شناسهٔ خبر: 68240697 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اخطاریه آتش‌نشانی کاشان به ۱۲۰۰ واحد صنفی در بازار

مدیرعامل آتش‌نشانی کاشان، گفت: یک هزاز و ۲۰۰ واحد صنفی بازار کاشان به دلیل فعالیت اخطاریه دریافت کردند.

صاحب‌خبر -

سیدمصطفی محتشمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با تاکید بر فعالیت بیش از هزار و 200 واحد فعال تجاری با بیش از 40 صنف مختلف دارای تنوع و خطرات بالا و‌ محتمل‌الوقوع حوادث، اظهار داشت: تعدادی از انواع خطرات شناسایی و ارزیابی شده محتمل در صنوف بازار شناسایی شده است.

وی در بیان آسیب‌های شناسایی شده، افزود: انفجار سیلندر در جواهرسازی، نگهداری مایعات قابل اشتعال برخی از واحدها برای استفاده از سیستم گرمایشی در فصول سرد، ریزش آوار به دلیل وجود بخش تاریخی مرمت نشده، گزیدگی حیوانات گزنده با توجه به بافت فرسوده، ریزش دهانه چاه، فرونشست زمین به‌دلیل آب گرفتگی و سقوط شخص از ارتفاع و وسایل بالابر از جمله خطرات شناسایی شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان خاطرنشان کرد: خطر برق گرفتگی و اتصال برق، نبود چاه ارت، اتصالات برق ناشی از سیم‌کشی غیراستاندارد و نامناسب، درگیر شدن اعضای بدن در وسایل بالابر از دیگر خطرات است.

محتشمیان گفت: انفجار و تخریب ناشی از نشت گاز مایع، حریق تجمع ضایعات موجود در بناهای تخریب شده بدون کنترل و نظارت و نگهداری مواد خطرناک از دیگر موارد خطر و محتمل قریب الوقوع حوادث شناسایی شده صنوف در بازار کاشان است.

وی تصریح کرد: تامین امنیت جانی تعدد حضور افراد برای خرید، حفاظت از میراث فرهنگی بازار با شاخصه قدمت و سنتی بودن آن، حفاظت از معماری فاخر ایرانی اسلامی و تنوع فضاها و کاربری‌های مختلف از جمله دلایل دغدغه اجرای طرح ایمنی بازار است.

محتشمیان تاکید کرد: اهتمام در تامین امنیت جان گردشگران داخلی و خارجی در مواقع بروز حادثه از مهم‌ترین دلایل دغدغه اجرای طرح ایمنی در بازار تاریخی کاشان به عنوان قطب اقتصادی ملی و منطقه‌ای در کاشان است.

وی با بیان اینکه آموزش نقش مهمی را ایفا می‌کند، افزود: تامین این دغدغه‌های مهم وجود یکسری قوانین لازم‌الاجرا با تعامل، همکاری و هم‌افزایی مسئولان و دستگاه‌های ذی ربط از جمله اداره میراث فرهنگی را علاوه بر مباحث مهم آموزش و پیشگیری می‌طلبد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان افزود: اقدامات و وظایف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ایمن‌سازی بازارها شامل هماهنگی و همکاری با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در زمینه ایمن سازی بازار، مشارکت در زمینه فرهنگ‌سازی و توجه به ایمنی در بازارها، برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های تعمیر، مرمت و بازسازی، احیا،حفاظت و حراست از آثار بناها و مجموعه‌های ارزشمند فرهنگی و تاریخی بازارهای استان با در نظر گرفتن مسائل و موارد ایمنی و نظارت بر حسن اجرایی آن‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات و وظایف سازمان‌های آتش نشانی و خدمات ایمنی در ایمن سازی بازارها شامل اطلاع رسانی عمومی مناسب در خصوص ضرورت ایمنی حریق در بازار و مجتمع‌های تجاری به صورت دوره‌ای، انجام شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک آتش واحدهای صنفی واقع در بازارها و ارائه گزارش کامل سالیانه به کمیته ایمنی بازار و سازمان شهرداریی‌ها و دهیاری‌های کشور است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، گفت: صدور گواهی ایمنی حریق برای همه واحدهای صنفی واقع در بازار، نظارت عالیه بر دوره‌های آموزشی ایمنی و حفاظت از آتش سوزی در بازارها و بررسی و تایید گواهینامه آن‌ها از جمله وظایف آتش‌نشانی است.

وی تصریح کرد: هماهنگی و همکاری با اداره اماکن عمومی، نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی و امور صنفی برای بازدید ایمنی تهیه دستورالعمل ایمنی و صدور گواهینامه مربوطه برای تمامی واحدهای مستقر در مجموعه بازار نیز از دیگر وظایف است.

محتشمیان تاکید کرد: برگزاری مانور آمادگی در زمینه‌های اطفای حریق، الزام تعیین راه خروج اضطراری، نصب شیر هیدرانت توسط نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی به بازار و با همکاری کسبه و مسئولین بازار ازدیگر وظایف آتش‌نشانی است.

انتهای پیام/801/

نظر شما