شناسهٔ خبر: 68257219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

در سومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی؛

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی / موافقان و مخالفان چه گفتند؟ + فیلم

با اعلام محمدباقر قالیباف، پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد.

صاحب‌خبر -

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح دوشنبه آغاز شد.

در چهار جلسه پیشین نمایندگان ملت، صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی شده است.

آغاز پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

دقایقی پیش و با اعلام محمدباقر قالیباف، جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار مهر، سمیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

وی اعلام کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوابق و برنامه‌های نوری قزلجه، وی را حائز صلاحیت لازم برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دانستند.

 ذاکر، مخالف وزیر پیشنهادیِ کشاورزی: برنامه‌های شما را دیدم، با درد کشاورز ناآشنا هستید 

شما فرمودید اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌وری اما نگفتید بازار کشاورزی را چگونه باید به بهره‌وری رساند؟

آیا این مطلب به معنای حذف کردن ارز نیمایی است؟ روش شما چیست؟

امروز کشاورز کار می‌کند اما در آخر درآمد روزانه را نمی‌تواند پیدا کند اینها را باید توضیح دهید.

بخشایش، مخالف وزیر پیشنهادیِ کشاورزی: امیدواریم آقای نوری قزلجه به سرنوشت چای دبش دچار نشود

امیدوارم در سنوات آتی اعتبار مولا علی نزد مردم ایران به‌واسطۀ استفادۀ زیاد آقای پزشکیان از نام و کلام امام علی خدشه‌دار نشود.

مصطفوی: نوری قزلجه مدیری پاکدست و جهادی و مرتبط‌ترین وزیر به حوزه کشاورزی است

موفق وزیر پیشنهادی کشاورزی:نوری قزلجه سه دوره نماینده مجلس شورای اسلامی و یک دوره معاون اجرایی مجلس بوده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مرتبط‌ترین وزیر کابینه چهاردهم است؛ ایشان مسئولیت مرتبط از کارشناسی تا همترازی وزیر را در کارنامه خود دارد.

نوری قزلجه به سلامت و پاکدستی و اقتدار در مدیریت شهره است. وی روستازاده و کشاورز زاده است و از سوی دیگر تحصیلاتشان تا عالی‌ترین درجه در زمینه مرتبط با کشاورزی است.

قزلجه در برنامه خود سند امنیت غذایی را مدنظر قرار داده و برنامه ایشان در راستای تامین امنیت غذایی در ابعاد خوداتکایی، ارتقای عوامل تولید، توجه به آموزش و بهره‌وری کشاورزی، توجه به توسعه اقتصادی جوامع روستایی، توجه به نخبگان و شایسته گزینی، حل مشکلات پرداخت وجوه گندم، رفع تداخل اراضی کشاورزی و اراضی ملی و ... است.

محمد سبزی: نوری قزلجه کشاورز و کشاورز‌زاده است و درد کشاورز را می‌فهمد

محمد سبزی ، موافق برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:ما باید صلاحیت آقای نوری را براساس شاخص‌ها بسنجیم، شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری در ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ بیان فرمودند و فرمودند هم رئیس جمهور اینها را رعایت کند و هم مجلس، ما براساس شاخص‌ها وزرا را ارزیابی می‌کنیم 

اولین شاخصی که رهبری بیان فرمودند این بود که امین باشد، حضرت علی (ع) فرمودند این وزارت و این مسئولیت ‌طعمه نیست این امانتی است بر گردن تو و باید پاسخگو باشی و امانتدار خوبی باشی، با شناختی که طی ۴ سال گذشته از همکاری عزیزانمان درکمیسیون کشاورزی داریم، انسان امینی است

وقتی به سابقه آقای نوری نگاه می‌کنیم می‌بینیم سه دوره در مجلس و هر سه دوره در کمیسیون کشاورزی نقش فعالی داشته، یک دوره معاون اجرایی در مجلس بوده، جانشین قائم مقام وزیر و مشاور وزارتخانه بوده 

اینطور نبوده که فقط مدرک بگیرد و برود پشت میز بنشیند، ایشان کشاورزی و کشاورز‌زاده است درد کشاورز را می‌فهمد و با گوشت و پوست خودش مشکلات را لمس کرده، رشته تخصصی وی کشاورزی بوده و تجربه خوبی دارد، مسئولیت‌های استانی و کشوری داشته است.

اسماعیل کوثری: تشکیل دولت وفاق یک سیاست بجا و قابل قبول است

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:در وزارتخانه تصمیمات کلان باید گرفته شود، آقای نوری تنها در سطح شهرستان و استان مسئولیت داشته‌اند

به خاطر قراردادهایی که در وزارت کشاورزی بسته می‌شود اگر آشنایی نداشته باشیم گرفتار می‌شویم. 

آقای نوری شما با رای نمایندگان انتخاب می‌شوید اما یادآوری می‌کنم مسئولیت وزارت ساده نیست تا دچار مشکل چای دبش نشوید.

برای مرغ آرین و اصلاح اراضی چه برنامه‌ای دارید؟

رحمت الله نوروزی: با ارز ترجیحی و سلطان واردات چه کار می‌خواهید کنید؟

مخالف برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:امنیت غذایی بارها مورد تایید مسئولین نظام بوده است، از جمله چالش های حوزه کشاورزی، ناپایداری منابع کشاورزی، عدم تعادل سفره های آب زیرزمینی، ناهماهنگی برنامه های آب و کشاورزی، بالا بودن هزینه های تولید، عدم کفایت سرمایه گذاری، تغییرات اقلیم و آب و هوایی، نارسایی زنجیره تامین و عدم تکنولوژی مناسب است که باید برای آن برنامه داشت.

کارمندان وزارت کشاورزی درآمد خوبی ندارند و ناراضی هستند و انگیزه ای برای کار ندارند، برنامه شما برای این اقدام چیست؟

حذف ارز ۴۲۰۰ برای کشاورزان مشکل به وجود آورده است، این مشکل را چگونه می خواهید حل کنید؟ پول گندم کاران را چگونه می‌خواهید پرداخت کنید؟ ۱۶۲ همت پول کشاورزان را هفته گذشته با تاخیر زیاد دادند در صورتی که ۲۰۰ درصد قیمت کود افزایش پیدا کرده است.

 با سلطان واردات چه برخوردی می‌خواهید کنید؟ اگر می خواهید مشکلات کشاورزی را حل کنید باید تمام دولت وارد کار شود، در غیر این صورت به نتیجه نخواهد رسید.

 بیات: رفع مشکلات بخش کشاورزی نیازمند همکاری همه دولت/ نوری قزلجه به مشکلات کشاورزان و روستاییان واقف است

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:نوری قزلجه در رشته کشاورزی تحصیل کرده و با مشکلات روستا آشناست؛ به سیاست ها و قوانین بخش کشاورزی و حوزه روستایی و عشایری اشراف دارد و قانون رفع تداخل اراضی ملی و منابع طبیعی به طراحی نوری قزلجه به تصویب مجلس رسید؛ ضمن اینکه در وزارت جهاد کشاورزی از کارشناس فعالیت کرده و به تدریج پله های ترقی را طی کرده است

نوری قزلجه امکان تعامل بالا با نمایندگان مجلس و رفع مشکلات حوزه های انتخابیه آنها را دارد؛ وی برنامه محور بوده و نسبت به محیط زیست نگرش مثبت دارد؛ طرفدار خودکفایی پایدار در تولید محصولات کشاورزی و میان کارکنان وزارت جهاد محبوب است

عضو تأثیرگذار در تهیه و تدوین برنامه هفتم بوده و با نقاط ضعف و قوت آن آشناست؛ نوری قزلجه پاکدست است؛ مشکلاتی در بخش کشاورزی داریم که با رأی بالای نمایندگان به نوری قزلجه رفع می شود

مشکلاتی چون خرید تضمینی گندم، تأمین کود و سم، قطعی برق های ۳ و ۶ ساعته کشاورزان، کاهش سهمیه آب کشاورزان در هنگام تهدید پروانه های بهره برداری و ... را در بخش کشاورزی داریم؛ مسائل واردات و صادرات محصولات، پیگیری حقوق و مزایای کارکنان وزارت جهاد، رفع مشکلات شالیکاران از دیگر برنامه هایی است که وزیر پیشنهادی جهاد باید آن را پیگیری کند

اولویت بخشی به حوزه کشاورزی باید در دولت و هیأت وزیران هم مورد توجه باشد و وزیر جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند مشکلات بخش کشاورزی را برطرف کند.

جلالی: نوری قزلجه در تحقق شعار محصولات غذایی با کیفیت و داخلی موفق عمل خواهد کرد

موافق برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: نوری قزلجه با سابقه‌ای که در روستا و بخش کشاورزی دارند می‌توانند با هماهنگی تمام زیر بخش‌های کشاورزی به ویژه با همکاری و مساعدت نماینده محترم ولی فقیه در کشاورزی، در سکانداری این مجموعه گسترده و اثرگذار موفق باشند.

قزلجه با استفاده از توان تولیدکنندگان که سرمایه اصلی بخش کشاورزی هستند و توجه به اسناد بالادستی، در تحقق شعار محصولات غذایی و کشاورزی با کیفیت و داخلی موفق عمل خواهد کرد.

توجه به مناطق مختلف از حیث توزیع منابع مالی و امکانات و استفاده از منابع پایه هر اقلیم مدنظر بوده و در این مسیر بخش‌های مختلف کشاورزی با حضور نوری قزلجه انشالله مسیر رشد و تعالی را ادامه خواهد داد.

نوری قزلچه: بنده با فساد هیچ نسبتی نداشتم و با فساد ستیزی و پاک دستی خدمت کردم

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:در پاسخ به این پرسش که با بخش آشنایی نداری و احتمالا در لایحه های فساد موجود دچار مشکل شوی؟ تذکر به جایی و به موقعی بود. 

آشنایی بنده با بخش کشاورزی بیش از ۳۰ سال است به عنوان یک و با تمام وجوه آن اشنایی دارم به عنوان یک روستایی وبهرور، کشاورزی، تحصیلکرده و کارمند، سیاست گذاری در مجلس شورای اسلامی به این حوزه نگاه کردم شاید جز محدود افرادی باشم که این بخش را می شناسم و زوایای پیدا دو پنهان را می داتنم اما سلیقه خدمتیم در وزارتخانه چگونه خواهد بود باید توضیح دهم.

 معتقدم بخش کشاورزی بخشی است که کسی که می خواهد کار کند باید از از سطخ مزرعه و سالن تولید شروع کند دستوراتی که در تهران می دهد باید بداند توسط بیش از از چهار میلیون بهره بردار اجرا می شود. مزرعه ، واحد تولید، کشاورز و رده های سازمانی را بشناسد. بنده چهار سال در پست وزیر خدمت کردم مناسبات حکمرانی و سیاسی را از بزرگان یاد گرفته ام.

موافقت کمیسیون حقوقی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری

کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی آذری، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز از موافقت اعضای این کمیسیون با صلاحیت امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری خبر داد.

حاجی‌دلیگانی: نقص‌هایی در برنامه‌های رحیمی هست

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری: در گزارش برنامه‌های آقای رحیمی نقص‌هایی وجود دارد که باید رفع شود و تکلیف قانونی است.

اسحاقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزیر دادگستری؛ درد ما تحریم نیست بلکه سوء مدیریت‌ و بی‌توجهی‌ها است

نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار داشت: درد ما تحریم نیست که ابزار خباثت دشمن است، بلکه درد ما سو مدیریت‌ها و بی توجهی‌ها است.

به گزارش  مهر، سلمان اسحاقی نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری صبح امروز (دوشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: آقای دکتر عارف! اگر به مدیریت و توانمندی شما ایمان نداشتم درد مردم را امروز و اینجا بیان نمی‌کردم. درد ما تحریم نیست که ابزار خباثت دشمن است، بلکه درد ما سو مدیریت‌ها و بی توجهی‌ها است که مشکلات مردم را بیشتر می‌کند.

وی عنوان کرد: توزیع کالا بر عهده سازمان تعزیرات است. در بحث گران فروشی و احتکار از سازمان تعزیرات پرسش شود. متأسفانه بازار ما هر گونه قیمت گذاری که می‌خواهد انجام می‌دهد. آقای وزیر قیمت چند کالای معیشتی را از مردم بپرسید. چرا امروز گوشت باید کیلویی ۸۰۰ هزار تومان باشد؟ سازمان تعزیرات چرا بازار را کنترل نمی‌کند؟

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در مورد احتکار و قاچاق دارو بپرسید. ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شد. به خدا قسم با گران شدن بنزین پفک دست بچه هم گران خواهد شد. فکری به حال سازمان تعزیرات کنید. آقای رحیمی معلوم نیست فردا ما زنده باشیم که بخواهیم کاری انجام دهیم.

 

 

 

 

 

نظر شما