شناسهٔ خبر: 68258161 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

قیمت طلا در ۲ سناریو/ مرز مهم قیمت سکه کجاست؟/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۹ مرداد 1403

اقتصادنیوز:‌ برخی از معامله‌گران فنی بر این باورند که لیدر بازار، قیمت سکه حواله است که اگر قیمت سکه حواله از مرز 43 میلیون 600 هزار تومان پر قدرت عبور کند در بازار طلا و سکه برگشت روند اتفاق می‌افتد.

صاحب‌خبر -
 عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه امروز را در حالی آغاز می‌کند که قیمت‌ها در روز گذشته نتوانستند در کانال پایین تثبیت شوند و قیمت طلا به کانال 15 میلیون برگشت و قیمت سکه نیز با سرک کشی به کانال 40 میلیون، دوباره مسیر کانال 41 میلیون تومان را در پیش گرفت. بازار ارز نیز در روز یکشنبه از کف برگشت و وارد کانال 58 هزار تومان شد.

در دو روز ابتدایی هفته که بازار جهانی در تعطیلات به سر می‌برد متغیر اصلی نوسان بازار طلا و سکه، قیمت دلار بود. در روز شنبه قیمت دلار در نبود قیمت انس طلا، با کاهش کانال 58 هزار تومان را از دست داد و تا 57 هزار و 800 تومان پایین رفت. با این کاهش بازار ارز در ابتدای هفته، قیمت طلای آبشده کانال 15 میلیون را از دست داد و قیمت سکه به کف کانال 41 میلیون رسید. در بازار یکشنبه با این حال که در نیمه اول قیمت‌ ارز و سکه بر مدار نزول بودند و کف جدیدی را به ثبت رساندند؛ اما در نیمه دوم، قیمت دلار و سکه از کف برگشتند.

قیمت سکه روز یکشنبه را با گپ منفی در 40 میلیون و 900 هزار تومان شروع کرد و در ادامه با افزایش دوباره وارد کانال 41 میلیون شد و با افزایش 700 هزار تومانی در 41 میلیون و 600 هزار تومان بسته شد. حباب سکه امامی که در ابتدای هفته در پایین ترین میزان خود و در 16 درصد قرار داشت؛ با افزایش قیمت سکه یک درصد رشد کرد. قیمت سکه حواله از ابتدای هفته که بازار ارز و سکه رو به نزول رفتند، کانال 43 میلیون را حفظ کرد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، گروهی از معامله‌گران این بازار را لیدر افزایش قیمت‌ها دانستند. البته برخی دیگر از تحلیلگران دلیل افزایش بازار ارز و سکه را اشباع فروش شکل گرفته در چارت اعلام کردند. این دسته در روز شنبه با توجه به اشباع فروش هشدار دادند امکان اصلاح کاهش در بازار وجود دارد. اما گروهی دیگر از تحلیلگران با توجه به بالا رفتن ارزش ذاتی طلا و سکه به دلیل رکوردزنی قیمت انس، از روز شنبه معتقد بودند که در نرخ‌های فعلی خریدار وارد بازار می‌شود. 

قیمت طلای آبشده که از روز پنجشنبه هفته گذشته سعی در از دست دادن کانال 15 میلیون داشت، در تثبیت کانال 14 میلیون ناکام ماند. قیمت طلای آبشده روز یکشنبه را در کف 15 میلیون شروع کرد و در نیمه اول با کاهش تا پله نهم کانال 14 میلیون پایین رفت. اما در نیمه دوم با بازگشت قیمت‌ها، بازار طلا نیز بر مدار افزایش قرار گرفت و در 15 میلیون و 129 هزار تومان به کار خود پایان داد. قیمت طلای آبشده در معاملات پشت خطی با این حال که بالاتر از نرخ بسته شده روزانه رفت. اما در ورود به پله دوم کانال 15 میلیون ناکام بود. از جمله نکات جالب توجه بازار طلا و سکه در روز یکشنبه، حضور خریدار در روز مصادف با 13 صفر بود. برخی از خریداران مدعی بودند خرید طلا در این روز خوش یمن است و تحرکات خریدی در بازار به این نگاه خرافاتی وجود داشت.

در روز دوشنبه با بازگشایی بازارهای جهانی، بازار طلا و سکه دوباره میزبان قیمت انس طلا خواهد بود. قیمت انس طلا در هفته گذشته با ثبت 2508 دلار رکورد جدیدی را ثبت کرد. به گزارش اقتصادنیوز، برخی از تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه قیمت انس در روز جمعه نوسانی به پایان رسید و وارد 2500 دلار شد؛ در روز دوشنبه می‌تواند به هیجان خود ادامه دهد و اعداد جدید ثبت کند. اما برخی معتقدند نوسان افزایشی انس در این هفته قلابی برای خریداران است و در ادامه هفته خریداران ضرر خواهند کرد. 

اگر قیمت انس طلا امروز به نوسان افزایشی خود ادامه دهد و قیمت دلار در محدوده فعلی باشد؛ بازار طلا و سکه نیز همراه با انس پا به روند صعود می‌گذارد. اما اگر با نوسان افزایشی انس طلا، دوباره قیمت دلار حرکت الاکلنگی بزند و به سمت نزول برود؛ توان صعود در بازار طلا و سکه پایین خواهد بود. اما اگر قیمت انس طلا از ابتدای بازگشایی بازارهای جهانی کاهشی باشد احتمال کاهش بازار طلا و سکه فراهم خواهد شد.

از لحاظ تکنیکال مرز حمایتی مهم سکه در حوالی 40 میلیون و 900 هزار تومان قرار دارد و اگر نرخ به سمت نزول برود می‌تواند در این نقطه واکنش قیمتی رخ دهد. اگر قیمت سکه امروز بالای 41 میلیون و 600 هزار تومان تثبیت دهد می‌تواند به سمت کانال بالاتر قدم بگذارد. مرز مقاومت طلای آبشده نیز در محدوده 15 میلیون و 210 هزار تومان تا 15 میلیون و 280 هزار تومان قرار دارد؛ تا زمانیکه قیمت بالای این محدوده تثبیت ندهد گارد بازار به سمت نزول خواهد بود. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، برخی از معامله‌گران فنی بر این باورند که لیدر بازار، قیمت سکه حواله است که اگر قیمت سکه حواله از مرز 43 میلیون 600 هزار تومان پر قدرت عبور کند در بازار طلا و سکه برگشت روند اتفاق می‌افتد. 

به عقیده معامله‌گران با خبرهای آتش بس در غزه، ریسک سیاسی منطقه در بازار تعدیل شده است اما اگر مذاکرات آتش‌بس با شکست مواجه شود می‌تواند به بازار هیجان دهد و قیمت‌ها نوسانی دنبال شود.

در روز یکشنبه بازار میزبان چهل و چهارمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله بود که در آن ۱۵۲ کیلوگرم شمش با عیار ۹۹۵ در هزار و با میانگین قیمت چهار میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد. تا امروز بیش از ۸.۳ تن شمش طلا در مرکز مبادله به فروش رسیده است.

نظر شما