شناسهٔ خبر: 68256766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ابرپروژه انتقال گاز روسیه؛ تلاشی برای تبدیل ایران به هاب گازی

وقوع جنگ اوکراین این فرصت را برای دولت سیزدهم فراهم نمود تا با استفاده از ظرفیت دیپلماسی انرژی خود، الگویی از همکاری با روسیه را به‌عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان ترسیم نماید.

صاحب‌خبر -

 کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی با عنوان ابرپروژه انتقال گاز روسیه ؛ تلاشی برای تبدیل ایران به هاب گازی نوشت:

چشم‌انداز مصرف انرژی جهانی نشان می‌دهد حدود ۲۲٪ از سبد انرژی مصرفی جهان در سال ۲۰۵۰ را گاز طبیعی تشکیل خواهد داد. با توجه به اهمیت گاز طبیعی در مناسبات آینده انرژی جهانی، همکاری ایران با روسیه در این زمینه باعث تقویت نقش ج.ا.ایران در معادلات آینده انرژی جهانی و به تبع آن اقتصاد، سیاست و امنیت در منطقه و جهان خواهد شد.

در این بین حتی کشورهایی که فاقد منابع طبیعی گاز هستند نیز سعی دارند با نقش‌آفرینی در ترانزیت و فرآورش آن، خود را به یک بازیگر پیشرو در این عرصه مبدل کنند.

وقوع جنگ اوکراین این فرصت را برای دولت سیزدهم فراهم نمود تا با استفاده از ظرفیت دیپلماسی انرژی خود، الگویی از همکاری با روسیه را به‌عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان ترسیم نماید.

از جمله همکاری‌های موفق ایران و روسیه در این مدت، می‌توان به تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری با گازپروم، سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری روسیه در توسعه میادین، انتقال تکنولوژی پلتفرم فروش و تجارت گاز روسیه و در نهایت توافق واردات و انتقال روزانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز از روسیه به ایران اشاره نمود.

ابرپروژه انتقال گاز روسیه؛ تلاشی برای تبدیل ایران به هاب گازی

کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا که به تبع جنگ اوکراین ایجاد شد، ظرفیت مازاد سالانه ۹۵ میلیارد متر مکعبی را برای روسیه فراهم کرده است. ایران با آگاهی از این موضوع در سفر رییس جمهور شهید به روسیه در آذر ماه ۱۴۰۲، پیشنهاد انتقال روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب معادل سالانه ۱۱۰ میلیارد مترمکعب گاز را به طرف روس ارائه نمود که در سفر الکسی میلر مدیرعامل شرکت گازپروم در تیرماه ۱۴۰۳ به امضاء رسید. مطابق این توافق مقرر است روسیه پس از احداث خط لوله (با سرمایه‌گذاری خود روسیه) به مدت ۳۰ سال این گاز را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

با این وصف صادرات و انتقال گاز روسیه از مسیر ایران، منافع متعددی برای کشور پدید خواهد آورد که اهم آن‌ها به شرح زیر است:

افزایش نقش‌آفرینی ایران در بازار جهانی انرژی

تقویت وابستگی متقابل منطقه‌ای و تبدیل ایران به هاب گازی

اجرای کامل تعهدات صادراتی پیشین ایران

افزایش توان بازاریابی با تاکید بر بازار ۳۰ میلیارد مترمکعبی هند

کاهش ناترازی و جلوگیری از خسارت ۱۵ میلیارد دلاری و آسیب‌های زیست‌محیطی

اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیازمند انرژی

باتوجه به اهمیت بالایی که انتقال و ترانزیت گاز طبیعی از روسیه دارد که می‌توان مدعی شد یکی از مهم‌ترین طرح‌های حوزه انرژی و حتی سیاست‌خارجی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در حال رقم خوردن است.

 

نظر شما