68273974 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

تبدیل جشنواره «تجربه» به آزمایشگاهی برای دانشجویان تئاتری

فریبرز دارایی

دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر «تجربه» با اشاره به بخش‌های مختلف این دوره بر رویکرد جشنواره در راستای تشکیل گروه‌های تئاتر دانشجویی و توجه به تحول رابطه میان اجراگر با تماشاگران تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

پویا جعفری‌نور دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر «تجربه» درباره روند انتشار فراخوان و بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره، به خبرنگار مهر گفت: یکم مرداد فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر «تجربه» منتشر شد. این دوره از جشنواره دارای ۴ بخش است. بخش صحنه‌ای جشنواره شامل بخش «اجراهای کوتاه» است که در ۲ بخش «آزاد» و «رپرتوآر شکسپیر» با رویکرد مانیفست اجراهای چمدانی برگزار می‌شود. رپرتوآر آثار شکسپیر بستری است برای ایده‌هایی که از زندگی شخصی خود هنرمندان شکل می‌گیرد.

وی یادآور شد: در دهه ۶۰ و دوران شکل‌گیری جشنواره، عنوان این رویداد «جشنواره نمایش‌های کوتاه» بود. با بخش «اجراهای کوتاه» هدف‌مان به نوعی بازگشت به گذشته و شناساندن هویت شکل‌گیری این جشنواره است که البته با رویکردهای امروزی به آن نگاه می‌شود.

جعفری‌نور با اشاره به بخش «تجربی» جشنواره، توضیح داد: بخش «تجربی» را با رویکرد تمرین‌اجرا برگزار می‌کنیم. چندین سال است مهمترین جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده و با نسلی از دانشجویان مواجه هستیم که تجربه هیچ مواجه تئاتری شایسته‌ای را ندارند یا اگر هم دارند خیلی محدود است. کاری که جشنواره تئاتر «تجربه» می‌تواند انجام دهد فراهم‌کردن امکان تشکیل گروه‌های تئاتری دانشجویی و رسیدن به رویکردهایی است که در تمرین و تولیدکردن اثر باید داشته باشند. بخش تمرین‌اجرا به صورت کارگاهی برگزار می‌شود.

دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر «تجربه» تأکید کرد: اگر جشنواره به اساسنامه خود پایبند باشد باید به کارهای تجربی بها دهد. نقطه کلیدی برای رسیدن به اجراهایی در مسیر تئاتر آلترناتیو این است که دست روی تحول ارتباط میان اجراگر با تماشاگران بگذاریم. گروه‌های دانشجویی برای رسیدن به پاسخ و رویکردهای خود در این خصوص باید بعد از تشکیل‌شدن گروه به پلاتوهای تمرین بروند و با راهنمایی مشاورانی که تعیین شده‌اند روند خود را طی کنند. سعی‌مان بر این است بعد از اختتامیه جشنواره شرایط را برای اجرای آثار گروه‌های تمرین‌اجرا در سالن‌های تئاتری فراهم کنیم.

وی با اشاره به بخش «پژوهش» به عنوان یکی دیگر از بخش‌های جشنواره بیست و دوم تئاتر «تجربه»، گفت: از دانشجویان برای حضور در این بخش درخواست ارسال مقاله و جستار کرده‌ایم تا آثار برگزیده را در قالب ویژه‌نامه‌ای با همکاری مرکز تئاتر تجربی دانشگاه تهران منتشر کنیم. در بخش «پژوهش» تعدادی مخاطبان ویژه هم انتخاب می‌شوند تا در فضای آزمایشگاهی تمرین‌اجرا حضور پیدا کرده و از تمرین‌اجرای گروه‌ها گزارش تهیه کنند. این گزارش‌ها هم به گروه‌ها ارائه و هم در قالب بولتن جشنواره منتشر می‌شوند.

جعفری‌نور درباره دیگر بخش درنظر گرفته شده در این دوره جشنواره تئاتر «تجربه»، افزود: در این دوره بخش نمایشنامه‌نویسی را هم داریم که تحت کارگاه‌های حضوری و آنلاین درام‌نویسی و متن‌اجرا برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره بیست و دوم تئاتر «تجربه» درباره وضعیت بودجه این دوره از جشنواره، تصریح کرد: متأسفانه چند دوره‌ای است که جشنواره ردیف بودجه مصوبی را که در دانشگاه تهران داشت، دریافت نکرده است. امسال هم مسیر سختی است که بودجه را از دانشگاه تأمین کنیم ولی در تلاش و رایزنی با دانشگاه تهران هستیم که حداقل بخشی از بودجه را دریافت و باقی را از طریق حامیان خصوصی تأمین کنیم. تحت نظر مدیریت فعلی پردیس هنرهای زیبا و همچنین دانشگاه تهران بسیار امیدواریم که اتفاق خوبی درباره وضعیت بودجه جشنواره رخ دهد و از این رویداد تئاتری حمایت شود.

وی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به پایان مهلت فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر «تجربه» در یک شهریور، درباره زمان برگزاری این دوره جشنواره گفت: نشست‌های عمومی و تخصصی جشنواره از آبان سال جاری شروع می‌شود و در نیمه آذر و طبق صحبت‌هایی که با مدیریت مرکز تئاتر مولوی داشتیم اجراهای صحنه‌ای، کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی و جلسات نهایی تمرین‌اجرا در یک هفته برگزار خواهد شد.

نظر شما