شناسهٔ خبر: 68255431 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش محققان سوئدی؛

رژیم غذایی ضد التهابی احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم که التهاب را در بدن کاهش می‌دهد، می‌تواند احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد، به خصوص اگر از قبل عوامل خطر قلبی وجود داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، رژیم‌های به اصطلاح ضد التهابی حاوی مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، ماهی و لوبیا هستند و شامل رژیم‌های سالم برای قلب مانند رژیم مدیترانه ای می‌شوند.

در مطالعه‌ای که بیش از ۸۴۰۰۰ سالمند را به مدت بیش از ۱۲ سال ردیابی کرد، احتمال ابتلاء به زوال عقل در افرادی که از رژیم غذایی ضد التهابی پیروی می‌کردند در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی ضد التهابی ناسالم غنی از گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات و غذاهای فرآوری شده مصرف می‌کردند، ۲۱ درصد کمتر بود.

«ابیگیل داو»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز تحقیقات پیری در مؤسسه کارولینسکا در استکهلم، گزارش داد: «وقتی به طور خاص افراد مسن مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی یا دیابت را بررسی کردیم، خطر زوال عقل با رعایت رژیم غذایی ضد التهابی ۳۱ درصد کاهش یافت.»

اسکن مغزی MRI زیرمجموعه بیش از ۹۰۰۰ نفر از شرکت کنندگان نیز فواید عصبی مرتبط با رژیم غذایی سالم را نشان داد.

تیم داو داده‌های موجود در بانک اطلاعات بریتانیا را بررسی کرد که سال‌ها سلامت بزرگسالان بریتانیایی را ردیابی کرده است. مطالعه جدید شامل بیش از ۸۴۰۰۰ نفر زیر ۶۰ سال بود که هنگام ورود به پایگاه داده بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ فاقد زوال عقل بودند.

به طور متوسط در طول ۱۲.۴ سال، ۱۵۵۹ (۱.۹٪) از شرکت کنندگان به زوال عقل مبتلا شدند.

داده‌های مربوط به رژیم غذایی دریافتی هر فرد نیز ثبت شد و نشان داد که خطر ابتلاء به زوال عقل در بین افرادی که بیشتر به رژیم ضد التهابی پایبند بودند، کمتر بود.

به گفته محققان، تغییرات مغزی که نشانه افزایش احتمال ابتلاء به زوال عقل بود، در اسکن MRI افرادی که رژیم غذایی پیش التهابی داشتند نیز بیشتر بود.

داو می‌گوید: «توضیح بالقوه برای نتایج ما این است که یک رژیم غذایی ضد التهابی ممکن است التهاب سیستمیک (به ویژه در میان افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا متابولیک) را کاهش دهد و در نتیجه پیشرفت زوال عقل را کُند نماید.»

نظر شما