شناسهٔ خبر: 68272353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رییس شورای شهر:

قانون هوای پاک در اصفهان نتیجه‌بخش نبوده است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اجرای قانون هوای پاک در اصفهان نتیجه‌بخش نبوده و پس از تصویب آن، روزهای آلوده در این کلانشهر افزایش یافته است. محمد نورصالحی روز یکشنبه در صد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این قانون سال ۱۳۹۶ با عنوان «هوای پاک» تصویب شد اما افزایش آلودگی در این خطه نشان داد که قانون مذکور حداقل برای اصفهان نتیجه‌بخش نبوده است.

صاحب‌خبر -

وی با اشاره به کم بودن عوارض آلایندگی در اصفهان ادامه داد: انتظار داریم صنایع در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان پیشقدم شوند و وسایل نقلیه و حمل و نقل کارکنان خود را برقی کنند زیرا روزانه صدها و حتی هزاران دستگاه‌ اتوبوس آلاینده کارکنان صنایع را جابه‌جا می‌کنند که این کار آلودگی‌ هوا را تشدید می‌کند. رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طبق آمار موجود، اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور است زیرا حجم تردد و مصرف سوخت در آن بالاست. نورصالحی با بیان اینکه استان اصفهان حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی و صنعتی، ۷۰۰ معدن فعال، ۲ هزار واحد سنگبری فعال، پنج ناحیه بزرگ تولید آجر، ۱۰ درصد واحدهای صنعتی بزرگ کشور و ۷۷ شهرک صنعتی دارد، افزود: حدود ۷۰ درصد آنها در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارند اما این منطقه فقط هشت درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهد. وی با اشاره به آلودگی ناشی تردد بیش از یک میلیون خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکت در شهر اصفهان، بیان کرد: افزایش قیمت وسائل نقلیه عمومی موجب افزایش مشکلات شده است زیرا خودروها و موتورها کمتر نوسازی می‌شود.

رییس شورای اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه بخشی از آلودگی هوای این شهر به ریزگردهای نواحی کویری شرق مربوط می‌شود، اضافه کرد: پیش از این تذکرهای لازم درباره خشکی این منطقه و تبعات ریزگردهای حاصل از آن مطرح شده بود.

وی همچنین به استقرار نیروهای خدمات شهری اصفهان در مرز چذابه اشاره کرد و گفت: نظافت حدود ۳۵ درصد از عرصه این منطقه مرزی در اختیار نیروهای خدمات شهری اصفهان است و حدود ۵۰۰ نفر از داوطلبان از جمله مدیران، کارمندان، کارشناسان و کارگران شهرداری اصفهان خدمات‌رسانی می‌کنند. نورصالحی اضافه کرد: ماشین‌آلات مورد نیاز موکب‌ها مانند جرثقیل، خدمات آتش نشانی و کامیون نیز توسط شهرداری اصفهان فراهم شده است و فرهنگ‌سازی مدیریت پسماند انجام می‌شود.

تخصیص پنج درصد عوارض شهرداری اصفهان به ستاد اربعین

در این نشست تخصیص پنج درصد سهم عوارض شهرداری اصفهان به خدمات ستاد اربعین زائران امام حسین (ع) و نیز شرکت‌های مسافربری و رانندگان اتوبوس برون‌شهری در قالب طرح دو فوریتی به تصویب رسید. مدیرعامل سازمان‌ پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان گفت: یکی از دغدغه‌های رانندگان و شرکت‌های مسافری، مساله حمایت و تأمین مالی در سفرهای اربعین بود که برای رفاه حال زائران و رانندگان این تصمیم گرفته شد. ابوالفضل توکلی افزود: این مصوبه برای هزینه‌کرد و کمک به زائران کربلا و ویژه ناوگان حمل‌ و نقل برون‌شهری در مسیر مرز مهران، خسروی، شلمچه و چذابه اجرا می‌شود. گفتنی است  کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و با چالش‌های محیط زیستی، کمبود آب، خشکسالی، فرونشست و آلودگی هوا مواجه است. اصفهانی‌ها در تابستان جاری در برخی روزها هوای ناسالم و آلوده را تجربه کردند به نحوی که معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا توصیه‌هایی را به‌منظور کاهش اثر ناشی از آلاینده‌های هوا بر سلامت جامعه، ارائه کرد.

 

نظر شما