شناسهٔ خبر: 68249664 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قوامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه؛

سیاست خارجی دولت چهاردهم بدون توجه به دیپلماسی اقتصادی به دور تسلسل خواهد رسید

صاحب‌خبر -
سیاست خارجی دولت چهاردهم بدون توجه به دیپلماسی اقتصادی به دور تسلسل خواهد رسید
خبرگزاری آریا - نماینده مردم اسفراین بام و صفی آباد در مجلس با بیان اینکه توجه به دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی از اهمیت بسزایی برخوردار است، تاکید کرد که این یکی از مهمترین ماموریت‌های سیاست خارجی است که بدون توجه به آن سایر ماموریت‌های این وزارتخانه به دور تسلسل خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری آریا، هادی قوامی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی وزیر امور خارجه گفت: تامین منافع ملی و افزایش ثروت ملی که یکی از ماموریت‌های اصلی سیاست خارجی دولت چهاردهم است بدون انجام دیپلماسی اقتصادی سایر ماموریت‌های این وزارتخانه را به دور تسلسل خواهد رساند.
نماینده مردم اسفراین، بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در گذشته با دیگر کشورها قرارداد می‌بستیم اما رها می‌شد چرا که وزارتخانه‌هایمان لحاظ اقتصادی ندارند، بنابراین از آقای عراقچی می‌خواهیم حتما این مهم را در سفارتخانه‌ها مورد توجه قرار دهند.
وی تصریح کرد: یکی از مزیت‌های مناطق پیرامونی کشورمان این است که با همسایگان زیاد و آب‌های آزاد در ارتباط هستیم و می‌توانیم این موقعیت استثنایی را به فرصت و قوت تبدیل کنیم کما این که رهبر معظم انقلاب نیز بر این تاکید فرمودند، بنابراین دیپلماسی اقتصادی به ضرورت ساختاری و اجتناب ناپذیر در اسناد خرد و کلان و به دورنمای کشور تبدیل شده است.
قوامی یادآور شد: در چهارچوب تعامل و اتصال پیوسته و هوشمندانه و منفعت محور با بازارهای جهانی می‌توانیم فضا را به سمتی ببریم که در آن لحاظ اقتصادی در وزارت امور خارجه برجسته شود. همچنین دستیابی به چشم‌انداز اتخاذ رویکرد جدید در عرصه دیپلماسی اقتصادی طلب می‌کند و می‌طلبد که در سفارتخانه‌ها با نگاه گسترش بخش خصوصی رویکردی که اقتصاد و سیاست خارجی را به سمت دستیابی به اهداف تعیین شده در اسناد بالا دستی برساند در پیش بگیریم.
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه که دولت چهاردهم بر آن اکتفا کرده است بر رشد 8 درصدی اقتصاد تاکید شده که برای رسیدن به آن در 5 سال پیش رو حداقل باید 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم که بخشی از آن طرف سرمایه گذاری خارجی انجام می‌شود که حداقل باید 60 میلیارد دلار زمینه سرمایه گذاری خارجی را فراهم کنیم تا به رشد 8 درصدی برسیم.
قوامی اظهار کرد: از سال 1335 تا 1402 متوسط سرمایه گذاری خارجی در سال به دو میلیارد دلار نرسیده است، بنابراین رسیدن به 60 میلیارد دلار نگاه جدیدی می‌خواهد که در برنامه آقای عراقچی به ضرافت آمده است. ضمن اینکه باید تلاش کنیم که بتوانیم سیاست خارجی را در مدار پیشرفت اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت این بخش قرار دهیم و در این راه حتما مانع زدایی و تسهیل گری و امیدبخشی به فعالان اقتصادی موثر است، همچنین اولویت بخشی به دیپلماسی اقتصادی درون زا و برون گرا، متکی به دانش و فناوری سه مؤلفه مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید فرمودند.
وی افزود: این به درستی در برنامه آقای عراقچی جانمایی شده است و در برنامه کلی دولت هم آمده است، بنابراین ما باید کمک کنیم به آقای عراقچی رای بالا بدهیم چرا که این پیام را به دنیا می‌رساند که مجلس حتما به دولت کمک می‌کند و زمینه لازم برای مانع زدایی و دستیابی به سیاست اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد کرد، ضمن اینکه باید تلاش کرد در جهت پیشبرد سیاست همه جانبه حسن همسایگی با توجه به فرصت‌های عظیم سیاسی و اقتصادی که در حوزه فرهنگی و تمدنی ایران وجود دارد مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه لازم است بحث را به سمت اهمیت مرز ببریم و از غرب رفیع تا شرق وسیع و از شمال بارانی تا خلیج همیشگی فارس را به یک فرصت و قوت تبدیل کنیم.
قوامی یادآور شد: اینکه دائم از مرزهای غربی پیام کولبری و فشار بر مرزنشینان یا از شرق تهدید داشته باشیم نمی‌توان تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی را فراهم کرد. بنابراین باید مرز به منشا ورود مطمئن و پایدار ارز تبدیل شود تا به بانک مرکز و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تنظیم درست سیاست اقتصادی کمک کند. لذا تلاش می‌کنیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی، میدان دیپلماسی را گسترش دهیم ضمن اینکه آقای عراقچی می‌تواند برای تحقق این مهم از ظرفیت آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا استفاده کند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تاکید کرد: بحث مهم مدیریت تخاصم با ایالات متحده امریکا و مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم سهیونیستی فصل و ادبیات جدیدی است که در برنامه‌های آقای عراقچی مشاهده می‌شود./
پایان پیام

نظر شما