شناسهٔ خبر: 68241517 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حضور نوجوانان فرهنگسرای گلستان در رویداد «رسم خادمی»

فاطمه علی آبادی

رویداد مهارتی- رقابتی «رسم خادمی» با هدف موکب‌داری در مراسم جاماندگان اربعینی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رویداد مهارتی- رقابتی «رسم خادمی»، یک مانور اردویی ویژه نوجوانان است که با هدف نقش‌آفرینی در مراسم جاماندگان اربعین تهران، با حضور نوجوانان دختر و پسر در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، پردیس تئاتر تهران میزبان این رویداد مهارتی رقابتی بود و جمعی از نوجوانان دختر و پسر فعال در حلقه‌های هویتی شکل گرفته در فرهنگسراها در قالب بچه‌های فرهنگسرا که وظیفه موکب داری در مراسم جاماندگان اربعین حسینی تهران را بر عهده دارند، گردهم جمع شدند.

در این مانور، هر یک از نوجوانان معرفی شده توسط فرهنگسرا براساس توانایی‌های خود یکی از مسئولیت‌های تعریف شده در شورای موکب را برعهده گرفته و با همکاری سایر اعضا، صفر تا صد کار برپایی و پذیرایی یک موکب را انجام دادند.

فرهنگسرای گلستان با حضور دو کانون دختران و پسران خود در این اردو یکی از مراکز فعال در این اردو بود که برنامه‌های متنوع فرهنگی خود را با هدف توانمندسازی مهارتی و مدیریتی نوجوانان، گسترش و تعمیق شناخت نوجوانان از آئین‌های مذهبی و استقلال نوجوانان در اجرای مانور برپایی مواکب اربعین حسینی اجرا کرد. ایجاد آمادگی عملیاتی موکب‌داران نوجوان جهت حضور در مراسم جاماندگان اربعین حسینی تهران اصلی‌ترین برنامه این رویداد بود.

براین اساس، آماده‌سازی موکب‌ها توسط خود نوجوانان انجام شد و آنان به تهیه گزارش تصویری و ویدئویی از فعالیت‌های انجام شده پرداختند. علاوه براین، کارگاه‌های رسانه، کوچینگ (مربیگری)، نور و صدا، پشتیبانی و … برای نوجوانان برگزار شد و آنها با بخش مهمی از وظایف خود در این مراسم جاماندگان اربعین حسینی آشنا شدند.

برگزاری جلسات هماهنگی جهت تعیین شورای موکب، تقسیم کار و معرفی وظایف اعضا، تمرین دمام‌زنی و خرید اقلام و ملزومات موکب توسط اعضای کانون پسران نوجوان «رضوان» و کانون دختران نوجوان «هیوا» از دیگر بخش‌های این رویداد بود. همچنین ایستگاه نقاشی کودک همراه با اهدای هدیه و تنقلات به کودکان برپا شد و تابلوهایی از تصاویر کودکان از هر قومیت و ملیت با شعار «حسین (ع) از هر قبیله عاشق دارد» نصب شد. علاوه براین، نذری شامل غذا، کیک، شربت و چای توسط خود نوجوانان توزیع شد.

در پایان این رویداد، جمعی از داوران میدانی همزمان با فعالیت مواکب، نوجوانان را براساس شاخص‌های تعیین شده مورد ارزیابی قرار دادند و برگزیدگان هر بخش معرفی شدند.

شاخص‌های ارزیابی داوران موضوعاتی نظیر خالقیت در فضاسازی، پذیرایی و خدمت‌رسانی، نحوه پذیرایی و برخورد خالصانه، انسجام تیم، هماهنگی بین تیمی، فهم کار جمعی و تشکیلاتی، انجام دادن صحیح وظایف محوله توسط افراد، سرعت عمل، پخت صحیح غذا از لحاظ طعم و مزه و آمادگی، نظافت و تمیزی محیط و … بود.

نظر شما