شناسهٔ خبر: 68238342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اتهام تازه در پرونده نحست‌وزیر سابق بنگلادش

ایرنا : نهمین پرونده قضایی علیه نخست‌وزیر بنگلادش و ۳۳ نفر دیگر تشکیل شد.

صاحب‌خبر -

شیخ حسینا نخست‌وزیر سابق بنگلادش در نهمین پرونده قضایی تشکیل شده علیه او به همراه ۳۳ نفر دیگر از جمله محیبل حسن چودوری وزیر آموزش سابق این کشور به دست داشتن در قتل تنویر صدیق دانشجوی دانشکده دولتی آشکان اولیا در جریان اعتراضات ضد سهمیه‌بندی متهم شده است.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری دیلی استار، محمد پرویز یکی از مقام‌های ارشد پلیس بنگلادش در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: یکی از بستگان نزدیک تنویر صدیقی دانشجویی که در جریان اعتراضات اصلاح سهمیه در بنگلادش جان خود را از دست داده بود، صبح شنبه شکایتنامه خود را به کلانتری چندگان تسلیم کرد که در این شکایتنامه با موضوع قتل علاوه بر شیخ حسینا از ۳۳ نفر دیگر نیز نام برده شده است.

به نوشته دیلی استار، شیخ حسینا اکنون در مجموع با ۹ پرونده از جمله ۶ مورد قتل، یک پرونده برای آدم‌ربایی و دو مورد نیز در دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) برای جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی مواجه است.

به گزارش ایرنا، در جریان اعتراضاتی که از ۱۶ جولای (۲۶ تیر) در بنگلادش ابتدا با درخواست اصلاحات در سهمیه مشاغل عمومی آغاز شد اما در ادامه به سرنگونی دولت شیخ حسینا نخست‌وزیر سابق بنگلادش انجامید، بیش از ۵۷۰ نفر کشته شدند.

شیخ حسینا نخست وزیر سابق بنگلادش در بحبوحه اعتراضات خشونت‌آمیز یک ماهه با مطالبه استعفای او، داکا را به مقصد دهلی‌نو ترک کرد.

در نیمه مردادماه صدها هزار معترض که خواستار استعفای حسینا بودند، با سرپیچی از مقررات منع آمد و شد، در خیابان‌های پایتخت راهپیمایی کردند و وارد کاخ نخست وزیری شدند.

یک روز پس از استعفا و فرار شیخ حسینا نخست وزیر بنگلادش در پی هفته‌ها ناآرامی‌های مرگبار، دفتر ریاست جمهوری، پارلمان این کشور را منحل کرد و محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل ریاست دولت موقت را برعهده گرفت.

شیخ حسینا نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش مدعی شد که آمریکا در ازای حمایت سیاسی از وی، به دنبال تصاحب جزیره استراتژیک سنت‌مارتین بوده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما