شناسهٔ خبر: 68269233 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

چراغ‌های سبز و قرمز ۳ نماینده مجلس به وزیر پیشنهادی صمت

ايسنا : نمایندگان آبادان و خرمشهر در مجلس با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت موافقت کرده و نماینده نماینده مردم تهران با برنامه‌های این وزیر پیشنهادی مخالفت کرد.

صاحب‌خبر -

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: آقای پزشکیان در مناظرات فرمودند از کارشناسان استفاده می‌کنند اما آقای اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم چراکه ایشان یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های سمت استانی نیز حضور نداشتند و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد بلکه صرفاً در بخش سیمان سابقه بنگاهداری داشته است؛ اگر ایشون خیلی کارآمد است آقای پزشکیان ایشان را به عنوان رئیس ایمیدرو به‌عنوان یکس از معاونت‌های وزارت صمت قرار دهند.

وی افزود: امروز ده‌ها میلیارد دلار در سال تخصیص ارز به صنعت و حوزه تجارت داریم و چالش وزارت سمت فراسازمانی است و وزیر صمت نباید در روز نخست فعالیت خود تازه با چالش‌های این حوزه آشنا شود. وزیر یا خودش یا نماینده‌اش در بیش از ۴۵ ستاد و شورای عالی عضو است. امروز صنعتگر ما مجاهد فی سبیل الله هستند؛ چرا که در شرایط فعلی مجاهدت می‌کند که تولید را رها نمی‌کند هزاران مشکلات و مقررات بر سر راه او می‌گذاریم. مسئله خودرو مسئله فراصنعتی و چالشی است که با ۱۰ دستگاه سیاستگذار و مقررات گذار طرف هستیم اما آقایی که هنوز یک روز در این حوزه کار نکرده است، تازه می‌خواهد با این حوزه آشنا شود؛ آیا در این وزارتخانه عریض و طویل هیچ فرد دیگری نبود که به این حوزه‌ها آشنا باشد؟

این نماینده مجلس عنوان کرد: من نگران هستم که صرفاً بگوییم ایشان فرد سالمی بوده و به او رای دهیم، اما ایشان وزیر پوششی شود و وزیر اصلی کسی دیگری باشد و تصمیمات را آنها بگیرند و سازمان‌های متعدد ذیل وزارتخانه را آنها مدیریت کنند. در برنامه هفتم یک فصل برای صنعت تعیین شده است و تکالیف جدی در این زمینه وجود دارد و وزیر پیشنهادی نخواهد توانست آنها را اجرایی کند.

جلیل مختار در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) به عنوان موافق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز داریم که اتابک نشان داده مدیر شایسته ای برای این مسئولیت است.

وی افزود: برای وزرات صمت به وزیری با کارنامه و برنامه مناسب و دارای اراده و توان لازم برای تحقق برنامه هایش نیاز داریم؛ مدیری که اهل صنعت و آشنا به حوزه های معدن و تجارت باشد که این ویژگی‌ها را آقای اتابک دارد.

مختار با تشکر از رییس جمهور برای معرفی اتابک گفت: اتابک از بهترین مدیران صنعتی بوده که با رای ما می تواند به یکی از بهترین وزیران کشور تبدیل شود.

وی اظهار کرد: آقای اتابک می تواند ارتباط موثر بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت برقرار کند. او در حوزه تجارت شناخت خوبی نسبت به بازارهای صادراتی دارد و می‌تواند در راستای بتقویت و توسعه تجارت کمک کند.

به گفته وی، وزیر پیشنهادی صمت به اصول مذاکره و امور بین الملل شناخت کافی دارد و می‌تواند در عرصه خودرو، فولاد و مس به عنوان مدیر تحول گر نقش ایفا کند.

مصطفی مطورزاده در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) به عنوان موافق سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ملت ایران آقای پزشکیان شخصیتی اندیشمند، شجاع، مومن و پیرو امیرالمونین را به عنوان رییس جمهور انتخاب کردند؛ او نیز به وعده اش در معرفی کابینه عمل کرد و از همه گرایش ها و سلایق بهره گرفت.

وی با بیان اینکه رییس جمهور با معرفی کابینه، وفاق و همگرایی و وحدت ملی را تقویت کرد افزود: آقای اتابک وزیر پیشنهادی صمت از بزرگ‌ترین شخصیت‌ها و فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت است.

این نماینده مجلس با اشاره به سوابق علمی و مدیریتی وزیر پیشنهادی صمت، بیان کرد: ایراد برخی دوستان به آقای اتابک این است که در دولت ها نبوده که اتفاقا این از نقاط قوت او است. 

مطورزاده افزود: آقای اتابک محصول دیوان سالاری پیچیده اداری ما نیست بلکه عالمی است که خوب فکر و عمل می کند. او مگاپروژه ها را اجرایی کرده و صنعت سیمان را به خودکفایی رساند و تکنولوژی و فناوری صنعت فولاد را در کشور ملی کرد که امروز در تولید فولاد جز سرآمدها هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت معدن در کشور اظهار کرد: تاکنون به خاطر یکسری روابط نامناسب از این ثروت به خوبی استفاده نشده و توزیع صنایع در کشور ناعادلانه است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اتابک تمام مناسبات تجاری را بلد است، افزود: وزیر پیشنهادی روان سازی تجارت و جلوگیری از مفاسد در این عرصه را بگیرد؛ باید در تجارت هدفمند عمل کرد و مناطق مرزی به نکاه مثبت و مبادلات مرزی نیاز دارد؛ چرا باید کولبر و بنزین فروش در بلوچستان داشته باشیم؟

وی در پایان با  اظهار کرد: مناسبات تجاری را در مرزها تقویت کنید تا در کمال آسایش و آرامش زندگی کنیم.

نظر شما