شناسهٔ خبر: 68236476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فاطمی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات؛

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بر هوش مصنوعي مسلط است

صاحب‌خبر -
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بر هوش مصنوعي مسلط است
خبرگزاری آریا - نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید برای فرداها آماده باشد، تأکید کرد که در زمانه‌ای که غرب و شرق بر سر توسعه آخرین فناوری‌های ارتباطات در حال نبرد هستند، نیاز به وزیری داریم که با ذهن آینده‌نگرانه به مسائل بیاندیشد.

به گزارش خبرگزاری آریا، احمد فاطمی در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در همین ابتدای سخن بگویم واقع‌بین باشیم، گذشته را فراموش کنیم، نه در حال سخن گفتن درباره وزارتخانه پست، تلگراف و تلفن یا وزارت مخابرات، که در حال بحث درباره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم، از همین عنوان ناگفته پیداست که مسائل این وزارتخانه در دو دهه گذشته تغییرات چشمگیر داشته است.
نماینده مردم بابل در مجلس ادامه داد: امروز پرونده‌هایی که بر روی میز یک وزیر در مسند این وزارتخانه قرار گرفته‌اند نه پرونده کشیدن سیم تلفن به چند شهر و روستا یا افتتاح یک دفتر پستی در یک روستا، که حضور در میدان نبرد بر سر پیشرفته‌ترین فناوری‌های هوش مصنوعی، رقابت بر سر توسعه بسیار شتابان خطوط 5G و فیبر نوری، نبرد بر سر امنیت ارتباطات سایبری و ایجاد بستر مناسب برای دیجیتالی شدن بخش بزرگی از امور روزمره است.
وی تصریح کرد: ما درباره وزارتخانه‌ای صحبت می کنیم که تحول در حوزه‌های مربوط به آن ثانیه‌ای است و این تحول‌های ثانیه‌ای کل زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. ما در دهه 1360 زندگ نمی‌کنیم بلکه در عصر فناوری و اطلاعات زندگی می‌کنیم، در یک دهکده جهانی، دورانی که شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی ما را تغییر داده‌اند و هر روز ما را با تغییری جدید غافلگیر می کنند، هزاران ماهواره مرزهای فضایی و ارتباطی را درنوردیده‌اند، سرعت انتقال اطلاعات به حد جنون‌آمیز رسیده است و هوش مصنوعی در حال تغییر چهره جهان است.
فاطمی یادآور شد: بگذارید بی‌تعارف بگوییم ما وزیری می‌خواهیم که برای فرداها آماده باشد، وزیری که احاطه کامل بر مباحث فنی و علمی این حوزه داشته باشد، مسائل روز را به خوبی بفهمد و بتواند تیمی از برترین نخبگان علمی و فنی را گرد هم جمع کرده و برای نبرد در این میدان سخت، هدایت کند. او کسی نیست جز دکتر سید ستار هاشمی.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بیایید واقع‌بین باشیم و پیشنهاد می‌کنم در حالی که جهان مهیای خیابان‌هایی مملو از خودروی خودران می‌شود که با هوش مصنوعی و ارتباط دیجیتال، مسیر خود را می‌پیمایند و سرعت انتقال ارتباطات به هزاران ترابایت می‌رسد، مسائل پیش پا افتاده و حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و بر روی این موضوع تمرکز کنیم که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تحول فناوری در کشور را هدایت و مدیریت کند، این وزارتخانه باید امنیت اطلاعات ما را تضمین کرده و بتواند برای پیچیده‌ترین حوزه‌های فناورانه سیاست‌گذاری کند.
وی یادآور شد: از همین روست که من با جناب آقای دکتر ستار هاشمی به عنوان گزینه مناسب برای این وزارتخانه موافقم و از فردی سخن می‌گویم که مرد زمانه خود است، بر هوش مصنوعی مسلط است و حتی بیش از آن در سطح بین‌المللی به عنوان فردی صاحب نظر و صاحب اندیشه شناخته شده است، مدیری که در پست‌های قبلی خود چه در قوه مجریه و چه در قوه قضائیه، چه در بخش خصوصی و چه در مراکز دانشگاهی با چالش‌هایی که درباره آن سخن گفتیم دست و پنجه نرم کرده است و ایده‌های درخشان در این حوزه دارد اما امتیازهای دکتر هاشمی تنها این موارد نیست، او هم مورد وثوق دو قوه بوده و هم مورد تأیید بخش خصوصی حوزه فناوری و دانش‌بنیان کشور است و کسی است که می‌تواند بخش دولتی، حاکمیتی و خصوصی را به یکدیگر پیوند دهد و ارتباطی کامل میان دانشگاه، بخش خصوصی و دولتی برقرار کند.
فاطمی تأکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمانی است که باید در آن تصمیماتی سخت و پیچیده گرفت و دکتر ستار هاشمی نه تنها دانش اخذ چنین تصمیماتی را دارد بلکه مردی است که می‌تواند در زمان مناسب تصمیماتی بگیرد که بسیار حیاتی هستند، مردی که می‌توان به خرد، صداقت، امانتداری، قاطعیت و سرعت او در تصمیم‌گیری اعتماد کرد.
نماینده مردم بابل در مجلس افزود: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمانه‌ای که غرب و شرق بر سر توسعه آخرین فناوری‌های ارتباطات در حال نبرد هستند در روزهایی که نرم‌افزارهای هوش مصنوعی ما را هر روز با رو کردن برگ جدید شگفت‌زده می‌کنند در دورانی که نبردهای میدانی جای خود را به نبردهای سایبری داده‌اند و در حالی که شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در سطح جهانی در حال سبقت گرفتن از غول‌های نفتی هستند ما نمی‌توانیم مانند گذشته فکر کنیم و نیاز به فردی داریم که با ذهن آینده‌نگرانه به مسائل بیندیشد، کسی که اطمینان و اعتماد نخبگان را به خود جلب کند، ایده‌های متفاوت برای حل مشکلات داشته باشد، به دنبال باند و باندبازی نباشد و قابل اطمینان باشد.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در بیان انتظاراتی که از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد، افزود: سرعت اینترنت ثابت ایران در پایان سال 2023 یک بیستم سرعت اینترنت در کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است، اولین کار شما باید افزایش سرعت اینترنت به عنوان یک زیرساخت اساسی برای حضور در رقابت‌های مربوط به هوش مصنوعی باشد، همچنین به عنوان عضو اصلی شورای عالی فضای مجازی دومین برنامه شما توجیه اعضای این شورا برای رفع فیلترینگ است که هزینه‌های سنگینی را بر مردم تحمیل کرده است.
فاطمی تأکید کرد: فیلترینگ موجب ناامن شدن شبکه اینترنت طبق گزارش‌های شرکت زیرساخت به دلیل استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها، شبکه اینترنت ایران بسیار آلوده و آسیب‌پذیر شده است به گونه‌ای که فضای مجازی ایران به بهشت هکرها و حمله راحت به شبکه‌های خدماتی کشور تبدیل شده است.
وی خاطر نشان کرد: زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست که بعد از 4 دهه هنوز جاده‌ها، مناطق و روستاهای زیادی از کشور نقاط کور اینترنتی هستند./
پایان پیام

نظر شما