شناسهٔ خبر: 68256355 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

سریال طوبی؛ بازیگران، خلاصه و زمان پخش

سریال طوبی بازیگرانی دارد که به طور مفصل در انتهای مطلب به آن می پردازیم. در مورد زمان پخش و خلاصه هم اطلاعات مفیدی می بینید.

صاحب‌خبر -

سریال طوبی از روز ۱۳ مرداد هر شب ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما پخش می شود.

بازیگران سریال طوبی

  • رحیم نوروزی
  • فریبا متخصص
  • پرویز فلاحی پور
  • هومن برق نورد
  • امین زندگانی
  • فرهاد آییش
  • شبنم قربانی
  • رامین راستاد
  • مهدی سلوکی
  • سودابه بیضایی

سریال طوبی ساخت چه سالی است؟

سعید سلطانی، کارگردانی سریال طوبی را از اواخر تابستان ۱۴۰۲ شروع کرد و همزمان با پیاده روی اربعین در شهریور ماه به کربلا رفت تا بخش‌هایی از سریال خود را در آنجا تصویربرداری کند

. وی یکی از کارگردانان پرکار تلویزیون در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ است که بیشتر با سریال‌های «پس از باران» و اثر چند فصلی «ستایش» در بین مخاطبان شناخته می‌شود.

 

بیوگرافی بازیگران سریال طوبی

شبنم قربانی نقش طوبی

او در سال ۱۴۰۲ با بازی در مجموعهٔ عشق کوفی در نقش نائله به شهرت رسید.

قربانی در همین سال برای بازی در مجنون برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر شد.

شبنم قربانی متولد ۱۹ تیر ۱۳۶۸ است. او فعالیتش را از ۲۸ سالگی با تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۴۰۲ با بازی در مجموعهٔ عشق کوفی به شهرت رسید.

قربانی در همین سال برای بازی در مجنون برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر شد.

شبنم قربانی با امین میرشکاری که صدابردار است، ازدواج کرده است و صاحب ۲ فرزند است.

 

رحیم نوروزی

رحیم نوروزی

رحیم نوروزی متولد مرداد ۱۳۴۶، بازیگر سینما و تلویزیون است.

 

نوروزی فارغ‌التحصیل کاردانی رشتهٔ مرمت بنا‌های تاریخی و کارشناسی تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی است.

با حضور در کلاس‌های بازیگری بهروز بقایی و بهزاد عشقی و نمایشنامه‌های اکبر رادی به بازیگری علاقمند شد.

او فعالیت خود را از سال ۱۳۶۷ آغاز کرد، ولی با نقش فرخ در سریال پس از باران به شهرت رسید.

از دیگر نقش‌های معروف وی می‌توان به نقش آخناتون در سریال یوسف پیامبر اشاره کرد.

فریبا متخصص

فریبا متخصص

 

فریبا متخصص متولد ۱ مرداد ۱۳۴۰، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است.

وی در رادیو نیز به عنوان گوینده نمایش‌های رادیویی و دوبلور فعالیت می‌کند.

وی در رادیو نیز به عنوان گوینده نمایش‌های رادیویی و دوبلور فعالیت می‌کند.

وی ۵ خواهر و برادر و یک پسر به نام پوریا پوربهرامی دارد که در زمینه بازیگری فعالیت داشته و فارغ التحصیل مقطع لیسانس رشته سینما از کشور قبرس بوده و در حال حاضر مشغول به تحصیل در کشور آلمان است.

او در کار‌هایی مانند در چشم باد به همراه مادر خود بازی کرد. فریبا کار هنری خود را از سال ۱۳۶۰ با تئاتر آغاز کرد.  

پرویز فلاحی پور

پرویز فلاحی پور هنرپیشه سینما و تلویزیون است. پرویز فلاحی پور فارغ التحصیل رشتهٔ زبان انگلیسی است.

او فعالیت هنری اش را با بازی در تئاتر آغاز نمود. بازی در نقش یاور در مجموعهٔ «شب دهم» (۱۳۷۹) موجب شد تا این هنرمند در بین مخاطبان به چهره‌ای شناخته شده مبدل گردد.

او در آثار بسیاری همچون رهایی، مرد هزارچهره، یوسف پیامبر، اگه بابام زنده بود، روشن‌تر از خاموشی و فردا دیر است ایفای نقش داشته است.

هومن برق نورد

هومن برق‌نورد متولد ۵ دی ۱۳۴۸ در تهران، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۶۹ آغاز کرد.

در سال ۱۳۷۴ با سریال ابووهیب بهلول یا هفتمین سفیر به کارگردانی رضا شالچی وارد عرصه تلویزیون شد.

فیلم سینمایی یک تکه نان در سال ۱۳۸۳ اولین تجربه سینمایی او بود.

از به یاد ماندنی‌ترین کار‌های او در تلویزیون میتوان به ساختمان پزشکان، در مسیر زاینده رود، چک برگشتی، زمانه، دودکش، روز‌های بد، به در، پرده نشین، پادری، آچمز و زیرخاکی۲ اشاره کرد.

مجموعه نمایش‌های خانگی شهرزاد ۱، شهرزاد ۲، شهرزاد ۳، شب‌های مافیا، شام ایرانی، جیران و همچنین فیلم‌های سینمایی آرایش غلیظ، راه رفتن روی سیم، به وقت خماری، خداحافظ دختر شیرازی و جوجه تیغی از دیگر آثار این بازیگر هستند.

امین زندگانی

امین زندگانی هنرپیشه، مجری و خواننده متولد ۵ شهریور ماه ۱۳۵۱ در تهران، فارغ التحصیل کارشناسی نمایش و ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز است.

پدرش سیاوش زندگانی از استادان مشهور موسیقی و برادرش امید نیز در عرصه بازیگری و موسیقی فعال است.

امین زندگانی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۰ با ورود به دانشگاه آغاز کرد. در سال ۱۳۷۴ موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنوارهٔ تئاتر فجر شد.

با سریال وکلای جوان در سال ۱۳۷۴ به تلویزیون آمد. او در تئاتر‌های مرثیه‌ای برای یک دراکولا، بنگاه تئاترال، تانگوی تخم مرغ داغ، جاده طولانی مارپیچ، پایین گذر سقاخانه، یک زن، یک مرد، به من دروغ بگو، فیلم‌های سینمایی زد و بند، آن دیگری، آهوی پیشونی سفید ۱، لالا کن، قرارمون پارک شهر، نازلی، ۲۴ سپتامبر، شهابی از جنس نور، فصل فراموشی فریبا، اختاپوس، راه بهشت، گلوگاه شیطان، خانواده ارنست، ملک سلیمان، من و دبورا، آدمک ها، بازیگر، زن شرقی، درخشش پنهان، ژرفا، شهرآشوب، مجموعه‌های خانه امن، ملکاوان، پناه آخر، خانواده دکتر ماهان، پرستاران، چرخ فلک، ساعت صفر، همه چیز آنجاست، شاهگوش، خاطرات مرد ناتمام، مختارنامه، قفسی برای پرواز، کابوس، تا صبح، یک اشتباه ساده، طلسم شدگان، معصومیت ازدست رفته، نوعروس، همسفر، روزگار جوانی، به سوی افتخار، راه سوم و انیمیشن در مسیر باران حضور داشته است.

در سال ۱۳۸۰ عنوان دومین بازیگر منتخب مردم از بین سریال‌های پخش شده در طول چهار سال را از شبکه سه کسب کرد.

اجرای برنامه‌های قرنطینه و چهارده اینچ از دیگر سوابق کاری او به حساب می‌آید. زندگانی در سال ۱۳۹۲ با الیکا عبدالرزاقی هنرپیشه فیلم و سریال ازدواج کرد.

فرهاد آییش

فرهاد آئیش متولد ۱۳۳۱ است. فرهاد آئیش (با نام شناسنامه ای: فرهاد حشمتی عقدایی) بازیگر، نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر و نیز بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی است.

آئیش سال‌هایی از زندگی اش را در شهر‌های سانفرانسیسکو، واشینگتن، بوستون و برلین گذراند و در این مدت به کارگردانی و بازی در بیش از ۳۰ نمایشنامه به زبان‌های فارسی و انگلیسی پرداخت. او پس از ۲۷ سال در سال ۱۳۷۶ به ایران بازگشت.

او در فیلم‌های سینمایی بسیاری همچون یک دزدی عاشقانه، هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند، یک عاشقانه ساده و پوپک و مش ماشاالله حضور داشته است.

مائده طهماسبی بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران همسر فرهاد آئیش است.

او به جز بازیگری به مترجمی و کارگردانی تئاتر هم مشغول است.

رامین راستاد

رامین راستاد متولد ۱۳۵۲ است. رامین راستاد بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران است. او با بازی در تنها دوبار زندگی میکنیم تا حدودی مطرح شد.

از فیلم‌های دیگرش میتوان به باغ قرمز، آزاد به قید شرط، برخورد خیلی نزدیک، دایره زنگی، مجنون لیلی، یکی از میان همه، میم مثل مادر و پارازیت اشاره کرد.

مهدی سلوکی

محمد مهدی سلوکی سفیددشتی متولد ۱۴ خرداد ۱۳۶۱ بازیگر ایرانی است. با اجرای برنامهٔ تلویزیونی نیم‌رخ وارد تلویزیون شد. وی برادر کوچک‌تر محمد سلوکی مجری تلویزیون است.

با بازی در سریال چراغ هایخاموش در ماه رمضان ۱۳۸۰ ساخته کاظم بلوچی و پس از آن با بازی در سریال نرگس به کارگردانی سیروس مقدم شناخته و مشهور شد.

سودابه بیضایی

سودابه بیضایی متولد ۱۳۶۰ است. سودابه بیضایی (متولد شیراز) بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون اهل ایران است.

از جمله کار‌های سینمایی وی می‌توان به کودک و فرشته (۱۳۸۷)، محافظ (۱۳۸۶)، غیرمنتظره (۱۳۸۵)، گیس بریده (۱۳۸۵)، روز روشن (۱۳۹۱)، پانسیون دختران (۱۳۹۳)، لرد (۱۳۹۵) و جاودانگی (۱۳۹۴) اشاره کرد.

داستان سریال طوبی چیست؟

داستان «طوبی» در آستانه پیاده روی اربعین پخش می‌شود و محتوایش نیز با این موضوع ارتباط دارد.

این سریال از داستان کتاب اربعین طوبی اثر محسن امامیان اقتباس شده است.

داستان این کتاب که برگزیده «جایزه جهانی اربعین» هم شده، درباره زندگی زنی است که بخش عمده‌ای از تاریخ معاصر ایران و عراق را به چشم دیده است.

زمانی‌که داعش به عراق حمله کرده، تا نزدیکی کربلا هم آمده است و مردم شمال عراق آواره شده‌اند.

طوبی پیرزنی شیعه و ایرانی الاصل و اهل بصره، که بعد از سال‌ها بی‌خبری از فرزند مفقودالاثرش حسن، تصمیم می‌گیرد پای پیاده به کربلا برود و از امام‌حسین (علیه السلام) کسب تکلیف کند.

در کتاب شخصیت طوبی داستان زندگی خود را در مسیر پیاده روی اربعین از بصره تا کربلا برای نوه هایش تعریف می‌کند.

متن داستان این کتاب ۴۰ گام دارد و در هر گام با دستمایه قرار دادن داستان زمان حال طوبی و پیاده روی او به سمت کربلا با رجوع به گذشته، نوجوانی، جوانی و میان سالی او که در بر دارنده حال و هوای بخش‌هایی از تاریخ معاصر دو سرزمین ایران و عراق است روایت می‌شود.

این داستان برگرفته از واقعیت است.

رمان اربعین طوبی در سال ۱۳۹۵ در ۲۹۶ صفحه منتشر شده است. حجم اتفاقات کتاب زیاد است و احتمالا کارگردان نتوانسته همه رویداد‌ها را در یک سریال ۵۳ قسمتی منعکس کند.

«طوبی» داستان زنی از مبارزان انقلابی در دوران رژیم پهلوی است که برای حفظ خانواده خود تلاش می‌کند. داستان این رمان درباره طوبی دختری نوجوان است که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پدرش را از دست می‌دهد و در روزگار یتیمی به ازدواج تاجری عراقی در می‌آید و در بصره همسایه هوویی بداخلاق می‌شود.

اوضاع زندگی بر وفق مراد نیست، اما طوبا تصمیم می‌گیرد به جای فرار بماند و فرزندانی تربیت کند که افتخار همسرش عبدالله باشند.

این رمان در چندین فصل به دفاع مقدس هم می‌پردازد. در بخش‌هایی از کتاب به ماجرای حمله ارتش بعثی صدام به ایران می‌رسیم. پسران طوبا باید به ارتش ملحق شوند، اما طوبا جنگیدن با ایران را برای فرزندانش حرام می‌کند و ...

نظر شما