شناسهٔ خبر: 68236068 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

پیش بینی بورس برای فردا یکشنبه ۲۸ مرداد / رشد بورس ادامه دار است؟

به گفته کارشناسان بالا بدون نرخ بهره و ریسک های سیاسی بورس را تهدید می‌کند و سیاست‌های حمایتی صرفا یک راه حل مقطعی و کوتاه مدت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، به دنبال نزول های مداوم شاخص بورس ، هفته گذشته شورای بورس یک جلسه اضطراری تشکیل داد و اقدامات حمایتی جدیدی را برای تزریق منابع مالی جدید به بورس آغاز کردکه این اقدامات حمایتی از روز چهارشنبه آغاز شد.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس درباره این برنامه های حمایتی گفت: اهم پیشنهادهای مطرح شده بر محور تأمین منابع لازم برای حمایت از بازار با مساعدت بانک مرکزی و همچنین انتشار اوراق تبعی تأمین مالی از سوی نهادهای مالی بازار از جمله صندوق‌های حمایتی بازار بود.

او با بیان اینکه عملیات اجرایی این اقدامات از روز چهارشنبه، آغاز شد توضیح داد: عملیات مشابهی نیز توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به منظور اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران نسبت به آینده سهام آنها انجام خواهد شد. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز از کمک ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه و صندوق تثبیت خبر داد.

امروز همچنین قادر معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: بانک مرکزی وعده داده که ۱۰ همت پول به بازار سهام از طریق بانک‌ها اختصاص دهد.

آیا رشد تداوم خواهد داشت؟

به دنبال اجرای این برنامه های حمایتی از روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران توانست ظرف دو روز کاری بار دیگر محدوده ۲ میلیون واحد را که نوعی مرز روانی برای شاخص بورس تلقی می شود پس بگیرد.

تحت تاثیر این اقدامات در مبادلات روز چهارشنبه و در همان روز نخست شاخص بورس توانست ۷۰۳۴ واحد و در مبادلات دیروز ۱۴هزارو ۲۳۸ واحد رشد کند.

با این حال مروری بر داده‌های موجود نشان می‌دهد که بخش عمده رشد ناشی از افزایش ارزش سهام شرکت های بزرگ و شاخص ساز است و هنوز ارزش معاملات به شکل مطلوبی رشد نکرده است.

مهم‌ترین مولفه‌ای که می‌تواند نشان دهد تاثیر برنامه‌های حمایتی بر بورس چقدر است ارزش معاملات خرد است. ارزش معاملات خرد بیانگر آن است که آیا نقدینگی تمایل دارد وارد بازار سهام شود یا خیر؟

داده های موجود نشان می‌دهد با وجود رشد شاخص بورس در مبادلات چهارشنبه ارزش معاملات خرد در این روز در حد۱۳۰۰ میلیارد تومان که در پایین ترین حد خود در طول سال‌های گذشته است باقی ماند.

امروز نیز ارزش کل معاملات به زحمت ۱۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان می‌دهد با وجود رشد ۱۴ هزار واحدی شاخص نقدینگی هنوز برای ورود به بازار سرمایه ترغیب نشده است.

به زعم کارشناسان در شرایط حاضر دو چالش بزرگ یعنی بالا بدون نرخ بهره و ریسک های سیاسی بورس را تهدید می‌کند و به نظر می‌رسد تا زمانی که این دو چالش حل نشود سیاست‌های حمایتی صرفا یک راه حل مقطعی و کوتاه مدت است.

نظر شما