شناسهٔ خبر: 68256572 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور با حضور برخی از این وزرا برگزار و موافقان و مخالفان برنامه‌های آنان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند

پس از معرفی اعضای کابینه توسط مسعود پزشکیان، وزرای پیشنهادی رئیس جمهور با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به تشریح برنامه‌های خود و پاسخ به سوالات نمایندگان ملت پرداختند و از صبح روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ کار بررسی صلاحیت این افراد پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شده و تا روز چهارشنبه پیش رو ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -
درادامه، موضع موافقان ومخالفان وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در دو حوزه سیاست خارجی و اطلاعات که روز گذشته در صحن علنی مجلس مطرح شد را از نظر می‌گذرانید. 
   
موافقان و مخالفان خطیب چه گفتند؟ 
ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که اعضای این کمیسیون با استماع و ارزیابی مجموعه برنامه‌ها و سیاست‌ها و بررسی سابقه عملکردی و مسئولیتی وسطوح علمی،با اکثریت آرا حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب را واجد شرایط تصدی وزارت اطلاعات دانسته و از نمایندگان تقاضای رأی اعتماد به وی را دارد. 
ولی‌ا... بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور هم با ارائه گزارشی اعلام کرد که وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت چهاردهم، از نظر این کمیسیون فردی شایسته، توانمند و مطلوب جهت تصدی وزارت اطلاعات تشخیص داده شده است. 
احمد جباری،نماینده مردم بندرلنگه، بستک،پارسیان و کیش نیز دراظهاراتی تاکید کردکه خطیب به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد. وی در این‌باره تصریح کرد: برای ثبت‌نام نمایندگان موافق در مجلس به منظور دفاع از وی قریب ۱۵۰ نماینده از اقوام و مذاهب مختلف اعم از کرد، بلوچ، ترکمن و ترک و شیعه وسنی واقلیت‌های دینی ازاصولگرایان و اصلاح‌طلبان، مستقلین و پایداری‌ها برای دفاع از برنامه‌هایش ورود پیدا کردند. 
علاء‌الدین بروجردی، نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در دفاع از عملکرد خطیب در وزارت اطلاعات در دولت سیزدهم گفت: در این مدت وزارت اطلاعات با قدرت عمل کرده و در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن موفق عمل کرده است. 
خطیب البته مخالفانی هم در میان نمایندگان داشت. برای نمونه مجتبی زارعی، نماینده مردم تهران گفت که بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، به وزیر پیشنهادی رأی منفی خواهد داد. 
   
مواجهه با تغییرات محیط امنیت ملی، نیازمند رویکرد تخصصی است 
حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات روز اظهار کرد: اکنون محیط امنیت ملی، دستخوش تغییرات شگرفی شده است که مواجهه با آن مستلزم اتخاذ رویکردی تحولی، عالمانه و تخصصی است. وزارت اطلاعات عملا این بازخوانی را پیشه و رهیافت‌های جدیدی را اجرا کرده است. اولویت اقدامات پیشگیرانه و پیشدستانه به جای اقدامات تدافعی و پسینی، تثبیت و تقویت موازین دینی، قانونی و اخلاقی در تعیین صلاحیت‌ها و همه فعالیت‌های اطلاعاتی، تقدم رویکرد صیانتی نسبت به همه آحاد جامعه و رویکرد برخوردهای امنیتی، توسعه اطلاعات مردمی و مردم پایه کردن اطلاعات، بهره‌برداری حداکثری از فناوری‌های نوین، تمرکز ویژه بر جنگ شناختی و نبرد روایت‌ها، مبارزه توام با کنشگران و کنش‌های ضد امنیتی و زمینه‌های وقوع ناامنی، تقویت جریان مقاومت و سرویس‌های اطلاعاتی همسو از جمله این رهیافت‌ها به شمار می‌رود.
خطیب افزود:در دوره اخیر، تعامل و تبادل اطلاعات با سرویس‌های اطلاعاتی و حمایت از دیپلماسی کشور با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پنهان و امنیتی تقویت شده و نقش‌آفرینی مؤثرتری در آن داشته که دوره جدید نیز با جدیت بر پویایی آن خواهیم افزود.
وی تاکید کرد: در صورت استمرار توفیق خدمت در پیشگاه خداوند متعال، مقام معظم رهبری و مردم سرافراز ایران همه توان خود را برای ارتقا و تعالی وزارت و امنیت کشور به کار خواهم بست تا پیشران مؤثری در اعتلای آرمان‌های جبهه انقلاب اسلامی و توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان، ایران باشم.
   
موافقان و مخالفان عراقچی چه گفتند؟ 
پس از بررسی صلاحیت خطیب، نوبت به بررسی صلاحیت سیدعباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه رسید. ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درگزارشی اعلام کرد که اعضای این کمیسیون با استماع مجموعه برنامه‌ها و سیاست‌ها و سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی، سیدعباس عراقچی را با اکثریت آرا واجد شرایط تصدی وزارت امور خارجه دانسته‌ است. 
حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: عباس عراقچی، عباس عراقچی است و ادامه‌دهنده مسیر دیگری نیست و مستقل از هر جریانی است و قول داد راهکارها و سیاست‌های کلی نظام و قوانین مجلس را اجرا کرده و مطیع رهبر معظم انقلاب باشد. وی افزود: عراقچی در جلسات تاکید کرد که حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی، تأمین منافع ملی، افزایش ثروت ملی، تأمین امنیت ملی، ارتقای قدرت و حفظ عزت ملی برای ما مهم است.  امیرحسین ثابتی‌منفرد، نماینده مردم تهران به عنوان مخالف کلیات برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه پشت تریبون قرار گرفت و تصریح کرد: هر کدام از شما که وقت گذاشته باشید و متن توافق پُرضرر برجام را خوانده باشید، امکان ندارد با آن موافقت کنید و به عوامل آن دوباره رای اعتماد دهید. امروز عده‌ای شاید به دلیل آینده‌نگری‌های شخصی از وزیر پیشنهادی امور خارجه دفاع کنند، اما صادق باشید و بگویید کجای متن برجام قابل دفاع است؟ بند ۳۷ و مکانیزم ماشه آن؟ این‌که درصورت نقض عهد طرف مقابل، تحریم‌ها علیه ما برگردد؟ آیا این رای دادن دارد؟ ثابتی با بیان این‌که معتقدم عراقچی دیپلمات واقع‌بینی نیست، تاکید کرد: چه کسی گفت «امضای کری تضمین است»؟ این‌که «ترامپ نمی‌تواند از توافق خارج شود، چون ما طوری توافق کردیم که طرف مقابل نتواند از توافق خارج شود» جمله چه کسی بود؟همین کسی که امروز در مجلس می‌خواهد از ما رای اعتماد بگیرد. منوچهر متکی، نماینده مردم تهران به عنوان موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: عراقچی نه تنها در حوزه بین‌الملل بلکه با ماموریت‌های خارج از کشور مسائل ایرانیان و مسائل کنسولی ایرانیان در خارج از کشور را کاملا می‌شناسد. 
میثم ظهوریان، نماینده مشهد و کلات نیز در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در رابطه با قانون اقدام راهبردی از عراقچی پرسیدم که ایشان اعلام کردند قانون است و باید اجرایی شود اما من گفتم این حداقل است و ما می‌خواهیم نگاه شما را بدانیم. آیا این قانون را ظرفیتی برای سیاست خارجی کشور می‌دانید. آیا اگر در مجلس بودید به این قانون رأی می‌دادید؛ نگاه شخصی شما خیلی مهم‌تر از اجبار قانون است که الان به وجود آمده است. 
   
از تمام ظرفیت‌ها برای شناساندن محور مقاومت به افکار عمومی جهانی استفاده می‌کنم 

پس از بیان نظرات نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه، سیدعباس عراقچی با حضور در جایگاه اظهار کرد: به برکت مولفه‌های قدرت درعرصه‌های مختلف،‌ اکنون تراز راهبردی ایران در منطقه و فرامنطقه ارتقای فوق‌العاده‌ای یافته است. دستگاه دیپلماسی باید این دستاورد را پاس بدارد، برآن بیفزاید وفرصت‌های حاصل ازآن رادرجهت تامین منافع، امنیت ملی و پیشرفت اقتصادی، کشف و به ثروت ملی تبدیل کند.
وی افزود: برای تولید ثروت، سیاست خارجی باید در مدار پیشرفت اقتصادی کشور قرار گیرد و همسو با اهداف برنامه هفتم توسعه حرکت کند. بدین منظور،تمامی ظرفیت‌های دیپلماسی برای کسب سهم شایسته ازبازارهای جهانی،گشایش مسیرهای جدید، مانع‌زدایی، تسهیل‌گری وامیدبخشی به فعالان اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی به کار گرفته خواهد شد. عراقچی با بیان این‌که مرزهای ما ضامن امنیت و آرامش ما هستند، تاکید کرد: درامتداد سیاست همسایگی بلاواسطه و تلاش برای به حداقل‌رساندن اختلافات و پیونددهی زیرساختی باهمسایگان درحوزه‌های مختلف،دیپلماسی مناطق مرزی رابه عنوان ابتکاری جدیدبابهره‌گیری ازظرفیت شهرها و استان‌های مرزی، پیش خواهیم برد.عراقچی گفت:دولت چهاردهم، تمام ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود را برای شناساندن اهداف محور مقاومت به افکار عمومی جهانی، جلب حمایت کشورهای منطقه و به رسمیت شناخته شدن بازیگران محور مقاومت در صحنه بین‌المللی به عنوان جنبش‌های مردمی و آزادی‌بخش، به‌ کار خواهد گرفت.

نظر شما