شناسهٔ خبر: 68242613 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

آغاز مرمت فاز دوم منزل تاریخی دکتر قریب

منیرالسادات جان بزرگی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان از آغاز فاز اول مرمت خانه تاریخی دکتر قریب در روستای گرکان شهرستان آشتیان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، سعید نیک نام گفت: عملیات مرمتی خانه تاریخی قریب در روستای گرکان شهرستان آشتیان شامل‌ تراشیدن اندودهای کاه‌گلی فرسوده، اندود کاه‌گل، دیوارکشی خارجی بنا، نماچینی با آجر سنتی با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان افزود: فاز اول مرمت این بنای تاریخی سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد ریال انجام شده است و در این مرحله دیواره‌های خارجی بنا و نمای آن مرمت خواهد شد.

نیک‌نام با تاکید بر اینکه این اثر تاریخی در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ادامه داد: این بنای تاریخی مربوط به خاندان بزرگ قریب است که در عرصه علم، فرهنگ و ادب ایران زمین سهم بسزایی دارند. منزل دکتر عبدالعظیم قریب مربوط به دوره قاجار و در شهرستان آشتیان، روستای گرکان، روبروی دانشسرا واقع شده است.

او تصریح کرد: از این خاندان بزرگ می‌توان به دکتر محمد قریب بنیانگذار طب کودکان در ایران، دکتر عبدالعظیم قریب استاد زبان و ادبیات فارسی و پروفسور عبدالکریم قریب پدر علم زمین‌شناسی ایران و بنیان‌گذار دانشگاه اراک اشاره کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان گفت:  منزل خاندان قریب در زمینی به مساحت ۷۱۵ متر مربع قرار دارد و در این بنا تزئینات قاب‌بندی گچی، قطاربندی و گچبری زیبایی دیده می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما