شناسهٔ خبر: 68255592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دومین روز از بررسی صلاحیت وزرا با حمایت از «خطیب» و حملات جریان رادیکال به عراقچی، همتی، ظفرقندی و میدری همراه شد برخی مخالفت‌ها در روز گذشته به گونه‌ای بود که تعداد اندکی از نمایندگان رادیکال برای حذف یک وزیر پیشنهادی حتی از مرز ایران هم عبور کردند

مخالفان بی‌مرز

وحیده کریمی

دومین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، با بررسی صلاحیت «سید‌اسماعیل خطیب»، وزیر پیشنهادی اطلاعات همراه بود. او دیروز زیر ذره‌بین نمایندگان رفت تا صلاحیت او برای تکیه بر صندلی مهم دستگاه امنیتی کشور مورد بررسی قرار بگیرد. البته او که بازمانده از کابینه سیزدهم برای دولت جدید خواهد بود، به طور چشمگیری حمایت جریان پایداری را با خود داشت و روز سختی را در صحن تجربه نکرد. این برخلاف رویه‌ای بود که جریان رادیکال در مقابل سایر وزرای دیروز در پیش گرفت.

صاحب‌خبر -

دومین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، با بررسی صلاحیت «سید‌اسماعیل خطیب»، وزیر پیشنهادی اطلاعات همراه بود. او دیروز زیر ذره‌بین نمایندگان رفت تا صلاحیت او برای تکیه بر صندلی مهم دستگاه امنیتی کشور مورد بررسی قرار بگیرد. البته او که بازمانده از کابینه سیزدهم برای دولت جدید خواهد بود، به طور چشمگیری حمایت جریان پایداری را با خود داشت و روز سختی را در صحن تجربه نکرد. این برخلاف رویه‌ای بود که جریان رادیکال در مقابل سایر وزرای دیروز در پیش گرفت.

در ابتدای جلسه بررسی صلاحیت وزیر اطلاعات، ابراهیم رضایی نظر کمیسیون امنیت ملی درباره خطیب را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد. همچنین ولی‌الله بیاتی اعلام کرد که نظر سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی موافق با وزیر پیشنهادی اطلاعات است.

به وزیر پیشنهادی اطلاعات رأی منفی می‌دهم اما رأی من نمادین است

مجتبی زارعی، از مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رأی منفی می‌دهم اما رأی من نمادین است»، عنوان کرد: من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم، اما امروز یک جهاد تبیین دارم. ضمنا هیچ‌یک از نمایندگان را دعوت به رأی‌ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم.

وزارت اطلاعات در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن قوی عمل کرده است

علاء‌الدین بروجردی، موافق وزیر اطلاعات با بیان اینکه شرایط امروز در منطقه بسیار حساس است، تصریح کرد: ما شاهد جنگ اقتصادی و جنگ اطلاعاتی هستیم؛ از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و هم‌پیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند. لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور به‌ویژه وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چند‌وجهی بسیار پیچیده عمل کنند که اینها همه به توانمندی ویژه نیاز دارد.

 خطیب به هیچ حزب، گروه و جریانی تعلق ندارد

احمد جباری، دیگر موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات، او را از برجسته‌ترین و باتجربه‌ترین شخصیت‌ها دانست و گفت که آقای خطیب یک شخصیت فراجناحی است که به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد.

وزارت اطلاعات مطابق برنامه هفتم توسعه‌ برنامه‌های خود را ادامه خواهد داد

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه با بیان اینکه تولید اطلاعات و مشارکت در تأمین امنیت ملی دو وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات به حساب می‌آید، افزود: مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تأمین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تأمین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادها و کمک به هوشمندسازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد.

مخالفان همتی به خط شدند

در ادامه جلسه نوبت صبح، بررسی صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی کلید خورد. نطق مخالفان کابینه از اینجا شروع شد و فضای آرام مجلس به یکباره به سمت نقد عملکرد او در زمان ریاستش بر بانک مرکزی رفت.

حسین صمصامی اولین مخالف عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد بود که در ابتدای سخنانش با بیان اینکه «آزموده را آزمودن خطاست»، گفت: مقام معظم رهبری معیارهایی برای انتخاب وزرای پیشنهادی بیان کردند که کارآمدی از مهم‌ترین آنهاست؛ منتها بررسی عالمانه و دقیق عملکرد آقای همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که او نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع بانک تات و بانک آینده، اظهار کرد: اقدامات نامتعارف را در این زمینه شاهد بودیم که عمده چالش‌ها به خاطر سهامداران کلان و بنگاه‌داری و مال‌سازی بود که قرار بود رئیس بخش بانک مرکزی با آنها برخورد کند اما کار به سمت دیگری شد. یعنی بانک تات در بانک آینده ادغام شد و عملا شرایط مخربی را به وجود آورد که شاهد استقراض گسترده از بانک آینده بودیم. صمصامی یادآور شد: این وضعیت باعث تحمیل تورمی به آحاد جامعه شد و آقای همتی مسیر نادرست مدیران قبلی را ادامه داد و اصلاح نکرد. اختلالاتی که بانک آینده ایجاد کرد، مورد برخورد قرار نگرفت و به دولت سیزدهم منتقل شد؛ به‌طوری‌که اکنون شاهد بدهی بسیار زیاد بانک آینده به بانک مرکزی هستیم. او با اشاره به ادغام مؤسسه مالی نظامی در بانک سپه گفت: آقای همتی در زمان ریاست بانک مرکزی باید از اختیاراتش در مسیر درست استفاده می‌کرد، اما کلیه بانک‌های نظامی را ادغام کرد که ماحصل آن مشکلات عمیقی بود. ریشه این مشکلات به شیوه نادرست مدیریتی برمی‌گردد. صمصامی با اشاره به موضوعات ارزی اظهار کرد: آقای همتی در برنامه‌های اعلامی خود به موضوع حفظ و تقویت ارزش پول ملی اشاره کرده. حال اینکه نرخ ارز در دوران مسئولیت ایشان در بانک مرکزی سه برابر شد که نتیجه‌ای جز کاهش ارزش پولی نداشت؛ در صورتی‌ که مجلس شورای اسلامی به آقای همتی اعتماد کند، فعالان اقتصادی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی ناامید می‌شوند. او افزایش نقدینگی را از دیگر عملکردهای همتی در دوران ریاست بانک مرکزی برشمرد و مدعی شد: آقای همتی در پرونده چای دبش ترک فعل کرده و متهم است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع شوک افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: آقای همتی افزایش نرخ بنزین را برای تأمین کسری بودجه به قیمت لیتری پنج هزار تومان مطرح کرد و در بهار ۱۴۰۰ اعتراف کرد که اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین باعث ایجاد شوک در بازار ارز شده است. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دامنه افزایش قیمت بنزین و تلاطمات اقتصادی و ناآرامی‌ها در کشور تا جایی ادامه پیدا کرد که شیطان بزرگ دست به ترور سردار سلیمانی زد. همان زمان آنها گفتند که وضعیت اقتصادی ایران نامطلوب است و شرایط داخل کشورمان شکننده است. پس آیا نمی‌توان گفت که آمریکایی‌ها براساس تحلیل‌های اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشورمان آن زمان را برای شهادت سردار مقاومت تعیین کردند؟ این حقایق حجت را بر ما نمایندگان تعیین می‌کند که به آقای همتی اعتماد نکنیم.

«همتی» اعتقادی به انضباط‌بخشی نظام مالی ندارد

محسن زنگنه، دیگر نماینده منتقد همتی هم در بیان دلایل مخالفتش گفت: آقای همتی بانک مرکزی را با نرخ رشد ۲۰ درصد نقدینگی تحویل گرفتند و با ۴۰ درصد نقدینگی تحویل دادند؛ یکی از دلایل این اتفاق نیز بی‌انضباطی بانک‌ها بوده است. آقای همتی اصولا اعتقادی به انضباط‌بخشی نظام مالی ندارند؛ ایشان در سال ۹۹ بانک ملی را با هفت هزار‌و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرند و دو سال بعد همین بانک را با ۱۶ میلیاردو ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهند.

«همتی» در موضوع فسادستیزی مشکل دارد

دیگر نماینده منتقد همتی نیز فاطمه محمدبیگی بود که در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در سخنانی عنوان کرد: از آقای رئیس‌جمهوری به دلیل تشکیل کابینه وفاق ملی تشکر می‌کنم، اما درباره آقای همتی معتقدم که ایشان در سال ۹۵ یکی از اهداف‌شان را مبارزه با نجومی‌بگیران معرفی کردند، اما وقتی در سمت خود نشستند، مدیران نجومی‌بگیر ابقا شدند و خبری از برخورد با مفسدین عملا نبود و این نشان می‌دهد که ایشان در موضوع فساد‌ستیزی مشکل دارد و این می‌تواند خودش یک خطر برای وزارت اقتصاد باشد.

گفتند به آقای همتی رأی ندهید چون ایشان به سختی به ما ارز می‌دهند!

همتی موافقانی هم داشت و اولین نماینده‌ای که در حمایت از او سخن گفت سید‌شمس‌الدین حسینی از دولتمردان محمود احمدی‌نژاد بود. او گفت: در رسیدگی به برنامه و عملکرد ایشان و دیگر وزرای پیشنهادی به تجارب توجه کنید. وزارتخانه جای آزمایش نیست. از سال ۷۶ تا ۹۹ رشد اقتصادی کشور ما متأسفانه دو درصد بوده است. از برجام دفاع نمی‌کنم اما می‌گویم خروج از برجام ربطی به بانک مرکزی و مدیریت آن ندارد. خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متأسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به‌شدت کاهش پیدا کرد. باید با امید با مردم صحبت کنیم. ایشان ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: دیروز یکی از سازمان برنامه و بودجه تماس گرفت و گفت به آقای همتی رأی ندهید، چون ایشان به‌سختی به ما ارز می‌دهند. چنین تحلیل‌هایی بسیاری از واقعیت‌ها را در نظر نمی‌گیرد. نباید بیماری‌های مزمن اقتصاد ایران را نادیده بگیریم. حسینی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذیل آن نیاز به مدیری با‌تجربه دارد. اگر قوانین کشور ما درست بود، چه نیازی به اختیار ویژه داشتیم؟ بانک آینده به غلط تشکیل شد. آقای همتی تعهد داد که از ابزارهای پولی و بانکی استفاده کند و اهداف برنامه توسعه را دنبال کند. موضوع ترک فعل برای آقای صالح‌آبادی نیز مطرح شده است. نمی‌گویم که آقای همتی بهترین عملکرد را داشته است. ایشان ۱۰ روز سفر چین بود و در شرایطی بحرانی به بانک مرکزی آمد.

«همتی» می‌تواند تحول عمیقی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کند

در ادامه سید‌فرید موسوی با دفاع از عملکرد همتی در بانک مرکزی گفت که حضور همتی در وزارت اقتصاد زمینه تحول عمیق در ساختار اقتصاد کشور را فراهم کرده و نوید‌بخش دورانی از رشد و توسعه و رفاه خواهد بود. بعد از سخنان موافقان و مخالفان، عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، ضمن تأکید بر اینکه همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست، کمک نمایندگان و تعامل با مردم و خارج به کار خواهم گرفت، افزود: بایستی با تمام قوا برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی قدم برداشت. اصلاح رویه‌های حکمرانی اقتصادی و ارائه روش نو را در اقتصاد عرضه کرده‌ام. رشد اقتصادی بالا، بیکاری پایین و توزیع مناسب درآمدها برای کاهش فقر را دنبال خواهم کرد. او به ارائه توضیحاتی درباره دوران ریاست خود بر بانک مرکزی پرداخت و عنوان کرد: در دوره بانک مرکزی فشار حداکثری بر کشور حاکم شد و شهید سلیمانی فرمودند ‌این ما هستیم که حریف ترامپ قلدر هستیم و ما حریف او شدیم و توانستیم جلوی فروپاشی اقتصاد کشور را بگیریم. به این نکته توجه شود، در نیمه اول سال ۱۳۹۹ درآمد اصولی ارزی ناشی از نفت یک میلیارد دلار شد و این رقم را با ۳۵ میلیارد دلار سال ۱۴۰۲ مقایسه کنیم. در سال ۱۳۹۹ کرونا باعث شد تمام فعالیت‌های اقتصادی بخوابد و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ جمعا ۲۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم. وی ادامه داد: بانک مرکزی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ جمعا ۲۸۶ میلیارد دلار در بازار ارز تزریق کرد، اما در دوره سه‌ساله فشار حداکثری نه‌تنها یک دلار ارز تزریق نکردم، بلکه یک میلیارد دلار ارز نیز به ذخایر اضافه کردم. دوره بانک مرکزی برای من جزء پرافتخارترین ادوار زندگی‌ام است و ‌همیشه به آن افتخار خواهم کرد. یادتان نرفته است که ترامپ، پمپئو و سایرین می‌گفتند که چهلمین سالگرد انقلاب به تهران می‌آیند و جشن می‌گیرند؛ آیا توانستند؟ چه کسی در مقابل آنها ایستاد؟ آیا فکر می‌کنید که همین‌طوری مسائل حل شد؟

یک نفر‌ گفته که آقای عراقچی حتما باید وزیر بشوند‌

وزیر بعدی که زیر ذره‌بین نمایندگان رفت، عباس عراقچی بود؛ وزیر خارجه پیشنهادی دولت چهاردهم که جریان پایداری همه توان خود را برای حذف او به کار گرفته است. هرچند عراقچی به چنین حملات و تهمت‌های تکراری عادت داشت و به راحتی پاسخ‌های کوبنده‌ای حواله منتقد خود کرد.

امیر‌حسین ثابتی، در مخالفت با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی سکان وزارت امور خارجه، با بیان اینکه «عراقچی دیپلمات واقع‌بینی نیست»، اظهار کرد: «امضای کری تضمین است» را چه کسی گفت؟ این را که ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود چرا‌که ما طوری توافق کردیم که آنها نمی‌توانند از برجام خارج شوند، چه کسی گفت؟ کسی که امروز می‌خواهد از ما در مجلس رأی اعتماد بگیرد. او برای حمله به عراقچی حتی گفت: از برخی از عزیزانی که برای رأی‌آوردن بعضی از وزرا از‌جمله آقای عراقچی بازی خطرناکی را آغاز کرده‌اند، گلایه‌مندم. مطرح می‌شود که یک نفر‌ گفته ‌آقای عراقچی حتما باید وزیر شود؛ این چه بازی خطرناکی است که شروع کردند و متوجه عوارض آن نیستند؟ وی افزود: رهبری بارها گفتند که مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند؛ دیروز پیش ‌عزیزی رفتیم و می‌گویند که به کل این وزرا رأی دهید؛ این چه استدلالی است و از کجا می‌آید؟ اگر متوجه عوارض این موضوع هستید که مجلس را تعطیل کنید. خود رهبری مخالف این نگاه است، اما عده‌ای برای اینکه بخواهند به زور موافق بتراشند، شروع می‌کنند به بیان اخبار در‌گوشی که صد بار نیز تکذیب شده است. سال ۹۴ آقایان برای تبریک‌گفتن برجام از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، اما رهبری فرمودند این تبریک‌گفتن‌ها معنا ندارد و هرکس به وظیفه خود عمل کند. خواهش من از همکاران این است‌ کاری نکنند که استقلال مجلس زیر سؤال برود. در مذاکرات کنگره و سنا ابزار چانه‌زنی تیم مقابل بوده، اما برخی از الان می‌خواهند مجلس شورای اسلامی را خلع سلاح کنند و پیش از آنکه فردی رأی بیاورد برخی به اشتباه در حال فدا‌کردن مجلس به پای او هستند. عراقچی منتقدان دیگری هم داشت مانند محمدرضا صباغیان و ظهوریان که درباره برجام و حملات تکراری در این حوزه ادامه‌دار بود.

من احترام می‌گذارم به وطنی که منتقد آن بدون لکنت صحبت می‌کند

البته ادعاهای دولت در سایه که از زبان ثابتی و جریان رادیکال بیرون می‌آمد، بدون پاسخ نماند و عراقچی خطاب به ثابتی گفت: «آقای ثابتی من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که هم‌وطنم عراقچی است؛ من احترام می‌گذارم به وطنی که منتقد آن بدون لکنت صحبت می‌کند و حتی ولایت‌پذیری مجلس را زیر سؤال می‌برد».

عراقچی در بخشی دیگر از اظهارات خود، به ادعاهای امیر‌حسین ثابتی و انتشار فیلمی که از خودش در صحن علنی منتشر شد، واکنش نشان داد و گفت: این فیلم سند افتخار من است. من در آن فیلم گفتم که ترامپ نمی‌تواند برجام را از بین ببرد که نتوانست. آمریکا دو بار برای نابودی برجام به شورای امنیت قطع‌نامه برد و شکست خورد. وی همچنین با اشاره به ادعای این نماینده مجلس درباره مخالفت شهید فخری‌زاده با برجام و ماجرای گرفتن سکه گفت: من تا مدت‌ها بعد از شهادت فخری‌زاده عزادار بودم، در برجام با هم از نزدیک کار کردیم و هیچ‌کس به اندازه من با ایشان محشور نبود، ولی نمی‌توانم و نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم. همان نشان و مدالی را که ما گرفتیم، آقای فخری‌زاده هم گرفت. عراقچی همچنین گفت: وزارت امور خارجه از تکلیف دیگر خود برای برطرف‌کردن تحریم‌ها نیز غفلت نخواهد کرد و با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، در انجام این تکلیف نه تعجیل خواهد شد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهیم افتاد. وزیر پیشنهادی امور خارجه تأکید کرد: در کمال دقت و امانت‌ و با استفاده از مجموعه توان سیاسی، فنی و حقوقی کشور، برای رسیدن به بهترین توافق تلاش خواهیم کرد‌ و بدیهی است که در هر مرحله «فصل‌الخطاب» مواضع قطعی نظام، قوانین مجلس و تدابیر و ارشادات مقام معظم رهبری خواهد بود. وی در تشریح هفتمین محور کاری خود در مدیریت دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: دولت چهاردهم پیشبرد «دیپلماسی پارلمانی» و بهره‌گیری اثرگذار از ظرفیت کنشگری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را در جهت کسب و تثبیت منافع، قدرت و عزت ملی در عرصه روابط خارجی مجدانه پیگیری کرده و آن را تجلی این بخش از فرمایشات رهبر انقلاب در آخرین دیدار با شما عزیزان می‌داند که فرمودند «مجلس می‌تواند وزن سنگینی به دولت بدهد‌ و دست دولت را پر کند؛ لذا حضور شما در مسائل سیاسی و بین‌المللی و مسائل دیپلماسی مهم است». عراقچی در توضیح محور هشتم برنامه خود، سربلندی ایران و ایرانی را «مرام دولت چهاردهم» عنوان کرد و گفت: ایرانیان خارج از کشور مورد حمایت کامل دولت چهاردهم خواهند بود. ما باید نگرانی‌ها و مشکلات آنها را رفع کنیم و استفاده از ظرفیت‌های سرشار آنها را‌ به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی و علمی، تسهیل کنیم. وزیر پیشنهادی امور خارجه در تشریح محورهای برنامه کاری خود در صورت کسب رأی اعتماد گفت: «دیپلماسی مقاومت» که برگرفته از «مکتب مقاومت» و محصول رشادت‌های شهید قهرمان حاج قاسم سلیمانی در طراحی «محور مقاومت» است، در کانون توجه سیاست خارجی دولت چهاردهم قرار خواهد داشت. عراقچی تأکید کرد: ما راه را گم نخواهیم کرد و حمایت بی‌دریغ، پیوسته و همه‌جانبه از آرمان فلسطین و مقاومت لبنان و دیگر جنبش‌های مقاومت که در مبارزه با سیاست‌های ظالمانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی هستند، در رأس برنامه‌های ما قرار خواهد داشت.

«عراقچی» حافظ منافع نظام است

البته پیش از سخنان عباس عراقچی، موافقان او در سخنانی به حمایت از برنامه سیاست خارجی دولت چهاردهم و وزیر پیشنهادی پرداختند؛ 

از جمله منوچهر متکی، او با بیان اینکه آقای عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد، افزود: من مذاکراتی از آقای عراقچی را خواندم، نه در بحث برجام فقط در روابط دوجانبه و برخی از کشورها که قاطعیت او در دفاع از منافع جمهوری اسلامی، برخورد او و پاسخ او به نگاه مغرورانه برخی از خارجی‌ها برای من همیشه موجب افتخار بود.‌ در ملاقاتی که با کانادایی‌ها در مالزی با حضور ایشان داشتم و ملاقاتی که خود ایشان با برخی از مقامات کشورهای دیگر داشت، نشان داد ‌او حافظ ارزش‌های این نظام است.

‌حملات  بی‌امان رادیکال‌ها  به ظفرقندی

بعد از دفاع توفانی عباس عراقچی، نوبت به بررسی صلاحیت وزیری رسید که چهره‌ای محبوب و معقول در جامعه است و بخش مهمی از افکار عمومی، جامعه پزشکی و همه آنهایی که دغدغه بهداشت و درمان دارند، امید به وزارتش دارند. بررسی صلاحیت محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حالی آغاز شد که تقریبا همه می‌دانستند جریان تندرو شمشیر را برای او از رو بسته و تندتر از آنچه به عراقچی حمله کردند، بر او خواهند تاخت.

چرا اجازه بررسی صلاحیت ظفرقندی را دادید؟

در همان بحبوحه بررسی صلاحیت‌ها، ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان، در تذکری آیین‌نامه‌ای به رئیس مجلس با استناد به ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: چرا اجازه داده شد که صلاحیت فردی در مجلس بررسی شود که اساس مجلس و مردم‌سالاری دینی را قبول و باور ندارد و اعتقادی به مبانی جمهوری اسلامی ندارد. او معتقد است همه این ۲۹۰ نفر نماینده با مهندسی انتخابات تأیید شده‌اند.

حمایت قالیباف از  ظفرقندی

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به تذکر رضایی تصریح کرد: همه این 19 عزیزی که دولت محترم به مجلس شورای اسلامی به‌عنوان منتخب معرفی کردند، صلاحیت آنان در دستگاه‌های ذی‌ربط تأیید شده است. من اینجا به‌عنوان رئیس مجلس عرض می‌کنم و به گفتند، گفتید و خواهند گفت، کاری ندارم. رئیس‌جمهوری درباره تک‌تک این افراد استعلام گرفته‌اند و برخی از مواردی هم بوده که دوباره استعلام گرفتند و خود بنده هم پیگیری کردم. با این حال تصمیم‌گیری [درباره رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی] با مجلس است.

ظفرقندی بیانیه‌هایی در حمایت از  اغتشاشات امضا کرده است

اولین منتقدی که پشت میکروفون رفت، روح‌الله عباسپور بود که گفت: آقای ظفرقندی به جای استفاده از ابزار جراحی برای درمان مردم قلم به دست در جهت تضعیف نظام و حمایت از اغتشاشات و جریان‌های ساخته و پرداخته درون و بیرون بوده و بیانیه‌هایی را امضا کرده است. او در جایگاه دبیر کل جامعه اسلامی پزشکان درباره اتفاقات سال ۱۴۰۱ بیانیه صادر می‌کند و آن را به‌عنوان جنبش پاک در راستای عدالت‌خواهی تعریف می‌کند. این یک اقدام ضد ارزشی آن‌هم در شرایطی است که دشمن تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایش را به کار گرفته است.

ظفرقندی سابقه تند سیاسی دارد

همچنان که انتقادات به ظفرقندی سیاسی بود، جریان تندرو هم پرچم‌دار این انتقادات، بنابراین وقتی نوبت به مالک شریعتی رسید، او با بیان اینکه آقای ظفرقندی سابقه تند سیاسی دارد که مطالبش در فضای مجازی موجود است، افزود: ایشان در ماجرای اغتشاشات توییتی منتشر کرد که آمبولانس‌ها تحت اختیار نیروهای انتظامی و نظامی است و بعد از آن چندین آمبولانس آتش زده شده و خسارات وارد شد و همه هم به خاطر این صحبت بود. آقای ظفرقندی! شما رئیس بیمارستان خوبی هستید اما وزیر بهداشت خوبی نیستید.

وزیر  پیشنهادی بهداشت سیاسی‌ترین عنصر  کابینه است

محمد پاکمهر، دیگر مخالف ظفرقندی هم باز نقدی سیاسی، نه تخصصی و علمی به این وزیر پیشنهادی داشت و با طرح این پرسش که «چه شده که آقای رئیس‌جمهور، سیاسی‌ترین عنصر کابینه خود را برای غیرسیاسی‌ترین وزارتخانه معرفی کرده است؟» افزود: آیا اهرم فشار سیاسی صحنه‌گردان این حضور بوده است؟ آقای دکتر ظفرقندی عزیز را من خوب می‌شناسم و دارای سوابق و عملکرد فراوانی است اما ناگفته نماند که در هر کجا که مسئولیت داشته، چه در دانشگاه تهران و چه در سازمان جامعه انجمن پزشکان اسلامی، وزن عملکرد سیاسی ایشان از عملکرد حوزه سلامت بالاتر بوده، به طوری که سازمان نظام پزشکی در مقطعی انگار یک سازمان کاملا سیاسی و به سازمان مخالف نظام تبدیل شده بود.

شهادت می‌دهم که ظفرقندی از  بُن دندان به انقلاب اسلامی معتقد است

وقتی نوبت به موافقان ظفرقندی رسید، باز هم دفاعیات سیاسی بود زیرا باید پاسخ حملات سیاسی داده می‌شد، از‌این‌رو احمد بیگدلی‌خدابنده گفت: امروز آمدم تا شهادت دهم هم‌سنگر پدر شهیدم کاملا به مبانی نظام و اسلام معتقد است. من شهادت می‌دهم آقای ظفرقندی از بن دندان به این نظام اعتقاد دارد. به خون شهیدم قسم، شهادت می‌دهم آقای دکتر ظفرقندی به این نظام التزام عملی دارد. به ولایت فقیه مطلق التزام عملی دارد. ایشان مردم را دعوت می‌کرد برای مشارکت حداکثری و همگانی در پای صندوق‌های رأی. در انتخابات ریاست‌جمهوری اگر التزام نداشت، اپوزیسیون می‌شد.

حوزه سلامت را  سیاسی نکنیم

در ادامه سخنان موافقان ظفرقندی، رمضانعلی سنگدوینی خطاب به نمایندگان گفت: همکاران عزیز زمینه و حوزه سلامت را نباید سیاسی کنیم. مردم گرفتار هستند، مشکل دارند و باید مراقب باشیم. ظفرقندی این فرصت را از طرف پزشکیان غنیمت شمرده و آمده است برای نوکری. جامعه پزشکی نیز او را تأیید کرده است.

۷ وزیر قبلی بهداشت از ظفرقندی حمایت کردند

دیگر نماینده موافق هم بابک رضازاده بود که اظهار کرد: آقای پزشکیان افرادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده که مانند خودش عدالت‌محور هستند؛ وقتی از وفاق ملی صحبت می‌کنیم، به آن معناست که از آن حمایت کنیم، نه اینکه تنها وقتی به نفع‌مان باشد، به حمایت بپردازیم. هفت وزیر قبلی بهداشت و درمان از آقای ظفرقندی حمایت کرده‌اند که این نشان می‌دهد ایشان فردی شایسته، علمی و دارای ویژگی‌های مدیریتی است.

«ظفرقندی» از تمام توان خود برای اداره وزارت بهداشت استفاده خواهد کرد

منصور علیمردانی هم با اشاره به اظهارات وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: مهم‌ترین مطلبی که آقای ظفرقندی گفتند، این بوده که هر نوع سیاسی‌کاری در یک وزارت تخصصی حرام است. اگر ایشان به‌عنوان وزیر بهداشت انتخاب شود، از همه توان تخصصی در کشور در این حوزه استفاده خواهد کرد، همچنان که در زمانی که در سازمان نظام پزشکی و دانشگاه تهران مسئولیت داشتند، استفاده کردند و در زمانی که سیاسی‌ترین گروه‌ها در صدر امور دولتی بودند، ایشان از جناح مخالف هم استفاده بهینه کردند.

نمایندگان مخالف علیه ظفرقندی شعار  دادند

وقتی هم نوبت به دفاع وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت رسید، بخشی از دفاعیاتش باب طبع جریان تندروی مجلس نبود و وقتی محمدرضا ظفرقندی، در واکنش به انتقادات و مخالفت‌های برخی از نمایندگان مجلس درباره اظهاراتش بر سر مهندسی‌شدن انتخابات، گفت: بالاخره نمی‌توانیم واقعیت‌ها را کتمان کنیم. من به بقیه نمایندگان مجلس هیچ اهانتی نکردم اما کسی را بدون دلیل حذف کنند، انتخابات در آن ناحیه مخدوش است؛ این اظهارات او با مخالفت و شعارهای نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. او همچنین با بیان اینکه ۴۰ سال در مسیر خدمت‌رسانی به مردم بوده است، به اقداماتش از زمان انقلاب تا حضور داوطلبانه در جنگ و بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: ۴۰ سال است که بین همکارانم زندگی می‌کنم و با کادر درمان و بهداشت در ارتباط هستم. ‌ظفرقندی با اشاره به سوابق مدیریتی‌اش گفت: پذیرفتن مسئولیت در شرایط فعلی کشور تفاوت زیادی با حضور در تیم‌های اضطراری در زمان جنگ ندارد که شرط آن ازخودگذشتگی و جهاد برای خدمت به مردم و کشور است. او با تأکید بر اینکه برای حفظ کشور از هر گزند و آسیبی متعهد هستم و آن را در عمل ثابت کرده‌ام، اضافه کرد: کشور درگیر بحران‌های مختلف و دچار تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های پولی و مالی است. در این شرایط باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد. در کنار آن، ما اکنون با معضلی به نام مهاجرت کادر درمان مواجهیم که هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کند. وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه ما در منطقه بحران‌زده‌ای در دنیا قرار داریم، اظهار کرد: یکی از بحران‌ها، هجوم ناجوانمردانه ۳۰۰‌روزه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه و شهادت بیش از ۴۰ هزار انسان است.

رد‌صلاحیت پزشکیان در هیئت اجرائی بود نه دستگاه‌های امنیتی و شورای نگهبان

وی در پایان گفت: آقای دکتر پزشکیان که الان رئیس‌جمهور هستند، در همان انتخابات رد‌صلاحیت شدند و اگر دخالت بزرگان نبود، امروز آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور این مملکت نبود. بالاخره ما نمی‌توانیم واقعیت‌ها را کتمان ‌کنیم. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در تذکری این نکته را اعلام کرد که آقای پزشکیان در ابتدا توسط هیئت اجرائی استان مربوطه رد‌صلاحیت شد و نه توسط دستگاه‌های امنیتی و شورای نگهبان.

مخالفت به خاطر  مجلس ششمی بودن میدری

آخرین وزیری که دیروز صلاحیتش بررسی شد، وزیر پیشنهادی کار بود. هرچند منتقدانش به تندی مخالفان ظفرقندی نبودند، اما او هم روز سختی را از سر گذراند؛ زیرا حملات به او هم از جنس سیاسی بود نه تخصصی و بخش مهمی از مخالفت‌ها به حضور او در مجلس ششم و حواشی‌‌ آن مجلس خلاصه می‌شد، البته دفاعیات میدری از ‌چنان قوامی برخوردار بود که در تاریخ رأی اعتماد به وزرای دولت‌ها ثبت خواهد شد. اگرچه در ابتدای این جلسه، ولی داداشی ضمن قرائت گزارش کمیسیون اجتماعی درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از موافقت این کمیسیون با احمد میدری خبر داد. همچنین سلمان اسحاقی ضمن قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد ‌اعضای این کمیسیون احمد میدری را واجد شرایط تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانستند. در ادامه احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود، از موافقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با پیشنهاد تصدی احمد میدری برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ خبر داد. عباس گودرزی، نماینده مخالف میدری‌ گفت: فرصت نشد بنده درباره ظفرقندی، گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، صحبت کنم، اما وی هم از سران فتنه حمایت کرد در‌حالی‌که فتنه ۸۸ خط قرمز و امری نابخشودنی است. امروز اگر سران فتنه در حصر هستند، از رأفت نظام اسلامی است وگرنه آنان باید به اشد مجازات می‌رسیدند.

‌میدری  از  اصلاح‌طلبان  تندرو  است

قاسم روانبخش، نماینده مردم قم، در سخنانی به‌عنوان مخالف گفت: اگر کسی به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد، دیگر معنا و مفهومی ندارد که برای رهبری نامه جام زهر بنویسد، در مجلس تحصن کند و خوراک برای دشمن تهیه کند. وی با تأکید بر اینکه دولت محصول مشترک مجلس و رئیس‌جمهور است، افزود: اگر مخالفت یا موافقتی می‌شود، حق مجلس است و جمع‌بندی آن کابینه‌ای می‌شود که به مردم خدمت می‌کند؛ بر همین اساس تلاش برای معرفی فردی صالح در کمک به رئیس‌جمهور است.

میدری  هم‌زمان بر  کار  اجرائی و نظری تسلط  دارد

سیدمحمد سادات‌ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی کار عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم دکتر میدری، تسلط‌‌ هم‌زمان بر کار اجرائی و نظری است. معمولا مدیران ارشد در مواجهه با بحران‌های بزرگ پیش‌روی ساختمان رفاهی کشور محافظه‌کار می‌شوند؛ بنابراین تصمیم‌گیری مستلزم سطح بالایی از تسلط خود شخص وزیر است.

میدری چهره خوب  و  موجهی  در بین جامعه کارگری  و  کارفرمایی  دارد

حسینی، نماینده مینودشت در مجلس، در جریان بررسی صلاحیت احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به‌عنوان موافق گفت: من به‌عنوان کسی صحبت می‌کنم که در مجلس ششم حضور داشتم. امروز از پشت این تریبون افراطی‌گری مسائل سیاسی آن دوره را محکوم می‌کنم، اما راهش این نیست با کسانی که ماندند و برای از بین بردن محرومیت کشور و توانمندسازی اقشار محروم کشور تلاش کردند، این‌گونه رفتار شود.

اصلاح‌طلبان  فرزندان   انقلاب  هستند

وقتی نوبت به میدری رسید تا از خود دفاع کند، گفت: اصلاح‌طلبان فرزندان ایران هستند و برخاسته و وفاداران به انقلاب هستند. سیاست ما نباید حذف باشد. با اقدامات سیاسی نمی‌شود وفاق ملی انجام داد. وزیر پیشنهادی کار ادامه داد: هفته پیش در کمیسیون‌های مختلف حضور یافتم؛ در آنجا مسئله اصلی نه کارآمدی بنده و برنامه‌ها که حواشی مجلس ششم بود. چرا در دوره‌های ریاست‌جمهوری ایران امروز یک‌مرتبه غافلگیر می‌شویم؟ به خاطر اینکه احزاب سیاسی وجود ندارند. به خاطر اینکه ما نهادهای مدنی گسترده نداریم. این چگونه امکان‌پذیر است؟ من الگوی حکومت صفویه را به دوستان اصلاح‌طلب خود برای توانمندسازی جامعه و کارآمدسازی حکومت پیشنهاد می‌دهم که یک الگوی جهانی است. ما یا از تاریخ درس می‌گیریم و آینده نو می‌سازیم یا اسیر تاریخ می‌شویم و آینده را ویران می‌کنیم.‌ میدری تأکید کرد: من چه در دولت باشم و چه نباشم، سرباز نظام خواهم بود. او نابرابری را عامل ناکارایی دانست و با وعده تلاش برای رفع نابرابری در نقاط مختلف کشور، گفت: در سال‌های گذشته سرانه شهرداری تهران شش برابر شهرهایی مثل اصفهان و مشهد است و ۵۵ درصد وام‌های کشور در استان تهران توزیع شده و تمرکز مالی و سیاسی و به دنبال آن گرانی مسکن برای تهران است. میدری گفت: کارگران و کارفرمایان به صورت سه‌جانبه مشارکت ندارند. ما نمی‌توانیم کنش جمعی را یاد بگیریم. توسعه زمانی امکان‌پذیر است که انسان‌ها یاد بگیرند منافع فردی خود را در کنش‌های جمعی نه کنش‌های فردی حداکثر کنند. یکی از وظایف وزارت کار این است که چگونه تشکل‌های کارگری صنفی و حرفه‌ای را تقویت کند تا کنش‌های سیاسی تبدیل به کنش‌های اقتصادی شود. ما در وزارت کار مسئولیم که صدای فقرا و مدعی‌العموم فقرا باشیم.

 بر  گذشته‌ها  صلوات  بفرستید

میدری در پایان گفت: اجازه دهید و تسهیل و تسریع کنید که اختلافات هر‌چه بوده گذشته است. بر گذشته‌ها صلوات بفرستید نه به خاطر من و دکتر ظفرقندی که گذشته‌ها باید عبرت آینده باشد، اختلافات مربوط به اختلافات یک خانواده است؛ باید بتوانیم دورانی از وفاق ملی را رقم بزنیم.

 

نظر شما