شناسهٔ خبر: 68249553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

برای مقابله با تحریم‌ها یک روز هم منتظر نمی‌مانیم

وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: برنامه پیشنهادی خود برای وزارت اقتصاد را با رویکرد جدید تدوین کرده و به مجلس عرضه کردم.

صاحب‌خبر -

عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌های خود اظهار کرد: امروز در محضر نمایندگان ملت حاضر شده‌ام تا با قبول مسئولیت به تاسی از تاکیدات مقام معظم رهبری اولویت روز کشور را که همان مسائل اقتصادی است را دنبال کنم. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی افزود: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ رئیس جمهور فرمودند امروز از لحاظ زمانی اولویت با مسائل اقتصادی است و تحرک اقتصادی قوی پیگیر و حساب شده مورد نیاز است. با توجه به توصیه‌های معظم له خود را موظف دیدم که با قبول این مسئولیت خطیر تجربه‌های انباشته و یافته‌های علمی خود را در مسیر خدمت به مردم عزیز و کشور قرار دهم.

اقتصاد امروز کشور نیازمند تلاش همگانی است

وی ادامه داد: اقتصاد امروز کشور نیازمند تلاش همگانی است و باید همه قوا برای بهبود وضعیت کشور و حل مشکلات معیشتی مردم قدم بردارند. بر این مبنا با انتخاب دولت وفاق ملی آقای پزشکیان برنامه پیشنهادی خود برای وزارت امور اقتصادی و دارایی با رویکرد جدید عرصه اقتصادی کشور و اصلاح رویه‌های حکمرانی اقتصادی تدوین در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس عرضه کرده‌ام و امیدوارم دوران تحولی جدیدی برای ایران زمین رقم بخورد. 

همتی افزود: اینجانب در فرصت جدیدی که فراهم گردیده است انشاالله با رای اعتماد شما نمایندگان و با توکل به خداوند متعال همه همت خود را برای حل مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست و برنامه‌ریزی و تدبیر و با کمک مجلس و جلب مشارکت مردم و نیز تعامل مناسب خارجی و داخلی در راستای افزایش سطح رفاه مردم به کار خواهم گرفت.

او ادامه داد:  اینجانب با سه دهه فعالیت مستمر در مدیریت اقتصاد کلان و کوله باری از تجربیات اجرایی و آشنایی عمیق با آخرین یافته‌های علم اقتصاد مسئولیت این وزارتخانه را در زمانی بر عهده می‌گیرم که مشکلات ریشه‌دار اقتصادی کشور به نقاط بحرانی نزدیک شده است و راه بسیار پر خطری در پیش روی سیاست گذاری اقتصادی با انتخاب‌های بسیار محدودی وجود دارد.

همتی گفت: متاسفانه به رغم پیشرفت‌های مناسب در بسیاری از زمینه‌ها در حوزه اقتصاد توفیقات متناسب با تلاش همت و از خود گذشتگی مردم شریف ایران نبوده است. 

او بیان کرد: رشد اقتصادی منابع محور و متکی بر صادرات نفت و لذا پر نوسان بودن آن در کنار بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از تورم مزمن که در ۵ سال گذشته در محدوده ۴۰ درصد بوده است قدرت خرید مردم عزیز و معیشت آنها را تحت تاثیر جدی قرار داده است. 

همتی بیان کرد: نمایندگان عزیز در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ملی و کسب و کار‌ها فشار می‌آورد و رشد اقتصادی محدود و فضای کسب و کار نامناسب و تکانه‌های نرخ ارز زیاد شده است لازم است که با استعانت از خدای متعال و وفاق ملی به همراهی یکدیگر برای حل چالش‌ها با لبیک به فرمان رهبری اقدامات مناسبی انجام دهیم. 

او بیان کرد: یکی از عوامل ایجاد چالش‌های اقتصادی، وجود نااطمینانی‌های گسترده در کشور است که اجازه بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار را سلب کرده است. 

وی تاکید کرد: منشأ نا اطمینانی‌ها عوامل اقتصادی یعنی بی‌ثباتی تحریم‌ها و قوانین مقررات و دیگر عوامل بیرونی و درونی است. نااطمینانی‌ها می‌تواند کنشگران اقتصادی را زمین‌گیر کند و از طرف دیگر سیاستگذار را در حصول نتیجه مورد انتظار اعمال سیاست با یک محدودیت جدی روبرو کند.

همتی افزود: به زبان ساده مردم به عنوان صاحبان منابع در تخصیص منابع خود با یک فضای غبار آلود مواجه هستند و از طرف دیگر سیاستگذار قادر نیست که برآورد درستی از نتیجه اعمال سیاست‌های اقتصادی خود داشته باشد. در چنین شرایطی امکان سرمایه گذاری‌های بزرگ وجود ندارد.

شفافیت و مبارزه با فساد برنامه اصلی من است

همتی ادامه داد: در تدوین برنامه‌های خود که مشروح آن قبلاً به شما نمایندگان عزیز تقدیم شده است در راهبرد‌های مهمی تاکید شده است که از جمله آنها می‌توان به تاکید بر رشد اقتصادی پایدار از طریق توسعه بخش خصوصی و ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار و کاهش بروکراسی اداری اشاره کرد.

او افزود: حمایت از صادرات غیر نفتی از طریق پیگیری اصلاح سیاست‌های ارزی که در حال حاضر به صادرات ما لطمه می‌زند از اهداف من است. اصلاح نظام بانکی افزایش کارایی بانک‌ها و کاستن از ناترازی‌های موجود جز راهبرد‌هایی است که تاثیرات تصدی وزارت اقتصاد به کار خواهم گرفت. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: اصلاح ساختار اقتصاد از طریق خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد مولدسازی دارایی‌های دولت و کاهش مداخله دولت در اقتصاد نیز از عواملی است که وضعیت کنونی را تغییر می‌دهد و جز برنامه‌های بنده است.

همتی بیان کرد: شفافیت و مبارزه با فساد از طریق شفافیت در تصمیم گیری‌های دولت جرم انگاری فساد و برخورد قاطع با مفسدان بازگرداندن اعتماد عمومی به دولت نیز از هدف‌های من است. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: تقویت روابط اقتصادی از طریق گسترش روابط جاری با سایر کشور‌ها خصوصاً کشور‌های منطقه و دوست و متنوع سازی صادرات و جذب سرمایه‌گذار‌های خارجی از اهداف من است.

وی اضافه کرد: یکی از نکات مهم در این مسیر که مورد تاکید رهبر انقلاب است اجرای کامل قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار برای بهبود وضعیت کار در کشور است مسیر نیاز به گام‌های موثری دارد تا روند کسب و کار‌ها تسهیل و قوانین دست و پاگیر از پیش رو برداشته شود. 

همتی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهم اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص مردم سازی اقتصاد است این موضوع با اولویت سهامدار کردن مردم در شرکت‌های سهامی پروژه قابل تحقق است. برنامه موجب افزایش نقش مردم در رشد اقتصادی است. 

مناطق آزاد باید به جایگاه اصلی خود دست یابند

وی گفت: سر و سامان دادن به مناطق آزاد جز سوالات عمده نمایندگان محترم بود و تقویت آنها در نقش اقتصاد از دیگر اولویت‌های بنده است. مناطق آزاد باید به جایگاه اصلی خود دست یابند و به نقاطی تبدیل شوند که جذب سرمایه می‌کنند.

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: در برنامه خود بر اساس خواست مکرر نمایندگان محترم به مناطق محروم کشور خصوصاً مناطق مرزی توجه ویژه‌ای خواهم کرد. تمرکز زدایی در خصوص منابع و اعتبارات بانکی و بهبود وضعیت مناطق محروم را موجب خواهد شد. 

وی اظهار کرد: عدالت مالیاتی نیز یکی از مسائل کلیدی است که مورد توجه نمایندگان است و باید به سمتی حرکت کند که مالیات در کنار نقش درآمدی خود به عنوان ابزاری برای تنظیم اقتصاد و توزیع عادلانه درآمد به کار گرفته شود. برنامه هفتم توسعه تکالیف زیادی را بر دوش وزارت اقتصاد گذاشته که با جدیت پیگیری می‌شود و یکی از آن‌ها اجریات فرمایشات رهبری درباره مردمی کردن اقتصاد است.

بازار بورس باید سمبل اعتماد سهامداران باشد

همتی اظهار کرد: به باور من با برقراری تعامل قوی و روابط سازمنده بین وزارت اقتصاد و نمایندگان می‌تواند مسائل اقتصادی کشور را حل کرد و عزم ما هماهنگی است که برای پیشبرد مسائل اقتصادی مهم است.  بر اقتصادرقابت پذیر که باعث افزایش سرمایه گذاری شود تاکید خواهیم کرد. بازار بورس باید سمبل اعتماد سهامداران باشد. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: طرحی دارم که بانک‌های کشور از بنگاه داری خارج و به سمت بنگاه سازی حرکت کنند. در چارچوب گفت وگوی دولت بخش خصوصی برای مردمی سازی واقعی اقتصاد ملی ارتباط منظم خواهیم داشت. 

همتی گفت: در دوره بانک مرکزی فشار حداکثری بر کشور وارد شد، ما در آن سال‌ها حریف دشمنان شدیم و جلوی فروپاشی اقتصادی را گرفتیم. در سال ۹۹ کرونا باعث شد همه فعالیت‌های اقتصادی جمع شود.

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: در دوره سه ساله فشار حداکثری حتی یک دلار ارز تزریق نشد. بانک مرکزی برای من حداقل در میان پر افتخار‌ترین کار‌های زندگی‌ام است. یادمان نرفته صحبت‌های ترامپ را. من خواهش می‌کنم، هر دو مخالف از دوستانم هستند و من از آنها هم تشکر می‌کنم و امیدوارم که بتوانیم از نظرات آن‌ها استفاده کنیم.

همتی اظهار کرد: من امیدوارم با اقتصاددان‌های مجلس به صورت ماهانه جلساتی را داشته باشیم. مسیری که در پیش گرفتیم مسیری برای از بین بردن فساد است. ما باید اعتماد مردم را به اقتصاد کشور بازگردانیم. مردم باید در صحنه باشند. برای مقابله با تحریم‌ها یک روز هم منتظر نمی‌مانیم.

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: همه ما در نهایت به سربلندی ایران و رفاه مردم فکر می‌کنیم و وظیفه من و همکارانم مرتفع کردن مسائل است و از خدا می‌خواهیم گام‌های مهمی برای توسعه و پیشرفت ایران برداریم.

نظر شما