شناسهٔ خبر: 68246131 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

موکب فدا، اولین موکب اقتصاد دیجیتال در مسیر اربعین

موکب فدا (فعالان داوطلب اقتصاد دیجیتال) قرار است امسال در مسیر اربعین، همراه زائران حسینی باشد. این موکب که توسط جمعی از فعالان اقتصاد دیجیتال و همراهی کسب‌وکارهای این حوزه راه‌اندازی شده، در عمود ۸۰۹ در کنار موکب «خواهر خورشید» مسیر نجف به کربلا قصد دارد در بین زائران حسینی بیش از یک میلیون بستنی توزیع کند.

صاحب‌خبر - همچنین در کنار این موکب، اپلیکیشنی راه‌اندازی شده تا بتواند به گمشدگان خدمات ارائه دهد.

هدف از راه‌اندازی موکب فدا چه بوده است؟

از آنجایی که بسیاری از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی در رویدادهای مذهبی حضور پررنگی داشتند، جمعی از آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که امسال نقش خود را در بزرگترین رویداد مذهبی هم ایفا کنند. از طرفی دیدگاه نادرستی نسبت به فضای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد مبنی بر اینکه بنیان‌گذاران و افرادی که در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند، عقاید مذهبی کمرنگ‌تری نسبت به سایر اقشار جامعه دارند.
موکب فدا راه‌اندازی شده تا هم به این دیدگاه غلط پایان دهد و هم فضایی ایجاد کند برای افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند و تمایل دارند به عنوان خادم در مسیر اربعین به زائران کمک کنند.

کسب‌وکارها و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال چه‌طور می‌توانند به موکب فدا کمک کنند؟

تاکنون چندین کسب‌وکار اینترنتی بزرگ و کوچک موکب فدا را همراهی کرده‌اند. از آنجایی که موکب فدا به صورت کاملا داوطلبانه و بدون کمک هیچ نهاد دولتی بنا شده، کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال از دو جنبه مالی و اطلاع‌رسانی می‌توانند کمک کنند.
همچنین فعالان این حوزه هم می‌توانند با مراجعه به پیج اینستاگرام موکب فدا و پر کردن فرم مربوط به آن، به‌عنوان خادم در کنار موکب فدا باشند.

چه چالش‌هایی برای راه‌اندازی موکب فدا وجود داشت؟

حدود ۷ ماه است که فعالان این حوزه برای راه‌اندازی این موکب اقدامات قانونی آن را پیگیری می‌کنند و چالش‌هایی مثل کسب مجوز و هماهنگی برای محل استقرار موکب را پشت سر گذاشته‌اند. همچنین با توجه به داوطلبانه بودن موکب و نوپا بودن آن ممکن است با چالش‌های مالی نیز مواجه شود.

وبسایت پیداشدگان چیست و چگونه به زائران کمک می‌کند؟

به پیشنهاد موکب «خواهر خورشید» و در جهت رفع مشکل گمشدگانی که به اینترنت دسترسی ندارند و نمی‌توانند همراهان خود را پیدا کنند، بنا شد این سایت راه‌اندازی شود و در اختیار نمایندگان ایستگاه‌های دیگر موکب خواهر خورشید قرار بگیرد تا بتوانند به گمشدگان خدمات بهتری را ارائه دهند.

در موکب فدا چه خدماتی ارائه می‌شود؟

در حال حاضر فعالیت موکب فدا محدود به توزیع یک میلیون بستنی در میان زائران و ایجاد بستری برای گمشدگان در مسیر اربعین است.

موکب فدا از چه تاریخی تا چه تاریخی قرار است برقرار باشد؟

از پنجشنبه ۲۵ مرداد فعالیت موکب فدا برای توزیع بستنی آغاز می‌شود و تا ۳ شهریور و شب اربعین ادامه خواهد داشت. از همه فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال دعوت می‌شود که در صورت تمایل برای خادمیت در این ایام به موکب فدا ملحق شوند و از طریق فرم داخل پیج اینستاگرام به آدرس «mokebfada» آمادگی خود را اعلام کنند.

نظر شما