شناسهٔ خبر: 68255934 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ادعای باکو درباره تیراندازی نیروهای ارمنستان به مواضع آذربایجان در نخجوان

ایرنا : وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد: نیروهای ارمنستان به سمت مواضع این جمهوری در نخجوان تیراندازی کردند.

صاحب‌خبر -

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان یکشنبه گفت: واحدهای نیروهای مسلح ارمنستان حدود ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر ۱۸ اوت (۲۸ مرداد) به سمت مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در نزدیکی شهرک «لکه طاق» در جمهوری خودمختار نخجوان تیراندازی کردند.

این وزارتخانه افزود که نیروهای آذربایجان در مقابل این تیراندزای «اقدامات مناسب» را اتخاذ کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین گفت که مواضع این کشور در نخجوان روزهای پنجشنبه و جمعه نیز هدف تیراندازی نیروهای ارمنستان قرار گرفت.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سفر به باکو قرار است در دیدار با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان درباره موضوعات گوناگون از جمله ارمنستان گفت‌وگو کند.

در برنامه مربوط به سفر رئیس‌جمهور روسیه به آذربایجان آمده است: امضای معاهده صلح، پیشبرد روند تحدید حدود و تعیین مرزهای آذربایجان و ارمنستان، رفع انسداد حمل‌ونقل، لجستیک و روابط اقتصادی در منطقه بر اساس توافقنامه‌های سه جانبه شناخته شده توسط افراد عالی‌رتبه در تاریخ ۲۰۲۰-۲۰۲۲، همچنان از جمله وظایف کلیدی است.

ارمنستان روسیه را به حمایت ناکافی در درگیری با جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ متهم کرده است. ارمنستان به دنبال تعمیق روابط خود با کشورهای غربی به ویژه آمریکا بوده است که این امر باعث نارضایتی مسکو شده است.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ماه‌های گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمین‌های خود در قره باغ که نزدیک به ۳۰ سال تحت اشغال قرار گرفته بود را آزاد کند.

این درگیری‌های نظامی با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به پایان رسید و دولت باکو در پی این پیروزی اجرای برنامه گسترده بازسازی را در مناطق آزاد شده، آغاز کرد.

نظر شما